Turkish Airlines: Vi tager alle forholdsregler for at sikre flysikkerheden

I weekenden bragte Politiken en række anklager mod Turkish Airlines, der især var rettet mod sprogniveauet blandt flyselskabets piloter. Turkish Airlines ønsker at understrege over for alle passagerer, at Politikens anklager er uden hold i virkeligheden, samt at alle selskabets piloter både er sprogligt kompetente og veluddannede piloter i enhver henseende.

Da Politikens journalister bevidst har valgt at undlade relevante kommentarer og rettelser fra et tidligere interview med Turkish Airlines’ administrerende direktør Temel Kotil, der tilbageviser kritikken af selskabet, ser Turkish Airlines sig nødsaget til at gentage sine kommentarer til kritikken for at opretholde en tiltro til flysikkerheden for alle flypassagerer.

Turkish Airlines’ administrerende direktør Temel Kotil udtaler:

-       Vi tager stærk afstand fra Politikens anklager. Konklusionerne er stærkt overdrevne og uden hold i virkeligheden, som tusindvis af vores daglige passagerer oplever. Alle passagerer, piloter og medlemmer af kabinepersonalet rejser sikkert med Turkish Airlines, og det er urimeligt og mod bedre viden at påstå andet på baggrund af anonyme udtalelser.

Turkish Airlines tager udtalelserne meget alvorligt, og selskabet vil gøre sit yderste for at opklare og undersøge, hvad disse anklager bunder i.

Siden 2005 er alle pilotkandidater blevet påbudt at gennemgå test af deres engelskkundskaber ved hjælp af internationalt godkendte eksaminer (TOEFL/IELTS/TOEIC). Piloter hos Turkish Airlines gennemgår desuden en række træningsprogrammer godkendt af Turkish Directorate of General Civil Aviation, der er en godkendt myndighed under European Aviation Safety Agency.

Temel Kotil forklarer således, at alle passagerer kan føle sig fuldkommen trygge, når de flyver med Turkish Airlines.

-       Flysikkerhed er vores absolut højeste prioritet. Vi er kompromisløse, når det kommer til kvalifikation og træning af vores flypersonale. Hele flypersonalet bliver løbende grundigt undervist og testet for at sikre, at både deres flyve- og sprogkundskaber er upåklagelige. Turkish Airlines tager enhver tænkelig metode i brug for at sikre, at vores sikkerhedsstandarder lever op til og overstiger luftfartsmyndighedernes krav. Dette er en af årsagerne til, at vi er en del af Star Alliance-netværket og modtager af adskillige priser inden for kvalitet i flyveoplevelse.

Turkish Airlines’ piloters gennemsnitlige arbejdserfaring er flere end 10.000 timer for kaptajner og flere end 3.000 timer for en 2. pilot. Selv hvis pilotens testresultater er godkendt i forhold til industristandarder, er piloten stadig forpligtet til at tage ekstra timer i simulatoren for at leve op til Turkish Airlines’ egne krav til kvalitet og sikkerhed.

Politikens artikler er baserede på anonyme udtalelser fra piloter. Disse udtalelser står i direkte kontrast til den virkelighed, som Turkish Airlines’ piloter og flypersonale oplever hver dag på arbejde og i den åbne kommunikation blandt kolleger.

Turkish Airlines kan fuldt ud afvise Politikens anklager. Piloterne er både kvalificerede og stoler på hinanden. Det er tydeligt, at Turkish Airlines er et åbent og progressivt flyselskab, hvor vi kommunikerer og udvikler os positivt. Derfor opfordres alle ansatte til at sørge for, at de løbende gennemgår træningsprogrammer for at overgå industristandarder for flysikkerhed.

Det er vigtigt for Turkish Airlines, både for ledelsen og ansatte, at udtrykke oprigtig dedikation til alle passagerers sikkerhed og i opretholdelsen af et godt forhold til myndigheder og partnere. Turkish Airlines ønsker således åbent at imødegå eventuelle diskussioner, Politikens artikel har ført med sig.

For mere information, kontakt venligst:

press@thy.com

Om Turkish Airlines:

Turkish Airlines, Star Alliance-medlem, blev grundlagt i 1933 med en flåde på bare fem fly. I dag er Turkish Airlines et firestjernet selskab med en flåde på 177 fly (passager- og fragtfly) og flyver til 190 byer verden over - 42 indenrigs- og 148 udenrigsdestinationer. Som et af de hurtigst voksende flyselskaber har Turkish Airlines vundet flere ”Passengers Choice Awards” fra forbrugerevalueringsgruppen, Skytrax. Baseret på 2011 resultater er Turkish Airlines blevet valgt som vinder i tre kategorier, ”Best Airline Europe”, ”Best Premium Economy Seats” for Comfort Class-sæderne og ”Best Airline Southern Europe”. Turkish Airlines har også modtaget priser for dets catering og er indehaver af en eftertragtet firestjernet kategorisering, hvilket placerer Turkish Airlines i en lille gruppe af luftfartsselskaber i topkvalitet.

Om Star Alliance:

Star Alliance-netværket blev grundlagt i 1997 som den første rigtige globale flyselskabsalliance, til at tilbyde rækkevidde, anerkendelse og upåklagelig service til den internationale rejsende. Star Alliance er blevet anerkendt ved adskillelige priser, inklusiv Air Transport World Market Leadership Award og Best Airline Alliance af både Business Traveller Magazine og Skytrax. Medlemsselskaberne er Adria Airways, Aegean Airlines, Air Canada, Air China, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian, Blue1, British Midland International, Brussels Airlines, Continental Airlines, Croatia Airlines, EGYPTAIR, Ethiopian Airlines, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, Spanair, SWISS, TAM Airlines, TAP Portugal, Turkish Airlines, THAI, United og US Airways. Avianca-TACA, Copa Airlines og Shenzhen Airlines er blevet offentliggjort som kommende medlemsselskaber. Overordnet tilbyder Star Alliance-netværket flere end 21.000 afgange dagligt til 1.290 lufthavne i 189 lande.

Tags: