Lad verdenshjørnerne vælge dine vinduer

Mange boligejere bliver overraskede, når de opdager, at den dyreste vinduesløsning langt fra altid er den mest optimale til lige netop deres bolig. Der er nemlig stor forskel på hvornår det bedst kan betale sig at bruge 2- og 3- lags ruder.

Vinduernes placering i boligen er først og fremmest vigtigt i forhold til verdenshjørnerne. 3-lags ruder isolerer bedst, og det kan derfor være en fordel at benytte dem mod nord eller hvor vinduerne ligger i skygge og ikke får direkte sollys. Mod syd, øst og vest kan man med fordel anvende 2-lags ruder, som bedre udnytter den gratis varme, solen tilfører huset i fyringssæsonen.

Derfor er en kombination af 2- og 3-lags ruder typisk den mest energivenlige til din bolig.

Tidligere satte man vinduer i hele sydfacaden, for at få et maksimalt varmetilskud. Med moderne vinduer kan lyset fra de øvrige verdenshjørne også udnyttes. Derfor er det vigtigt at se på det enkelte vindues placering og funktion i forhold til boligen og omgivelserne som helhed.

Ofte vil det være en fordel at få lys ind i boligen fra forskellige retninger, både fordi det giver et godt lys, men også fordi det vil være med til at sikre en optimal energiudnyttelse.

I de senere år er der gennemført en lang række forskningsprojekter med fokus på optimal energiudnyttelse. Fælles for projekterne er, at den gratis energi fra vinduerne tæller rigtig meget i boligens samlede energiregnskab. Erfaringerne viser dog også, at der kan være en risiko for overophedning fra de store sydvendte vinduer.

”Boligejerne kan med fordel benytte sig af udhæng, som skærmer for en del af den høje sommersol, men som til gengæld giver plads til den lave vintersol, når der er behov for varmetilførsel”, forklarer Jørgen Munk, teknisk rådgiver i VELFAC A/S.

For at få den bedste udnyttelse af lyset og det gratis varmetilskud opfordrer VELFAC til at søge rådgivning hos en fagmand, så man opnår den rigtige kombination af 2- og 3- lags vinduer i forhold til verdenshjørnerne. VELFAC VinduesMestre tilbyder gratis opmåling og rådgivning om vinduer og energi.

Flere oplysninger om 2- og 3- lags vinduer findes på www.VELFAC.dk

VELFAC er Danmarks førende designvindue. Læs mere på www.VELFAC.dk