Børnefamilie begejstret for nyt VELFAC vindue

VELFACs helt nye vindueskoncept VELFAC 200 Helo er testet af familien Bak i forsøgshuset EnergyFlexHouse i Taastrup. Familien på fire, der har boet i huset det seneste halve år, har oplevet mange gode effekter af de super isolerende vinduer i kombination med automatisk styring af indeklimaet.

Hidtil har der været problemer med at styre temperaturen i lavenergihuse, som især har kæmpet med overophedning om sommeren. Men ifølge Teknologisk Institut, som står bag forsøget, tyder meget på, at familiens positive oplevelser med den intelligente styring af ventilation, varme og solafskærmning til lavenergihuse er så lovende, at det kan løse problemerne med et dårligt indeklima i lavenergibyggeri.

Den automatiske styring i EnergyFlexHouse bevirker, at persiennerne selv ruller ned, når solen skinner, og temperaturen indenfor er på vej til at stige. Samtidig åbner VELFAC vinduerne automatisk, når det bliver for varmt og sørger på den måde for nedkøling og frisk luft. Ventilationen bygger på intelligente vinduesmotorer fra WindowMaster, som også er en del af VKR Gruppen. WindowMaster leverer styringer baseret på blandt andet temperatur og luftkvalitet.

Den automatiske styring gør både hverdagen nemmere og mere behagelig. For det første er der en mere konstant temperatur i huset, hvilket ellers kan være et problem i lavenergihuse, når solen skinner. For det andet skal familien ikke åbne eller lukke vinduer og døre ellers aktivere persienner hver gang udetemperaturen eller solindfaldet ændrer sig.

Det er VELFACs nyudviklede lavenergivinduer med det banebrydende kompositmateriale HELO, som familien Bak har testet. Med VELFAC 200 Helo har vinduesproducenten taget et tigerspring ind i fremtiden. Vinduerne lever nemlig op til de isoleringskrav, som EU forventes at stille i 2020. Den høje isoleringsevne skærer toppen af varmeforbruget, og der spares CO2. Samtidig betyder den automatiske styring, at testfamilien nemt og bekvemt kan opretholde det helt rette indeklima.

Når et hus har ventilation, der er automatisk styret, så åbner og lukker vinduerne sig, uden at beboerne rører en finger. Men en god løsning handler også om, at man selv kan bestemme:

- Det er en god ting, at systemet tillader, at vi for eksempel selv kan vælge at rulle persiennerne for, når det er mørk udenfor eller åbne et vindue, hvis noget er brændt på i køkkenet, siger Anne Mette Bak, der sammen med familien har været glad for at bo i huset.

Ingeniør Anders Høj Christensen fra Teknologisk Institut fortæller, at man har kørt forskellige styringsforsøg for at blive klogere på, hvordan man opnår et godt indeklima. I et af forsøgene fik familien Bak udleveret en lille computer, en iPad, og ved hjælp af den og en særligt udviklet applikation, kunne familien selv styre energi og ventilation i hele huset.

- Der skete det, at familien skruede temperaturen et par grader op i de forskellige rum. Derved steg varmeforbruget, og da jeg fortalte, hvor meget det kostede ekstra, lød meldingen, at familien ville have gjort anderledes, hvis de havde vist det. Så nu skal vi have lavet en indikator, der kan vise, hvad det koster at skrue op for varmen, siger Anders Høj Christensen.

EnergyFlexHouse er i øjeblikket i gang med at finde nye beboere, der kan forsætte med at samle erfaringer om intelligent styring og indeklima.