Vestas - Aktiebaseret incitamentsprogram 2018

Vestas Wind Systems A/S, Aarhus, den 17. april 2018
Selskabsmeddelelse nr. 16/2018

Aktiebaseret incitamentsprogram 2018

Bestyrelsen for Vestas Wind Systems A/S har besluttet at fortsætte selskabets aktiebaserede incitamentsprogram for alle deltagere, herunder direktionen, og gennemfører en ny lancering for 2018 baseret på de vilkår og betingelser, der var gældende for de betingede præstationsaktier i 2017, jf. Vestas’ vederlagspolitik og overordnede retningslinjer for incitamentsaflønning.

Det aktiebaserede incitamentsprogram følger rammerne fra de tidligere programmer og baseres stadig på betingede præstationsaktier. Programmet har tre performance-år, og målene er baseret på finansielle nøgletal samt kommercielle mål som defineret af bestyrelsen.

DeltagereDirektionen samt andre specificerede seniorstillinger i ledelsen.

Programmet for 2018 omfatter ca. 200 deltagere.
Antal aktierAntallet af aktier, der kan tildeles den enkelte deltager, afhænger af dennes niveau i organisationen. Deltagerne betaler ikke for de tildelte aktier. Hvis alle mål nås på målsætningsniveau vil der blive tildelt 320.000 aktier med en total nutidsværdi på EUR 18 mio. baseret på den nuværende aktiekurs (lukkekurs Nasdaq Copenhagen pr. 16. april 2018).

Det faktiske antal betingede præstationsaktier til rådighed for fordeling kan udgøre mellem 0 og 150 pct. af målsætningsniveauet og fastlægges på grundlag af Vestas’ resultater i regnskabsårene 2018, 2019 og 2020. Den maksimale tildeling af aktier under programmet er i alt 480.000 aktier baseret på maksimal målopfyldelse.

Antallet af aktier der kan tildeles den samlede direktion vil som ved tidligere programmer følge Vestas’ overordnede retningslinjer for incitamentsaflønning, der giver en ramme på op til 120.000 aktier på målsætningsniveau. For 2018 vil tildeling af aktier på målsætningsniveau svare til ca. 110 pct. af den årlige basisløn for Direktionen.
TildelingstidspunktAktier tildeles i 2021 og 2023.
PerformancemålMålene for alle tre år er baseret på Vestas’ performance på de finansielle mål, herunder Earnings per share, Return on Capital Employed, Vestas-koncernens markedsandel, samt kommercielle mål for relevante deltagere. Alle mål defineres af bestyrelsen.
VilkårDe betingede præstationsaktier reguleres af de givne vilkår og betingelser for programmet og er underlagt gældende lovgivning. Hvis en deltager vælger at forlade Vestas før tildelingen, vil denne som udgangspunkt miste retten til at modtage aktier.
Justeringer af programmetAntallet af aktier til rådighed for tildeling og beregningen af performancemålene kan i tilfælde af visse ændringer i Vestas’ kapitalstruktur blive justeret. Derudover kan beregningen af performancemålene justeres i tilfælde af visse ikke-operationelle begivenheder. I tilfælde af overtagelse, fusion, likvidation eller spaltning af Vestas, kan der ekstraordinært foretages en tidligere tildeling. I tilfælde af visse overførsler af aktiviteter eller ændrede ejerforhold i Vestas-koncernen, kan der endvidere ske justering, udskiftning og/eller differenceafregning af programmet helt eller delvist.

Patrik Setterberg, Vice President,
Tlf.: 6122 1913