Tryg: Nu kan katte og hunde forsikres på lige fod med mennesker

Mangler din hund eller kat en ulykkesforsikring, sundhedsforsikring, rejseforsikring eller måske livsforsikring? Tryg lancerer nu to spritnye katte- og hundeforsikringer, hvor du selv kan skræddersy de dækninger, der passer præcis til dine ønsker og dit kæledyrs behov.

Fremover er det ikke bare mænd, kvinder og børn, der kan få dækket sygdomsbehandling, hvis de kommer ud for en ulykke eller får det dårligt på en rejse i udlandet. Den mulighed får katte og hunde nu også. Derudover får katte- og hundeejere mulighed for at tegne en livsforsikring, der udløser en erstatning til de efterladte, hvis deres kæledyr dør, eller de kan få hjælp til dyrets tandlægeregning, medicinudgifter og genoptræning til for eksempel massør eller kiropraktor betalt efter en skade.

- Vi har længe oplevet en stor efterspørgsel fra vores kunder på skræddersyede forsikringer til deres kæledyr, som de selv kan sammensætte, så det passer til deres behov. Det ønske har vi forsøgt at efterkomme, siger Lisbeth Kristensen, chef for Pris og Produkt i Tryg.

En del af familien

I Danmark har 880.000 familier tilsammen 1,2 millioner hunde og katte som kæledyr, og det er kun meget få, der er forsikret. Det gælder kun omkring tre procent af alle katteejerne, mens tallet for hundeejerne er cirka 20 procent.

- Hunde og katte er gået fra at have sin faste plads i stalden til nu at have sin faste plads i sofaen eller sågar i fodenden af sengen. De er med andre ord blevet en del af familien, og de skal derfor også have samme mulighed for at blive forsikret på lige fod som de øvrige familiemedlemmer. For selv om mange får deres kæledyr forærende gratis, kommer de hurtigt til at koste mange penge i for eksempel dyrelægeregninger og medicinudgifter, siger Lisbeth Kristensen.

Dyrelægeregninger for over en milliard

Ifølge Danmarks Statistik bruger danskerne 4 mia. kr. på deres kæledyr om året. Alene dyrlægeregninger tegner sig for 1,2 mia. kr. Det er ikke unormalt, at en dyrlægeregning overstiger 10.000 kroner. Det koster foreksempel typisk 13.000-15.000 kroner at få opereret et brækket ben eller rekonstrueret et overrevet korsben. Det er for de fleste en stor budgetudskrivning, og det er ikke alle, der har mulighed for at betale regningen, selv om de gerne ville.

- Vi ved desværre fra flere dyrlæger, at en stor dyrlægeregning kan betyde, at folk føler sig nødsaget til at skille sig af med deres kæledyr. Med en sygeforsikring hos Tryg tilbyder vi, at hunde og katte kan komme til dyrlægen, når de har brug for det – uden at økonomien sætter en stopper for den rigtige behandling, siger Lisbeth Kristensen

Forsikringen er bygget sådan op, at man for katte kan vælge en basisdækning fra 50
kroner om måneden alt efter alder og race, der dækker ulykke og sygdom, mens man kan få en hundeforsikring fra 65 kroner om måneden. Og så kan man ellers vælge deluxe-modellen, hvor alle tilvalgsdækningerne er inkluderet fra 90 kroner om måneden for både hunde og katte.

Fakta:

Det kan din hund og kat også få dækket:

• Tandbehandling og medicin
  • Genoptræning: for eksempel fysioterapi, massør, kiropraktor m.m.
  • Rejseforsikring, der dækker behandling i udlandet ved akutte skader.
  • Pasning af kæledyret, hvis et medlem af familien kommer på hospitalet.
  • Livsforsikring, erstatning, hvis katten eller hunden dør.

Fakta:

• Omkring hver femte hund over et år og næsten halvdelen af alle hunde over 6 år rammes af gigt i et eller flere led. For katte er tallet hver femte.
  • De fleste katte rammes på et tidspunkt af problemer med tænderne. For hunde gælder det over halvdelen.
  • Øregangsbetændelse er en af de hyppigste lidelser hos hunde. Op mod hver 5. hund oplever at få øregangsbesvær i en eller anden form.

Cases:

Vi kan være behjælpelig med at skaffe cases, der har brugt mange penge hos dyrlægen.

Det med småt:

I Danmark er det lovpligtigt, at man skal tegne en ansvarsforsikring, hvis man har en hund. Det er derfor en nødvendig dækning at have for at kunne tegne en sygeforsikring.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Tanja Frederiksen, pressetalsmand

Mail: tanja.frederiksen@tryg.dk

Tryg er Danmarks største forsikringsselskab og det tredje største selskab i Norden. Som ledende nordisk forsikringskoncern med aktiviteter i Danmark, Norge og Sverige arbejder Tryg for at skabe tryghed og værdi for sine kunder, medarbejdere og aktionærer. I 2013 sikrede Trygs 3.700 medarbejdere tryghed for flere end 2,7 millioner kunder. Tryg er noteret på Nasdaq OMX Copenhagen, og 60 % af aktierne ejes af TryghedsGruppen smba, der via TrygFonden årligt uddeler omkring 500 mio. DKK til trygheds­skabende formål.