Sound vinduer tager storbyens støj

Nu er der hjælp at hente til boliger, der er ramt af støj. Valget af det rette vindue reducerer støj med op til 48 dB. Det viser test fra VELFAC.

Bylivet har meget at byde på: butikker, cafeer og busser eller metro lige ved døren, men desværre også støj. Støj er de lyde, du gerne vil slukke for, men ikke kan slukke for. Og det er en realitet, mange danskere – især i byerne – må forholde sig til. Ifølge Vejdirektoratets oplysninger belastes hele 700.000 danske boliger af støj fra trafik på over 58 dB.

Men ved at vælge den rigtige type vinduer kan trafikstøj, larmende forbipasserende og alt det, der også er en del af bylivets charme, nu reduceres betydeligt. Vinduets konstruktion kan hindre, at støjen trænger ind i din bolig.

Et kendt eksempel på, at støj påvirker den enkeltes livskvalitet, er store byggerier, hvor mange borgere over lang tid plages af støj. Men også meget lavere støjniveauer kan give problemer med stress, koncentrationsbesvær og dårlig søvn. Vi er blevet mere opmærksomme på de skadelige virkninger, støj kan have på den enkeltes helbred, og det er dem, som teknologien bag VELFAC Sound vinduer er sat i verden for at modvirke,” siger adm. direktør Finn Jespersen, VELFAC.

Sådan virker støjdæmpende vinduer
VELFAC har foretaget omfattende laboratorietest, som viser, at VELFAC Sound vinduer reducerer støjgener med op til 48 dB. Til sammenligning opleves en stigning i lydens styrke med 6-10 dB som om, lydstyrken er blevet fordoblet. Omvendt opfattes en dæmpning på 6-10 dB som en halvering af lydstyrken.

Teknologien bag VELFAC Sound støjdæmpende vinduer bygger på to enkle principper. Et Sound vindue har to til tre ruder, og evnen til at støjdæmpe afhænger dels af forskel i tykkelsen og afstanden mellem ruderne.

Det er en tommelfingerregel, at jo større forskel, der er i tykkelsen på ruderne i et Sound vindue og jo større afstand, der er imellem dem, des bedre er de i stand til at holde lyden ude af boligen,” forklarer adm. direktør Finn Jespersen.

Mere information på Velfac.dk
Læs mere om, hvordan vinduer kan støjdæmpe dit hjem.
Få et overblik over testresultaterne fra testinstitut DELTA.