Tyven lister ind gennem vinduet

Mens boligejerne er rejst til sydens sol og varme, sveder indbrudstyvene i de danske hjem, hvor halvdelen af alle indbrud sker gennem vinduet.

Ifølge forsikringsoplysningen er der hvert år mere end 45.000 indbrud i private hjem og sommerhuse. Tal fra Rigspolitiet viser, at tyven i knap halvdelen af alle indbrudstyve er kommet ind gennem et vindue enten ved at knuse eller afliste ruden eller ved at bryde vinduet op.

Koben og skruetrækker må give op

I Danmark er indbrudstestning af vinduer ikke et krav, mens det i England er et krav, at alle vinduer er testet mod indbrud. Det betyder, at vinduet på ingen måde må kunne åbnes eller aflistes med f.eks. koben. Velfac leverer også til det engelske marked og skal derfor leve op til de engelske krav.

Vindue med indbygget sikkerhed

”Vores vinduer testes med koben og skruetrækker, i det vi prøver at manipulere dem med de værktøjer, som indbrudstyve erfaringsmæssigt bruger,” fortæller adm. direktør Finn Jespersen fra Velfac og fortsætter: ” Velfac vinduer har en indbygget sikkerhed i selve konstruktionen, fordi glaslisten, i modsætning til mange andre vinduer, sidder indvendigt. Det betyder, at glasset ikke kan fjernes udefra. Tyvens eneste mulighed er derfor at knuse ruden, og så vælger han normalt et andet hus. Selve rammen i Velfac vinduer er desuden forsynet med indbrudsforebyggende beslag.”

Sådan får du tyven til at liste af

• Tyvene kommer ind ved at bryde døre eller vinduer op med simpelt værktøj. Lås derfor haveredskaber inde og sørg for at have gode låse i alle døre og solide beslag på alle vinduer.
  • Undlad at gemme ekstranøglen på åbenlyse eller lettilgængelige steder.
  • Når du rejser, er det vigtigt at få huset til at se ud, som om man er hjemme.
  • Få naboen til at tømme postkassen og bruge skraldespanden og carporten. Sæt potteplanter i vindueskarmen og hæng vasketøj op ude. Lad radioen spille og et par lamper lyse op i mørket
  • Lad være med at fortæl om den planlagte ferie på tlf. svarer eller Facebook.

For at sikre sig yderligere, er det en god idé at bruge sensorer, der reagerer på bevægelse og lydalarmer, som ofte får tyven til at opgive. Husk i øvrigt at udskifte eller tyverisikre de eksisterende kældervinduer.

www.velfac.dk kan man læse mere om indbrudssikring.

Tags: