Tryg fortsætter resultatfremgang

Resultatet for 1. kvartal 2013 viser en resultatforbedring på 39 % i forsikrings-resultatet. Den positive fremgang kommer primært fra bedre skadesindkøb og interne forbedringer.

- Det er vores ambition at være bedst i branchen til forsikring, mennesker og indtjening. Derfor er det glædeligt, at vi endnu en gang præsenterer fremgang i det forsikringstekniske resultat. Fremgangen er i høj grad skabt af interne forbedringer, bedre indkøb og skadeforebyggende initiativer, som gavner vores kunder, siger koncernchef Morten Hübbe.

Det samlede resultat før skat blev 759 mio. DKK mod 702 mio. DKK året før. Fremgangen viser sig også i en forbedring af combined ratio til 90,3 mod 93,8 året før.

Kvartalsregnskabet viser desuden fremgang i det forsikringstekniske resultat, som i første kvartal udgjorde 500 mio. DKK mod 361 mio. DKK for sam­me periode i 2012. Investeringsresultatet er bedre end forventet, men lavere end året før, og blev på 269 mio. DKK mod 353 mio. DKK for samme periode sidste år.

Resultatfremgangen er sket til trods for, at præmieindtægterne faldt med 2,5 %, hvilket afspejler de forventede effekter af lønsomhedsfokus i Erhverv og Industri samt et højt niveau af tilbagebetalinger på ordninger med overskudsdeling i Privat.

Alle forretningsområder bidrager positivt
- Vi kan konstatere, at alle forretningsområder bidrager positivt til det forbedrede resultat i 1. kvartal. Det er et signal om, at vores satsning på lønsomhed på den ene side og høj kvalitet og kundetilfredshed på den anden side bærer frugt, siger Morten Hübbe.

Alle forretningsområder er optaget af at forbedre kundeleverancerne, og derfor er der fortsat fokus på forbedret prisdifferentiering, og både Privat og Erhverv er godt i gang med at omtegne kunder til nye og tidssva­rende vilkår. Et andet fokusområde er at forebygge skader og købe bedre ind på kundernes vegne. Her tilbyder Tryg både et kældertjek, der sammen med god rådgivning skal hjælpe kunderne til at forebygge vandskader, samt hjælp til forebyggelse af indbrud.

Derudover implementeres en række initiativer, som skal styrke forretningen yderligere. Nyt nordisk kompetencecenter, herunder et nyt mødebookingsystem i Erhverv, der skal sikre, at vi bliver bedre til at møde kundernes behov, samt nyt kundefordelsprogram i den svenske privatforretning er nogle af de nye tiltag, som skal styrke præmieindtægterne.

Godt investeringsresultat
- Investeringsresultatet er tilfredsstillende og højere end forventet, selv om det ikke når helt op på niveauet i samme periode sidste år. Det gode investeringsresultat ændrer ikke ved, at det er kernefor­ret­ningen, der skal sikre kontinuerlige forbedringer i Tryg, understreger Morten Hübbe.

Pressekontakt: Kommunikationschef Gerhard Dall, mobil: 30 56 30 72, mail: gerhard.dall@tryg.dk

”Det handler om at være tryg”. Det betyder, at vi arbejder for at skabe tryghed og værdi for vores kunder, medarbejdere og aktionærer. I 2012 sikrede vores 4000 medarbejdere tryghed for over 3 millioner kunder. Med bruttopræmieindtægter på 20,3 mia. DKK i 2012 er vi det næststørste skadeforsikringsselskab i Norden. I Danmark og Norge er vi henholdsvis den største og tredjestørste aktør, mens Sverige udgør 8% af Trygs samlede præmieindtægter. I Sverige markedsfører vi os under navnet Moderna. Tryg indgår i C20-indekset på Nasdaq OMX København. Se også www.tryg.com , www.facebook.com/trygdanmark, www.youtube.com/TrygDanmark, www.twitter.com/TrygDK  og www.flickr.com/tryg.