Her finder du nogle af Sydsveriges stemningsfulde julemarkeder

Den søde juletid nærmer sig, og det betyder, at det er ved at være tid til at glæde sig til årets hyggelige og stemningsfulde julemarkeder. Oplev duften af brændte mandler, lyden af julemusik, smagen af gløgg og synet af de funklende julelys. Julemarkederne er populære og mulighederne for at gå på opdagelse i et ægte juleunivers er mange – også ud over de danske grænser. Køreturen behøver ikke at være lang, da vores nordiske naboland Sverige er kendt for deres autentiske og hyggelige julemarkeder.

Herunder finder du en liste med eksempler på seks julemarkeder i den sydlige del af Sverige, der er et besøg værd i den kommende juletid. Julemarkederne byder bl.a. på skøjtebaner, glaspusteri, svensk julebord og tusindvis af funklende julelys og pyntede juletræer. Her er julestemningen garanteret!

1. Liseberg, Göteborg

Christmas in Gothenburg

Foto credit: Per Pixel Petersson/imagebank.sweden.se

Liseberg forlystelsespark i det centrale Göteborg bliver set som et nationalt ikon – og så er det også vært for Sveriges største julemarked. Millioner af blinkende lys og mere end tusinde juletræer sætter julestemningen. Smag på julen med det ultimative svenske julebord – et buffetstyle ’smörgåsbord’ fyldt med kolde og varme retter. Parken byder desuden på et væld af forlystelser og en skøjtebane.
Åbningstider:18.-19, 24.-26. november og 1.-3., 6.-10., 13.-23., 19.-23. og 26.-30 december 2023.

Du kan finde mere information her: https://www.happydays.nu/se/tema/julmarknad-i-goteborg-och-liseberg

2. Hönö Klåva, Göteborgs øhav

A picture containing sky, outdoor, road, highway

Description automatically generated

Foto credit: Jonas Ingman

Er du på udkig efter en anderledes julemarkedsoplevelse, skal du tage færgen til øen Höfö i Göteborgs øhav. I den gamle fiskerihavn Klåva kan du slentre gennem det hyggelige julemarked med håndlavede udstillinger, besøge dekorerede butikker og beundre julelysene i havnen.

Åbningstider:2.-3. december 2023.

Du kan finde mere information her: https://honoklava.se/skia/

3. Tjolöholm Castle, Halland

Christmas at Tjolöholm Castle, West Sweden

Foto credit: Thomas Carlén'

Julemarkedet på Tjolöholm slot er en tradition, der går helt tilbage til 1987. Hver vinter bliver slottet nøje dekoreret med juletræer og tusindvis af lys og lysestager. Det er et af de største julemarkeder på Sveriges vestkyst, som byder på sæsonpræget mad og drikke, unikke gaver til dem du holder af samt aktiviteter for børn. Har du lyst til at overnatte midt i juleeventyret, kan du forlænge dit ophold med en overnatning i en hytte på slottets grund.

Åbningstider:17.-19., 24.-26. november og 30/11.-3/12. 2023

Du kan finde mere information her: https://www.tjoloholm.se/kalender/julmarknad/

4. Kosta, Småland

Kosta, Småland

Foto credit: Daniel K Johansson

Kosta, som er en del af det smålandske område, Glasriget, huser et af Sveriges mest kendte glasværker, Kosta Boda. Byen er også vært for et af Sveriges store julemarkeder, hvor seks millioner julelys glimter, og hvor du kan opleve julemandens maskine til ønskelister. På julemarkedet finder du vogne og stande fyldt med fine udstillinger og produkter, og glasvarer i massevis. Det er også muligt at opleve glaspustning.

Åbningstider: 11 november og hver torsdag - søndag mellem den 12. november og 23. december, og åbner igen mellem den 25. og 31. december 2023.

Du kan finde mere information her: https://www.julmarknad.nu/event/kosta-julmarknad/

5. Huseby Bruk, Småland

A large white house with trees in front of it at night

Description automatically generated with low confidence

Foto credit: Huseby Bruk AB/ https://husebyjul.se/om-massan/bildgalleri-2/

Huseby er vært for den største julemesse i Norden med omtrent 130 stande fordelt mellem 11 rum. Her kan du beundre unikt håndværk og møde mindre madhåndværkere, som inviterer på smagsprøvelser. Hver aften lyses 200 juletræer op, som sikrer den ultimative julestemning.

Åbningstider:11.-19. november 2023.

Du kan finde mere information her: https://husebyjul.se/

6. Gustav Adolfs Torg i Malmö, Skåne

Christmas decorations in Malmö

Foto credit: Aline Lessner/imagebank.sweden.se

Skånes største by, Malmö, er vært for flere forskellige julemarkeder. Særligt julemarkedet på Gustav Adolfs torv er et besøg værd. Her forvandles bytorvet til et funklende og festligt eventyrland med stemning og sang fra et julekor. Udover musik og andre liveoptrædener er der små boder, som sælger lokalt håndværk og klassisk svensk julemad- og drikke.

Åbningstider: 23.-26. november, 30 nov.-3., 7.-10. og 14.-17. december 2023. Åbningstider 11.00-18.00 hver dag.

Du kan finde mere information her: https://www.julmarknad.nu/event/malmo-julmarknad-gustav-adolfs-torg/

Find flere billeder af de svenske julemarkeder på disse links: Link 1, link 2, link 3.

Læs mere om julemarkeder i Sverige på Visit Swedens hjemmeside.

PR Manager Sweden and Nordics

Visit Sweden har den officielle opgave fra den svenske regering at markedsføre Sverige som turistdestination. Vores vision er, at Sverige i 2030 er verdens mest bæredygtige og attraktive rejsedestination bygget på innovation. I dag er det vigtigere end nogensinde at målrettede rejser er meningsfulde, bevidste og skaber varig værdi med hensyn til vores gæster, for lokalsamfundet og vores planet. Velkommen til Sverige.