Tryg sælger sin finske forretning til If

Efter mere end ti års tilstedeværelse i det finske marked, har Tryg efter grundige strategiske overvejelser besluttet at sælge sin finske forretning til forsikringskoncernen If.

I februar 2012 meddelte Tryg, at selskabet ville genoverveje strategien for sin finske forretning. Efter en grundig proces, er der nu truffet beslutning om at sælge den finske forretning til If.

Tryg har været til stede på det finske marked i ti år, og langt den største del af forretningen har været bygget op omkring Trygs samarbejde med Nordea. Dette samarbejde videreføres nu af If, og salget får således ingen indflydelse for de 155.000 kunder, der har haft deres forsikringer hos Tryg i Finland.

Trygs godt 200 medarbejdere fortsætter i uændrede vilkår som medarbejdere hos If.

- I de mere end ti år vi har været til stede på det finske marked, har vi ikke opnået den størrelse og markedsandel, der er en forudsætning for lønsom drift på længere sigt. Derfor står det klart, at If for både kunder og medarbejdere vil være en mere velegnet ejer af den finske forretning, siger Morten Hübbe, koncernchef i Tryg.

If betaler 15 millioner EUR svarende til cirka 112 millioner DKK for Trygs finske forretning, der sidste år havde en samlet præmieindtægt på 644 millioner DKK. Ved salget af forretningen i Finland kan Tryg desuden nedbringe sin kapitalbinding i Finland med cirka 250 millioner DKK. I forbindelse med salget nedskriver Tryg sine aktiverede it-projekter med 100 millioner DKK.

- Jeg er glad for, at vi sammen med If har fundet en løsning, der tager størst muligt hensyn til både kunder og medarbejdere, siger Per Fornander, koncerndirektør med ansvar for Finland og Sverige.

If overtager endeligt Trygs finske forretning, når de nødvendige myndighedsgodkendelser er på plads, hvilket forventes at ske i starten af 2013.

Pressekontakt: Gerhard Dall, mobil: 30 56 30 72, mail: gerhard.dall@tryg.dk

Tryg vil opleves som Nordens ledende tryghedsleverandør og arbejder for, at bekymringer ikke skal stå i vejen for vores kunders hverdag. I 2011 sikrede vores godt 4.300 medarbejdere tryghed for over 2,7 millioner privatpersoner og mere end 140.000 virksomheder. Med bruttopræmieindtægter på 20,6 mia. DKK i 2011 er vi det næststørste skadeforsikringsselskab i Norden. I Danmark og Norge er vi henholdsvis den største og tredjestørste aktør, mens Sverige og Finland udgør 13% af Trygs samlede præmieindtægter. I Sverige markedsfører vi os under navnet Moderna. Tryg indgår i C20-indekset på Nasdaq OMX København og er desuden listet som samfundsansvarlig virksomhed på FTSE4Good indekset. Se også www.tryg.com , www.facebook.com/trygdanmark, www.youtube.com/TrygDanmark og www.flickr.com/tryg