Vestas nedjusterer som følge af forsinket indkøring af ny generatorfabrik

Indkøringen af Vestas’ nye generatorfabrik i Travemünde, Tyskland, forløber ikke som planlagt. For ikke at gå på kompromis med sikkerhed og kvalitet i et i forvejen meget travlt fjerde kvartal, har Vestas valgt at udskyde overleveringerne af en række projekter, primært i Europa.

De ændrede leveranceplaner for resten af 2011 indebærer, at forventningerne til omsætning og EBIT-margin reduceres til henholdsvis ca. EUR 6.400 mio. og ca. 4 pct. mod tidligere forventet henholdsvis EUR 7.000 mio. og 7 pct. Nedjusteringen af EBIT-marginen kan primært henføres til det lavere volumen og dermed ændret produktmiks samt følgeomkostninger svarende til ca. EUR 35. mio. i 2011. Følgeomkostningerne skyldes primært konventionalbøder samt allerede indgåede aftaler på produktion, transport og opstilling.

Vestas forventer i 2011 fortsat en ordreindgang på 7.000-8.000 MW, et positivt frit cash flow og investeringer på EUR 850 mio.

De tidligere påpegede risici for forstyrrelser i produktion samt ikke mindst praktiske udfordringer ved opstilling af møller i årets sidste måneder, såsom eksempelvis vejr-risici, manglende net-tilslutninger og tilsvarende hændelser, kan stadig forårsage yderligere forsinkelser med betydning for Vestas’ resultater i 2011.

Ditlev Engel, koncernchef for Vestas Wind Systems A/S udtaler:

”Uagtet at vi tidligere har pointeret de risici, der knytter sig til, at en stor del af omsætningen ligger sent på året, skal jeg være den første til at beklage, at det har været nødvendigt at træffe denne utilfredsstillende beslutning. Jeg vil gerne understrege, at sikkerhed og kvalitet har højeste prioritet i Vestas, og at en beslutning om at forcere de pågældende projekter ville være uansvarlig. Projekterne vil naturligvis blive gennemført i 2012, og det er vigtigt samtidigt at gøre opmærksom på, at indtjeningen i de enkelte projekter fortsat er tilfredsstillende.”

På grund af de ændrede helårsforventninger offentliggør Vestas hermed ekstraordinært de foreløbige regnskabstal for de første ni måneder af 2011.

Foreløbige regnskabstal for de første ni måneder af 2011

3. kvartal
20111)
3. kvartal
20101)
9 mdr. 20111) 9 mdr.
20101)
Helår
Omsætning (mio. EUR) 1.337 1.916 3.798 3.797 6.920
EBIT før engangsposter (mio. EUR) (92) 271 (84) 52 468
EBIT-margin før engangsposter (%) (6,9) 14,1 (2,2) 1,4 6,8
Resultat efter skat (mio. EUR) (60) 187 (90) 5 156
Pengestrømme fra driftsaktivitet (mio. EUR) 407 362 266 (345) 56
Frit cash flow (mio. EUR) 276 180 (218) (878) (733)

1) Ikke revideret eller reviewet.

Kontaktdetaljer:

Ditlev Engel,