Tryg investerer i Afrika

Tryg deltager med 50 mio. DKK i ny dansk investeringsfond, der skal sætte gang i udviklingen af vedvarende energi i det sydlige Afrika. DI Frontier Market Energy & Carbon Fund investerer i alt 450 mio. DKK

- Afrika oplever i disse år betydelig industriel vækst og forbedret levestandard. Det medfører voksende efterspørgsel på energi, og tendensen ventes at fortsætte i lang tid fremover. Derfor ser vi lige som andre finansielle aktører vedvarende energi i Afrika som en interessant investeringsmulighed, siger Trygs investeringsdirektør Mads Hørberg.

Tryg er blandt deltagerne i DI Frontier Market Energy & Carbon Fund. Fonden har tilsagn fra otte udenlandske og danske investorer, blandt andre den statslige britiske Commonwealth Development Corporation, EU-fonden Global Energy Efficiency and Renewable Energy Fund (GEEREF), som administreres af European Investment Bank, og den statslige Industrialiseringsfonden for Udviklingslande (IFU).

- Fonden har en horisont på ti år, så der er tale om et langsigtet forløb. Jeg ser en fornuftig balance mellem afkast og risiko, og vi forventer et betydeligt bedre afkast end ved andre kapitalinvesteringer. For Tryg er der tale om en begrænset investering, men en god anledning til at se på, hvordan vi gennem vores investeringer kan forene en forretningsmæssig interesse med en indsats for at udbrede bæredygtige energiformer, siger Mads Hørberg.

8-12 investeringer
Det afrikanske kontinent rummer kolossale uudnyttede ressourcer for vedvarende energi. Det er både traditionelle energiformer som vind, vandkraft, sol samt geotermisk energi såvel som energi udvundet af affaldsprodukter fra landbrug, fødevareproduktion og husholdninger. Kombineret med muligheden for at generere CO2 kreditter vurderes disse grønne energiformer som attraktive investeringsmuligheder.

Fonden vil hovedsageligt engagere sig i nye projekter. Fondens fokus vil være på det østlige og sydlige Afrika, navnlig Kenya, Tanzania, Uganda, Zambia, Mozambique og Sydafrika. Det er hensigten, at der skal foretages 8-12 investeringer inden for forskellige vedvarende energiteknologier samt energieffektivisering.

DI – Organisation for Erhvervslivet står fadder til fonden, som har været under udvikling i 3 år, støttet af Industriens Fond.

For yderligere informationer se www.tryg.com
Pressekontakt: Troels Rasmussen, 30 35 30 70, troels.rasmussen@tryg.dk

Tryg vil opleves som Nordens ledende tryghedsleverandør og arbejder for, at bekymringer ikke skal stå i vejen for vores kunders hverdag. I 2010 sikrede vores godt 4.300 medarbejdere tryghed for over 2,7 millioner privatpersoner og mere end 140.000 virksomheder. Med bruttopræmieindtægter på 19,5 mia. DKK i 2010 er vi det næststørste skadeforsikringsselskab i Norden. I Danmark og Norge er vi henholdsvis den største og tredjestørste aktør, mens vi i Finland og Sverige oplever hastig vækst. I Sverige markedsfører vi os under navnet Moderna. Tryg indgår i C20-indekset på Nasdaq OMX København og er desuden listet som samfundsansvarlig virksomhed på FTSE4Good indekset. Se også www.tryg.com, www.facebook.com/trygdanmark, www.flickr.com/Tryg og www.youtube.com/TrygDanmark