Flere flylinjer fra Danmark til vinterdestinationer i Nordsverige

Danskernes interesse for rejser til Sverige steg sidste år, og den mest populære søgning er ”vintersport”, hvor skiløb og skisportssteder udgør den største andel. Nordsverige bliver nu endnu nemmere tilgængeligt for danske rejsende, når SAS udvider sit vinterprogram med nye direkte ruter fra Danmark til Kiruna og Sälen-Trysil (SCR).

Credits: Emmie Bolmstedt/imagebank.sweden.se Download HERE

Danskernes søgning på destinationen Sverige i 2023 er steget med hele 36 procent, og den mest

populære søgekategori for danskerne er vintersport, hvor skiløb og skisportssteder står for den største andel.* Derudover steg overnatningerne fra Danmark til Norrbotten (+ 51%) og til Dalarna (+ 31%) i første kvartal (2024).

SAS flyver allerede til Sälen-Trysil (Scandinavian Mountains Airport/SCR) fra København og Aalborg om vinteren, men denne vinter lanceres en ny sæsonrute fra Aarhus (Danmark) til Sälen-Trysil og desuden tilføjes en rute mellem København og Kiruna. Derudover forbedres forbindelserne til det nordlige Skandinavien yderligere i vinterprogrammet med ekstra afgange til Luleå og Åre-Östersund, samt på eksisterende ruter fra København, Oslo og Stockholm.

Skisportsstederne Hundfjället og Tandådalen i Dalarna ligger kun 10 minutter fra Scandinavian Mountains Airport, og Sälen, et af Sveriges største skiområder, ligger kun 25 minutter væk. Skisportsstedet tilbyder skiløb for både begyndere og øvede, har over 100 pister og et bredt udvalg af andre vinteraktiviteter, et vandland, god indkvartering og mere end 50 restauranter. For flere tips, besøg: https://salenfjallen.se/en/ og https://www.skistar.com/en/ski-destinations/salen/winter-in-salen/

Kiruna ligger i hjertet af det svenske Lapland og er en destination, der byder på et vintereventyr udover det sædvanlige. Med sin storslåede natur, unikke kultur og et væld af aktiviteter er Kiruna den perfekte destination for dem, som søger en uforglemmelig vinteroplevelse. Her kan man udforske den uberørte vildmark med hundeslæde, få et indblik i den samiske kultur, nyde nordlyset og besøge det verdensberømte ishotel.

For flere tips, besøg: https://visitsweden.com/where-to-go/northern-sweden/swedish-lapland/

Nya SAS-ruter til vinteren
København (Kastrup) – Kiruna
Aarhus, Danmark – Sälen-Trysil (Scandianvian Mountains Airport)
London, Heathrow - Sälen-Trysil (Scandianvian Mountains Airport)
Derudover ekstra afgange fra Arlanda til Luleå og Åre-Östersund og ekstra afgange på eksisterende ruter fra København, Oslo og Stockholm.

Tidligere SAS-ruter, som fortsætter
Kastrup, København – Sälen-Trysil (Scandianvian Mountains Airport)
Aalborg, Danmark – Sälen-Trysil (Scandianvian Mountains Airport)
Kastrup, København – OSD (Åre-Östersund)

Pressebilleder: https://imagebank.sweden.se/my-selections/243i10vp9o

Du kan finde andre måder at reje til Nordsverige på her: https://visitsweden.com/about-sweden/getting-sweden/ og  https://visitsweden.com/about-sweden/getting-around-sweden-train/

* https://corporate.visitsweden.com/kunskap/malgrupp/danmark/danska-resenarers-googlesokningar-om-sverige/

** https://tillvaxtdata.tillvaxtverket.se/statistikportal#page=72b01aa0-1d4a-425c-8684-dbce0319b39e

Visit Sweden har den officielle opgave fra den svenske regering at markedsføre Sverige som turistdestination. Vores vision er, at Sverige i 2030 er verdens mest bæredygtige og attraktive rejsedestination bygget på innovation. I dag er det vigtigere end nogensinde at målrettede rejser er meningsfulde, bevidste og skaber varig værdi med hensyn til vores gæster, for lokalsamfundet og vores planet. Velkommen til Sverige.