Beboere i større byer er generet af et uacceptabelt højt støjniveau

Særligt i etagebyggeri generes danskerne af støj fra veje, jernbaner, fabrikker, virksomheder og naboer

Lider man af hovedpine, stress og søvnbesvær, kan årsagen være støj. Undersøgelser fra Miljøstyrelsen konkluderer, at støj forstyrrer i så høj grad, at det kan forårsage indlæringsvanskeligheder hos børn, søvnforstyrrelser og mentale sygdomme, og et forsigtigt skøn siger, at mellem 200 og 500 danskere årligt dør for tidligt af hjertesygdom og forhøjet blodtryk som følge af støj.

”Støj kan ikke alene medføre varige høreskader, men også en række andre helbredsskader som hjerte-kar-sygdomme, forhøjet blodtryk, tinnitus, søvnproblemer og depression. Hos gravide kan hyppig støj føre til fosterskader, når lydbølger trænger gennem moderens bugvæg og fostervandet ind til fosteret,” fortæller praktiserende læge Mogens Lyngshøj.

Reducer støjniveauet
Bygningsreglementet stiller krav om et støjniveau inden døre på max. 30 dB, og da trafikstøj kan komme helt op på 90dB, stiger kravene til bygninger og vinduers lydreducerende egenskaber.

Et normalt, velfungerende vindue med almindelig termorude og gode tætningslister reducerer lyd med 30-32 dB. Ligger boligen op til en trafikeret vej, er der altså behov for at gøre noget ekstra.

”Der er flere muligheder at støjreducere på. Du kan vælge vinduer med lydruder, ruder med forskellige glastykkelser og vinduer med forsatsrammer. Men et vindues støjdæmpende effekt afhænger også af vinduets størrelse, karm, ramme og fuger. Derfor er det altid en god ide at spørge os til råds, så man får den rigtige løsning til den konkrete situation,” fortæller Finn Jespersen fra VELFAC og fortsætter:

”Som noget helt unikt i branchen, er hele vindueskonstruktionen hos VELFAC testet med forskellige lydruder. Vi foretager omfattende lydtests, så vi kan dokumentere de lydreducerende egenskaber for hele vinduet og ikke kun for selve ruden.”

Se mere på www.velfac.dk