Vestas udnævner ny Chief Operating Officer

Vestas Wind Systems A/S har udnævnt Jean-Marc Lechêne, 53 år, som ny Chief Operating Officer (COO) med ansvar for Vestas’ produktion og indkøb. Jean-Marc Lechênes vigtigste opgave bliver at sikre cost-out processen på nøgleteknologier i tæt samarbejde med Vestas’ forsknings- og udviklingsafdeling, Vestas Turbines R&D. Jean-Marc Lechêne vil indtræde i Vestas’ direktion.

Jean-Marc Lechêne har fra sit arbejde i globale førende virksomheder i Frankrig, USA, Canada og Kina en betydelig erfaring inden for produktionsindustrien. I Jean-Marc Lechênes tidligere jobs har han haft det operationelle ansvar for adskillige fabrikker samt opgaven at redefinere strategier og forbedre lønsomheden. Senest har Jean-Marc Lechêne arbejdet som privat konsulent, hvor han har implementeret store omkostningsbesparelsesprojekter. Fra 2008 til 2011 var han direktør hos Michelin (Heavy Weight Tires Europe). Fra 1993 til 2008 bestred han flere forskellige nøglepositioner hos Lafarge – verdens næststørste cementproduktionsvirksomhed – senest jobbet som Executive Vice President og President for cement operations. Fra 1988 til 1993 arbejdede Jean-Marc Lechêne som senior manager hos McKinsey & Co i Frankrig.

Jean-Marc Lechêne har en MBA fra INSEAD og en universitetsgrad fra den førende franske ingeniørskole, École des Mines de Paris.

Bert Nordberg, bestyrelsesformand for Vestas Wind Systems A/S, påpeger, hvorfor Jean-Marc Lechêne har den rigtige profil til stillingen som COO for Vestas:

Det er afgørende for Vestas, at vores virksomhed er trimmet og effektiv, og at vi sikrer os, at vores produktions-setup er så omkostningseffektivt som muligt samtidig med, at vi ikke går på kompromis med produkternes kvalitet og medarbejdernes sikkerhed. Med sine gode resultater fra tidligere jobs vil Jean-Marc Lechêne bibringe Vestas en stærk baggrund inden for dette område.”

Ditlev Engel, koncernchef for Vestas Wind Systems A/S understreger vigtigheden af Jean-Marc Lechênes profil med hensyn til at gøre Vestas til en rentabel virksomhed:

Jean-Marc har i løbet af sin karriere arbejdet med adskillige større cost-out- og restruktureringsprojekter, og denne erfaring er afgørende for Vestas og det fokus, vi har på at sikre, at vores nøgleprodukter bliver mere rentable. Jeg byder også Jean-Marc velkommen som en del af Vestas’ direktionsteam, og jeg ser frem til den værdi, han vil tilføre vores virksomhed.

Jean-Marc Lechêne selv forklarer, hvorfor han har taget imod stillingen som COO for Vestas:

I løbet af min professionelle karriere har jeg opnået en betydelig erfaring med at arbejde med restrukturering og cost-out projekter i store globale virksomheder, og jeg tror, at den erfaring netop er den rette for den situation, som Vestas er i nu. Men jeg ser også meget frem til at arbejde i et selskab, som har en stærk indflydelse på verdens fremtidige energimiks med sin levering af produkter og serviceydelser, som er de førende inden for industrien med hensyn til kvalitet og ydelse.”

Jean-Marc Lechêne flytter til Danmark og tiltræder sin nye stilling pr. 1. juli 2012.

Med udnævnelsen af Jean-Marc Lechêne som COO for Vestas, vil direktionen hos Vestas Wind Systems A/S bestå af koncernchef Ditlev Engel, Chief Turbines Officer Anders Vedel, Chief Sales Officer Juan Araluce og økonomidirektør Dag Andresen. Stillingen som ansvarlig for Global Solutions & Services er endnu ikke besat, og Anders Vedel (CTO) varetager på nuværende tidspunkt også dette område.

Lars Villadsen                                                     Mediehenvendelser:
Senior Vice President, Investor Relations     Jens Velling, Communication Partner, External Relations
Tel: +45 9730 0000                                           Tel.: +45 2256 7437, E-mail: jensv@vestas.com