Tjek sommerdækkene før du skifter

Den danske sommer stiller lige så høje krav til dækkenes stand og kvalitet som vinteren. Tjek dækkene selv eller få eksperthjælp med Udvidet Tryg Vejhjælp.

Højere hastigheder, kraftige regnskyl og store temperatursvingninger betyder, at bilejere bør have lige så stor opmærksomhed på sommerdækkenes tilstand, som der de sidste to år har været på vinterdæk.

Flere skifter dæk
Flere danskere end nogensinde har denne vinter valgt at skifte til vinterdæk. Det viser Dækimportør-Foreningens årlige optælling hvor antallet af bilister, der kører på vinterdæk, er steget fra 68 % i januar 2010 til 81 % i januar 2011. Og det glæder Søren Friis-Jensen fra Kompetencecenter Bil i Tryg:

- Flere og flere danskere lader fornuften råde og vælger dæktype efter årstiden. I Tryg gør vi meget for at forebygge skader og har valgt at påskønne de ansvarlige bilister ved at inkludere to årlige hjulskift i vores udvidede vejhjælpspakke, siger Søren Friis-Jensen.

Høje krav til sommerdæk
Rigtige dæk i ordentlig stand er også afgørende for at nedbringe antallet af ulykker og skader om sommeren. Trygs skadestatistik viser, at vinteren byder på mange små buler og skader ved lav fart, mens sommerens uheld generelt sker ved højere hastigheder. Og den højere hastighed stiller andre og i nogle tilfælde større krav til både bil, dæk og fører for at undgå farlige situationer.

Hjælp til dæktjek og hjulskift
Udvidet Tryg Vejhjælp indeholder også et årligt TryghedsTjek, hvor kvalitetssikrede samarbejdsværksteder blandt andet tjekker slidbaner og dæktryk. Og det kan være en god hjælp før skiftet til sommerdæk:

- De fleste ved, at mønsteret på sommerdæk ifølge loven skal være minimum 1,6 mm dybt, men færre ved, at dækkene på grund af risikoen for akvaplaning bør have mindst 2 – 3 mm dækmønster afhængigt af dækkets bredde. Derfor kan det være klogt at få en individuel vurdering af både bilens og dækkenes sikkerhed, siger Mogens Olesen, der er nordisk taksatorchef for bilskader i Tryg.

Forårsklar bil - tjekliste

• Skift til sommerdæk og tjek at dæktrykket er korrekt
  • Vask bilen grundigt for at fjerne de sidste rester af vejsalt – vær særligt opmærksom på skærmkanter og dørfalser
  • Husk også at rengøre bilen indvendigt, da der også her kan være saltrester
  • Tjek om bilen igennem vinteren har fået lakskader. Skaderne skal udbedres hurtigt for at undgå rust
  • Gør rent i motorrummet, da der også her gemmer sig masser af saltrester. Husk at tildække elektriske installationer, så der ikke kommer vand på dem
  • Tjek bremse-, sprinkler- og kølervæsken, ligesom du også bør tjekke motorolien
  • Tjek at bilens lygter virker, som de skal
  • Få eventuelt et værksted til at tjekke bilens bund

Tryg Vejhjælp er inkluderet i bilforsikringen for kunder, der samler deres forsikringer hos Tryg. For 334 kr. om året kan disse kunder vælge Udvidet Tryg Vejhjælp, som blandt andet giver to årlige hjulskift, årligt TryghedsTjek samt taxaservice og hjælp til bugsering af anhænger eller campingvogn ved nedbrud. For Trygs øvrige bilforsikringskunder er prisen 735 kr.

For yderligere information se www.tryg.dk eller ring 70 11 20 20

Pressekontakt: Anders Stougaard, tlf.: 41 86 26 22, anders.stougaard@tryg.dk

Tryg vil opleves som Nordens ledende tryghedsleverandør og arbejder for, at bekymringer ikke skal stå i vejen for vores kunders hverdag. I 2010 sikrede vores godt 4.300 medarbejdere tryghed for over 2,7 millioner privatpersoner og mere end 140.000 virksomheder. Med bruttopræmieindtægter på 19,5 mia. DKK i 2010 er vi det næststørste skadeforsikringsselskab i Norden. I Danmark og Norge er vi henholdsvis den største og tredjestørste aktør, mens vi i Finland og Sverige oplever hastig vækst. I Sverige markedsfører vi os under navnet Moderna. Tryg indgår i C20-indekset på Nasdaq OMX København og er desuden listet som samfundsansvarlig virksomhed på FTSE4Good indekset. Se også www.tryg.com, www.facebook.com/trygdanmark, www.flickr.com/Tryg og www.youtube.com/TrygDanmark