Väderstad fejrer 60 år med nye løsninger

Väderstad, en af verdens førende virksomheder inden for jordbearbejdning, såning og rækkesåning, fejrer sin 60-års fødselsdag tirsdag den 26. april 2022. I 60 år har Väderstad været en drivkraft i landbrugets udvikling og har hjulpet landmænd over hele verden med at forenkle arbejdet i marken og forbedre resultat.

Det hele startede i 1962, da landmanden Rune Stark og hans kone Siw fra landsbyen Väderstad i Sverige blev trætte af deres svage, stive tandharve lavet af træ. Som mange andre landmænd arbejdede han og ønskede sig noget andet, en ny løsning, der var holdbar og fremstillet af stål.

Den vision kom til at ændre landbruget for altid. 60 år senere er Rune ikke længere blandt os, men hans progressive tænkning og drivkraft for innovation er der helt sikkert stadig.

- I 60 år har Väderstad været en stadig vigtigere producent, der hjælper med at brødføde verden. Vores betydning er vokset med tiden, med de nye innovationer vi har bragt på markedet. Innovatiorne hjælper landmændene med at producere mere effektivt, men også i takt med at vores virksomhed er vokset fra år til år og når ud til flere og flere landmænd i et stadigt stigende antal lande, siger Crister Stark, Innovation Manager og anden generation af Väderstads ejerfamilie.

Gennem årene har Väderstad præsenteret banebrydende innovationer som Rapid, som er blevet en klassiker der kan jordbehandle og så flere afgrøder i én arbejdsgang. Diskharven Carrier skabte et helt nyt segment inden for jordbearbejdning. Tempo blev introduceret i 2012 og tog enkornssåning til et helt nyt niveau med sin uovertrufne hastighed og præcision. Og nu introducerer vi Proceed, et teknologisk spring, der kan placere korn og en lang række andre afgrøder i den perfekte dybde med millimeterpræcision.

- Vi er på en global rejse sammen med vores kunder, en rejse for at finde nye måder at bearbejde deres marker og dyrke deres afgrøder på, for at præsentere nye løsninger, der vil forbedre deres resultater yderligere og gøre dem endnu mere konkurrencedygtige. Vi er taknemmelige over, at et stigende antal landmænd vælger os som deres partner til jordbearbejdning, såning og rækkesåning. Vi gør alt hvad vi kan, hver dag, for hele tiden at opfylde eller overgå deres forventninger, siger Henrik Gilstring CEO for Väderstad Group og tredje generation af ejerfamilien.

For yderligere information, kontakt venligst:

Asger Jørgensen
Sales Manager Väderstad DK
asger.jorgensen@vaderstad.com

Om Väderstad

Väderstad er leverandør til moderne landbrug med innovative, meget effektive landbrugsmaskiner og dyrkningsmetoder. Ved at forenkle arbejdet og forbedre resultaterne for landmanden, er virksomhedens vision at blive verdens førende partner for enestående fremspiring. Gruppen er familieejet og hovedkontoret ligger i Väderstad, Sverige. Väderstad er repræsenteret i 40 lande og på alle kontinenter. I 2021 havde Väderstad 1.900 ansatte og en omsætning på 420 MEUR.