Velfac ser grønt

Når bæredygtighedsmessen Building Green åbner den 9. oktober, er det med en af Danmarks ældste og største vinduesproducenter blandt udstillerne. - Man kommer helt tæt på vores produkter, siger direktør Finn Jespersen, og lover alle besøgende ’en grøn oplevelse’.

Velfac byder på intet mindre end grønne oplevelser med Velfac vinduer på Building Green.

- Der bliver noget at lytte til, rive i og se på. Kort sagt vindues-oplevelser, der involverer og peger på løsninger, siger adm. direktør Finn Jespersen, Velfac.
- Vores ambition på Building Green er at sætte fokus ikke alene på produktet, men på dets anvendelse og dets livscyklus.

Lang erfaring med bæredygtighed
Velfac har allerede årelang dokumenteret erfaring med bæredygtighed. Ikke mindst den engelske certificeringsordning BREEAM kender Velfac indgående takket være virksomhedens engelske afdeling. I England er krav til bæredygtighed almindelig praksis og Velfac leverer ofte vinduer til byggerier, der skal certificeres i henhold til BREEAM.

Guldcertificering til bygning med Velfac
Også den amerikanske LEED-standard har Velfac solid erfaring med.

- Vi er visionspartner og vinduesleverandør til et grønt byggeri ved Københavns Universitet – nærmere bestemt en bygning, der hedder Green Lighthouse. Den er blevet LEED guldcertificeret som den første bygning i Danmark, fortæller Finn Jespersen, der også nævner den tyske standard DGNB som en ordning, Velfac jævnligt rådgiver om.

Bæredygtighed betaler sig
Hos Velfac er man sig fuldt bevidst, at bæredygtighed udover miljømæssige og sociale funktioner også har en vigtig økonomisk dimension.

- Der er heldigvis en økonomisk fordel og et økonomisk incitament forbundet med at gennemføre en bæredygtighedscertificering, konstaterer adm. direktør Finn Jespersen, Velfac.

Undersøgelser viser således, at mens udgifterne til bæredygtighedscertificering kun udgør ca. 0,1% til 0,5% af de samlede byggeomkostninger, opnår certificerede bygninger en øget værdi på op til 10%.

Kundetur i København
I forbindelse med Building Green arrangerer Velfac fremvisning af to spændende byggeprojekter i København for sine kunder. Første stop bliver Industriens Pension i Nørre Farimagsgade. Bygningen har netop gennemgået en total facaderenovering. Andet stop vil være Amager Strandpark - også kendt som Lille Manhattan. Over en årrække opføres en række nye boliger med unik beliggenhed tæt på både by og natur.

- Vi inviterer kunder fra hele landet med på messe og vil gerne benytte lejligheden til samtidig at demonstrere, hvordan vores vinduer fungerer i en færdig bygning, slutter Finn Jespersen.

Mød Velfac på Building Green og få en grøn oplevelse:

• Lyd - kan du høre støjen?
  • Sikkerhed - kan du bryde ind i et Velfac vindue?
  • Energi - kan Velfac vinduer bruges som låg til en fryser?
  • Bæredygtighed - se hvor meget af et Velfac vindue, der kan genbruges

Adm. direktør Finn Jespersen, fj@velfac.dk, mobil 61 55 44 44