Danmark er Europamester i energikrav

I resten af EU er forbrugere og politikere fuld af beundring for danskernes iver efter at spare på energien. Ikke mindst når det gælder valg af energieffektive vinduer i nybyggeriet, er danskerne i front.

Seniorforsker Kirsten Engelund Thomsen fra Statens Byggeforskningsinstitut har et bud på, hvad der får danskerne til at investere i energibesparende løsninger.

”Danmark er kommet i førertrøjen, fordi vi har nogle af de skrappeste energikrav til nybyggeri i EU og i hele verden,” siger Kirsten Engelund Thomsen, som har foretaget internationale sammenligninger af energikrav i EU.

”Tyskland, Frankrig og Holland er også godt med, når det gælder den energiramme, der skal overholdes, men vi er et af de eneste lande, som har opstillet krav til vores fremtidige energiramme. Producenterne ved, at vi får strengere krav i 2015 og 2020, og det sætter skub i udviklingen,” fortsætter Kirsten Engelund Thomsen.

En del af forklaringen på danskerne iver efter at spare på varmen – som også kan aflæses på et faldende energiforbrug – findes ifølge seniorforskeren i danskernes mentalitet. ”Vi bor i et koldt klima, og der er blevet fokuseret på energibesparelser siden 1962. Men derudover er vi et folkefærd, som har ry for at følge reglerne.”

I Danmark er der cirka 3,5 millioner bygninger med cirka 60 millioner kvadratmeter vinduesareal. Varmetabet gennem disse vinduer udgør syv pct. af Danmarks samlede energiforbrug, så det batter en del at tænke i energieffektive vinduesløsninger både ved nybyggeri, og i særdeleshed når vi udskifter eksisterende vinduer.

”Vinduerne er en meget vigtig del af klimaskærmen. Vi vil alle gerne have rigtig meget glas, så det giver nogle udfordringer, når vi skal være energineutrale. I 2020 er kravet et energitilskud på nul,” siger Kirsten Engelund Thomsen.

Mens der for fem år siden blev bygget mange huse med tysk producerede lavenergivinduer, så anvendes der i dag vinduer fra danske producenter, ifølge Kirsten Engelund Thomsen.

VELFAC skubber udviklingen

Hos den danske vinduesproducent VELFAC har man konstant fokus på udvikling af energioptimale vinduer og løsninger. Virksomheden bidrager blandt andet til forskningen i forsøgsprojekter opført efter Active House princippet. Der er bl.a. opført en børnehave ”Solhuset” i Hørsholm samt et én-familiehus ”Bolig for Livet” i Lystrup. Begge bygningstyper afprøves af beboere og brugere, og måleprogrammer registrerer bygningernes energiperformance de første 1-2 år efter opførelse.

”Udviklingen i vinduesindustrien går meget hurtigt i øjeblikket, og det vil den fortsætte med de kommende år, da der er stor fokus på energioptimering af byggeri, hvor vinduernes betydning for energi og indeklima får en stadig større betydning,” fastslår teknisk rådgiver Rikke Bandholm fra Velfac.