Undgå omfattende vandskader i sommerhuset

I marts og april topper antallet af rørskader i sommerhuse. Det viser tal fra Tryg. Ofte kan rørskader være ensbetydende med omfattende og dyre vandskader, som dog kan minimeres med enkle forholdsregler.

Tager du hul på sommerhussæsonen i påsken? Så er der god grund til at læse videre. Tal fra Danmarks største forsikringsselskab viser nemlig, at antallet af rørskader ligger markant højere i marts og april måned end i årets øvrige måneder. Marts og april tilsammen tegner sig således for cirka 50 procent flere skader end maj og juni.

- Det er ikke overraskende at tallet for marts og april er betydeligt højere end de øvrige måneder. Det er populært sagt i disse måneder, at fritidshusene igen bliver åbnet og gjort klar til sommerhalvåret, og hvor man opdager, at et rør ikke har klaret sig igennem vinterens frostvejr, siger Carsten Sørensen, der er skadechef i Tryg.

Store vandskader kan undgås
Rørskader kan ifølge skadechefen være ensbetydende med omfattende vandskader - særligt hvis man ikke opdager skaden hurtigt:

- Selvom en given vandskade er dækket af forsikringen, vil de fleste husejere opleve det som et stort irritationsmoment at skulle have udbedret en vandskade, bedst som man tror, at det er tid til at slappe af. Derfor vil jeg råde folk til specielt at holde øje med vanduret, når de ankommer til sommerhuset. Det kan give en god indikation på, om der for eksempel er skjulte rør, som er sprængt i frostvejret, siger Carsten Sørensen.

Hold øje med vanduret og tjek synlige rør
Han uddyber, at mange sommerhusejere i forbindelse med vinteren helt efter bogen lukker for hovedhanen, men lader husets vandhaner stå åbne, sådan at eventuelt overskydende vand kan løbe ud, hvorved risikoen for frostsprængte rør nedbringes. Når man ankommer til sommerhuset for at tage hul på en ny sæson, bør man derfor lukke vandhanerne, tænde for hovedhanen og holde et vågent øje med vanduret:

- Hvis vanduret begynder at tælle, selvom alle vandhaner mv. er slukket, kan det være en indikation på, at der er en rørskade et sted i huset. Her kan man selvfølgelig selv tjekke alle synlige rør under håndvaske med videre, men ofte vil skaden være sket på skjulte rør. Her vil det være en god idé, at ringe efter en VVS’er, slutter Carsten Sørensen.

www.tryg.dk kan du læse mere om, hvordan en fritidshusforsikring dækker hos Tryg.

Tjekliste:
Tegn på vandskade
Det er vigtigt at se efter tegn på vandskade med jævne mellemrum. Her er nogle af de ting, vi anbefaler dig at være specielt opmærksom på.

1. Hold øje med vanduret
Sørg for at alle haner er lukket. Åben hovedhanden og hold så øje med vanduret. Begynder uret at tælle kan det være tegn på en rørskade. Kontakt evt. en VVS’er, som kan tjekke det nærmere.

2. Tæring af vandrørene
Tjek synlige vandrør. Tæring er næsten det samme som rust og opstår som regel på vandrørene. Lækagen begynder ofte som små dryp men kan med tiden udvikle sig til en større lækage.

3. Fugt omkring blandingsbatteriet
Vær opmærksom på fugt omkring blandingsbatteriet. Brug af blandingsbatteriet fører med tiden til slitage. Det starter med små dryp, men det kan udvikle sig til, at topskruen i blandingsbatteriet løsner sig helt, og vandet sprøjter som et springvand.

4. Muglugt
Muglugt er et tydeligt tegn på fugt. Det forekommer oftest i badet og i kældre. Konstaterer du muglugt, bør du undersøge det med det samme.

5. Fugtige mure, loft og vinduer
Der skal være tørt indendørs. Opdager du fugt i murværk, træværk, tag eller vinduer, bør du undersøge det nærmere.

6. Vægge som buler ud
Oplever du, at dine vægge buler ud, tyder det på fugt. Brune pletter på tapetet eller striber er også tydelige tegn på fugtskade.

Pressekontakt: Anne Anker, anne.anker@tryg.dk, 23 24 35 67

”Det handler om at være tryg”. Det betyder, at vi arbejder for at skabe tryghed og værdi for vores kunder, medarbejdere og aktionærer. I 2012 sikrede vores 4000 medarbejdere tryghed for over 3 millioner kunder. Med bruttopræmieindtægter på 20,3 mia. DKK i 2012 er vi det næststørste skadeforsikringsselskab i Norden. I Danmark og Norge er vi henholdsvis den største og tredjestørste aktør, mens Sverige udgør 8% af Trygs samlede præmieindtægter. I Sverige markedsfører vi os under navnet Moderna. Tryg indgår i C20-indekset på Nasdaq OMX København. Se også www.tryg.com , www.facebook.com/trygdanmark, www.youtube.com/TrygDanmark, www.twitter.com/TrygDK  og www.flickr.com/tryg.