Arkitekturpris til fornem energirenovering

Horsens Kommunes arkitekturpris 2011 går til arkitekterne Birch & Svenning samt bygherre Lis og Holger Hansen for bolig og gårdbutik i kategorien "Boliger".

Dommerkomiteen begrunder valget med, at byggeriet på moderne og nutidig vis nyfortolker den firelængede gård.

”Oplevelsen af nyt og gammelt, der står skulder ved skulder er en fin æstetisk oplevelse. Stuehuset minder om det kendte længe- og stuehus motiv, i en moderne fortolkning.”

Det traditionelle længehus er åbnet op i en nutidig arkitektur, hvor vinduerne er med til at understrege de stramme linjer. Store glasfacader med smalle poste og sprosser, som Velfac er kendt for, giver et ekstra tilskud af både lys og energi, samtidig med at husets beboere kan nyde udsigten og være tættere på naturen. Dommerkomiteen roser byggeriet for den åbne facade, hvor murværket mod syd og i næsten hele facadens længde er erstattet af vinduer. Værelserne er desuden indrettet med terrassedøre.

”Facaden mod havesiden er en åben glasfacade, der giver samtlige opholds- og soverum mulighed for fuld eksponering mod landskabet,” skriver dommerkomiteen.

Den store glasfacade udnytter solen energi fuldt ud, mens de forholdsvis små kvadratiske vinduer på nordsiden, som giver kig til den lukkede gårdsplads, begrænser varmeudslippet. For arkitekten bag byggeriet er vinduerne en stor del af formsproget.

”Vi bruger VELFAC vinduer til at understrege det stramme og det enkle i formsproget. Vinduerne er en vigtig del af arkitekturen i huset. Det er samtidig vinduer, som vi har brugt i mange år på tegnestuen og har gode erfaringer med,” siger arkitekt Jens Ole Laursen fra det prisvindende arkitektfirma Birch & Svenning i Horsens.

Arkitektfirmaet har valgt VELFAC 200i, hvor vinduer og terrassedøre ser ens ud, hvilket er med til at understøtte de rene linjer i huset. Vinduet består udvendig af en ramme af aluminium, som gør, at vinduer og terrassedøre stort set er vedligeholdelsesfrie, samtidig med at de modstår vind og vejr. Indvendig er der trækarme, som er med til at skabe en varm atmosfære.