Undgå tyveri på ferien

Juli er store feriemåned, og hos Tryg viser det sig blandt andet ved, at antallet af anmeldte tyverier i udlandet fordobles. Her er fem gode råd til at undgå at blive bestjålet.

Statistikkerne over anmeldte tyverier på udlandsrejser har de seneste tre år talt samme tydelige sprog: i juli bliver dobbelt så mange af Trygs danske kunder bestjålet på rejse i udlandet som i årets øvrige måneder.

Fem gode råd
Men man kan selv gøre en del for at undgå, at et tyveri slår skår i ferieglæden. Anne Marie Lai Kjar er chef for Trygs døgnbemandede alarmcentral, som hvert år hjælper flere tusinde uheldige danskere rundt om i verden. Hun giver her fem gode råd til at undgå tyveri på turen.

1. Undersøg destinationen før afrejse. Guidebøger giver en god idé om, hvor og hvornår du skal være ekstra opmærksom på fx tricktyve og lommetyve. Følg rådene.
  2. Lad dyre ure og smykker blive hjemme. De tiltrækker tyvenes opmærksomhed, lige som en eksklusiv skuldertaske også signalerer værdifuldt indhold.
  3. Pas ekstra godt på taske og værdier i store menneskemængder og ved turistattraktioner. Et mavebælte under tøjet til kontanter kan være en god idé.
  4. Dine lommepenge er sikrest i banken. Hæv penge løbende og fordel kreditkort mellem jer, hvis I rejser flere sammen. Husk nummer til spærring af kort.
  5. Professionelle tyve er lynhurtige. Læg taskens rem om et ben eller et bordben, når du spiser ude, og gå i vandet på skift, når I har værdier med på stranden.

Ny app giver hjælp på stedet
Tryg har udviklet en mobil app til rejsende med iPhone og Android-mobiler, og man behøver ikke være kunde i Tryg for at få glæde af den. App’en indeholder vejledning til korrekt håndtering af fx tyveri, mistet bagage, sygdom, biluheld og kan også vise vej til nærmeste ambassade eller politi.

Hvis du bliver bestjålet, husker app’en vigtige oplysninger såsom familiens pasnumre, forsikringsbeviser, kørekort, kreditkortnumre samt hjælp til spærring af kreditkort. Alle informationer er krypterede og beskyttet af password.

Endelig kan rejsende med app’en tilmelde sig sms-varsling om strejker, smittefare og ekstremt vejr, der kan påvirke ferien. Læs mere om app’en her.

Sms-varsel til alle
Rejseglade med en almindelig mobiltelefon kan frem til 1. oktober 2011 prøve Trygs sms-varslingen gratis. Ved at sende en sms med teksten "Rejse" til 1272, modtager man automatisk sms-varsler om det land, man rejser i. Tjenesten dækker dog ikke rejser i Danmark, Norge og Sverige. Se mere på vores hjemmeside.

For yderligere information se www.tryg.dk eller ring 70 11 20 20
Pressekontakt: Anders Stougaard, 41 86 26 22, anders.stougaard@tryg.dk

Tryg vil opleves som Nordens ledende tryghedsleverandør og arbejder for, at bekymringer ikke skal stå i vejen for vores kunders hverdag. I 2010 sikrede vores godt 4.300 medarbejdere tryghed for over 2,7 millioner privatpersoner og mere end 140.000 virksomheder. Med bruttopræmieindtægter på 19,5 mia. DKK i 2010 er vi det næststørste skadeforsikringsselskab i Norden. I Danmark og Norge er vi henholdsvis den største og tredjestørste aktør, mens vi i Finland og Sverige oplever hastig vækst. I Sverige markedsfører vi os under navnet Moderna. Tryg indgår i C20-indekset på Nasdaq OMX København og er desuden listet som samfundsansvarlig virksomhed på FTSE4Good indekset. Se også www.tryg.com, www.facebook.com/trygdanmark, www.flickr.com/tryg og www.youtube.com/trygdanmark