Afsted til Sverige: Nyheder og begivenheder i 2024

Eurovision Song Contest, nye skærgårds vandreruter, fejring af eventyrparker, jubilæer for designlegender og ekstraordinære nye hoteller og restauranter. Dette er bare nogle af de gode grunde til en ferie i Sverige næste år. Dog er listen over højdepunkter og nyheder meget længere. Her er nogle eksempler på, hvad du kan lave i Sverige det kommende rejseår.

White Christmas. Photo credit: Hans Strand/Folio/imagebank.sweden.se (Download)

Da året 2023 nærmer sig sin afslutning, kan man reflektere over et år fyldt med jubilæer og uforglemmelige fejringer for Sverige. I skudåret 2024 fortsætter rækken af begivenheder og betydningsfulde jubilæer, som man kan se frem til. Her er nogle eksempler på begivenheder, jubilæer og højdepunkter.

Begivenheder
Årets musikalske højdepunkt bliver Eurovision Song Contest, der finder sted i starten af maj i Sveriges sydlige storby Malmö. Det vil også markere 50-års jubilæet for ABBA's fænomenale succes med "Waterloo": kvartetten vandt konkurrencen i Brighton den 6. april 1974.

Én unik kulturel begivenhed at holde øje med, er de samiske folks årlige Vintermarked (torsdag til lørdag den 1.-3. februar), der altid afholdes i Jokkmokk. Det er en tradition, der strækker sig over 400 år tilbage i tiden.

I april vil Stockholm være vært for verdenskongressen for Global Sustainable Tourism Council (GSTC), der fokuserer på bæredygtig udvikling af rejsemål over hele verden.

I efteråret åbner den nye 270 km lange Stockholm Skærgårdsvandrerute. Den vil være tilgængelig fra offentlige færger, strække sig over 19 øer og have en digital platform til navigation og serviceinformation.

Jubilæer
Cirka 130 kilometer nordvest for Stockholm ligger byen Sala, med omkring 14.000 indbyggere, der opstod omkring en sølvmine. I 2024 fejrer den sit 400-års byjubilæum. I 1624 tildelte kong Gustav II Adolf - "Nordens løve" - byprivilegierne.

I 2024 fejrer virksomheden Svenskt Tenn sit 100-årsjubilæum. Hvad der begyndte i 1924 som en lille virksomhed med tin-kunst (på svensk "tenn") er nu blevet et ikon inden for svensk møbeldesign. Succesen tilskrives den østrigske Josef Frank (1885-1967), der begyndte at designe stoffer og møbler for virksomheden i 1934.

Når det drejer sig om møbler: I Älmhult, Småland, fejrer verdens eneste IKEA-hotel sit 60-års jubilæum. Det åbnede i 1964 med 25 værelser til velrejste kunder og har nu over 250 værelser.

Sverige tilbyder et stort udvalg af forlystelsesparker for børn, og denne sommer fejrer eventyrparken Leksand Sommarland 40 år! Ved at afholde en sommerjubilæumsfest med særlige begivenheder, aktiviteter og tilbud ud over de 46 attraktioner, der venter bag portene - hvordan kan du modstå ikke at tage derhen med din familie?

Overnatning og restauranter
Om foråret åbner det nye Clarion Hotel Karlatornet i Göteborg - det højeste byggeri i Norden. Navnebror "Karla Tower" måler 245 meter og består af 73 etager.

Derudover byder Eriksberg Safari Park i den sydlige svenske region Blekinge velkommen til feriesæsonen med "The Ark" - en ny bygning med 23 ekstra hotelværelser. Denne "ark" giver gæsterne mulighed for at gøre unikke dyreobservationer, såsom gennem glasgulve og på terrasser.

For dem, der ønsker at berige deres efterår eller vinter med en bytur til Stockholm, tilbyder det nye boutiquehotel "Villa Dahlia" et charmerende ophold. Beliggende i det stille, men centrale Vasastan-bydel, blev det designet af den svenske arkitekt Per Öberg, der også har arbejdet på det luksuriøse hotel Adlon i Berlin.

Med denne liste over begivenheder og nye steder håber vi at inspirere til en rejse til Sverige næste år. Indtil da ønsker vi dig en vidunderlig juletid og et godt nytår!

Find mere information om jubilæer og højdepunkter i 2024 i Sverige HER

Visit Sweden har den officielle opgave fra den svenske regering at markedsføre Sverige som turistdestination. Vores vision er, at Sverige i 2030 er verdens mest bæredygtige og attraktive rejsedestination bygget på innovation. I dag er det vigtigere end nogensinde at målrettede rejser er meningsfulde, bevidste og skaber varig værdi med hensyn til vores gæster, for lokalsamfundet og vores planet. Velkommen til Sverige.