• Visit Sweden/

Nyhedsbrev fra Visit Sweden - Verdens største by af træ, Design Week i Stockholm og verdens bedste restaurant!

Credits: Martin Edström/imagebank.sweden.se

Verdens største by af træ bliver bygget i Sverige

Foto credits: Atrium Ljungberg/Henning Larsen

Det svenske ejendomsselskab Atrium Ljungberg planlægger at opføre verdens største urbane konstruktion af træ, Stockholm Wood City. Byggeriet er planlagt til at gå i gang i 2025, og de første bygninger skal stå klar i 2027.

Stockholm Wood City kommer til at dække et areal på hele 250 000 kvm og rumme 7.000 kontorpladser og 2.000 boliger i Sickla, der ligger i den sydlige del af hovedstaden Stockholm. Projektet vil skabe et dynamisk urbant miljø med en blanding af arbejdspladser, boliger, restauranter og butikker.

Eftersom bygninger står for 40 % af de globale CO2 emissioner, spiller ejendomsbranchen en vital rolle i den bæredygtige udvikling. Dette visionære projekt viser potentialet for genanvendelige byggematerialer. Bruger man træ, kan man reducere miljøpåvirkningen fra bygninger med op til 50 % og samtidig mindske konstruktionstiden markant.
For mere information, besøg også: Atrium Ljungberg Wood City: al.se,3

Sveriges engagement i bæredygtig arkitektur
Sverige er kendt for sine store skove, der dækker cirka 70 % af landets areal, og forstår betydningen af ansvarlig skovdrift. For hvert træ, der fældes, plantes mindst to nye, og på den måde er det sikret en konstant tilgængelighed af træ til byggerier og andre bæredygtige materialer som fx brændstof, varme, tekstiler og emballage. Svenske arkitekter arbejder intensivt med at udvikle løsninger, der kombinerer det tidsløse og genanvendelige materiale, træ er, med den nyeste teknologi. Det betyder, at der kan skabes innovative løsninger, der signifikant mindsker konstruktionstiden.

Oplev atmosfæren i miljøvenlige træbygninger i Sverige

Bergaliv Landscape hotel

Fotocred: Martin Edström/imagebank.sweden.se Download HERE

Smukt beliggende på en bjergside på Åsberget, tilbyder det unikke hotel Bergaliv ikke bare overnatninger, men giver også en betagende udsigt over det vidunderlige nordsvenske landskab og himmelhvælvet. Med tre værelser placeret oven på hinanden på en tidligere skipiste er Bergaliv Lofthusen et arkitektonisk mesterværk. Som anerkendelse af det innovative design blev Bergaliv Lofthusen nomineret til den ærefyldte svenske Swedish Wood Award in 2020.

The Wood hotel

Fotocred The Wood Hotel

Med en kombination af natur og innovation er The Wood Hotel, som har til huse i en af verdens højeste træbygninger, Sara Cultural Center, et mønstereksempel på det bedste af skandinavisk design.  Hotellet er konstrueret af lokalt træ, lægger vægt på bæredygtighed og tager ansvar for både gæsterne og planeten. The Wood Hotel tilbyder en imponerende panoramaudsigt over Skellefteå og rummer 205 moderne værelser og suiter, tre restauranter, barer og en rooftop spa.

Arctic Bath hotel

Foto cred: Viggo Lundberg/Arctic Bath Hotel

Vil du have et helt unikt ophold, så vælg Arctic Bath  Her får du en flydende hoteloplevelse med inspiration fra dengang, man fragtede tømmer på floderne. Hovedbygningen ligner en stor tømmerkævle, og det hele er opført af lokale materialer med minimal miljøpåvirkning. Hotellet har 12 værelser, heraf er de seks flydende hytter nær vandkanten. Der er privat adgangsvej til hytterne via en gangbro, og ved hver hytte er der et udendørs dæk, hvor man kan nyde nordlyset eller slappe af under midnatssolen.

Få mere at vide:
Top 9 svenske arkitektur must-sees: visitsweden.com
Top øko turistattraktioner i Sverige: visitsweden.com
Sverige og bæredygtighed: sweden.se

Ny Design Night under Stockholm Design Week tag på et “design inspireret” ophold i Stockholm

SergelsTorg, Stockholm. Foto: Ola Ericson/imagebank.sweden.se (Download)

Skandinavisk design er kendt for at kombinere funktionalitet med stil og innovation. Stockholm Design Week er tilbage med en speciel pop-up udgave den 5.-9. september 2023 samt en NY Design Night. Her vil de største svenske designere og morgendagens stjerner erobre spotlyset.

På Design Night den 7. september åbner designstudier, showrooms og gallerier i hele byen dørene for publikum og viser alt det bedste design, Stockholm kan byde på. For alle, der er interesseret i design, er det en perfekt lejlighed til at besøge yndlingsbutikken, lytte til inspirerende samtaler og få specielle tilbud på godt design. Listen over alle de steder, der holder åbent hus, kan findes i Stockholm Design Week app'en.

Pop-up udgaven i september tilbyder et program spækket med foredrag, udstillinger, åbne studier m.m. I løbet af de fem dage fra 5.-9. september vil der være et smugkik på Stockholm Furniture Fair, der afholdes i februar 2024. Design Week er åben for alle og fungerer som et livligt mødested, hvor man mødes for at netværke, præsentere nye produkter og udveksle ideer.

Oplev et “design inspireret” ophold i Stockholm

Vil du tilbringe dine nætter i Stockholm i stil, så er et ophold i et af byens mange designhoteller et must. Uanset om din smag er i retning af svensk design og møbelklassikere, eller om du bare er nysgerrig efter at opleve de nyeste strømninger og innovative løsninger, så finder du det perfekte værelse i nogle af disse hoteller:

Ett Hem - For dig, der både vil have komfort og ønsker et lidt mere personligt ophold på ferien. Ett Hem er et lille, hyggeligt luksushotel, der spænder over tre gamle byhuse i det centrale Stockholm.
HOBO Hotel er et godt udgangspunkt for oplevelser midt i Stockholm. Interiøret, de er designet af HOBO, spiller på de afslappede elementer i skandinavisk hverdagsdesign.
Hotel Skeppsholmen kombinerer 300 år gammel arkitektur med moderne elementer. Hotellet har til huse i et kompleks af bygninger fra 1700-tallet, der oprindeligt var barakker for Kong Karl 12.s elitetropper.
Nobis Hotel på Norrmalmstorg tilbyder en kombination af moderne luksus og klassisk elegance. Bygningen har tidligere tilhørt en bank, som var åsted for det famøse Norrmalmstorg røveri, der har givet navn til Stockholmsyndromet.
NOFO Hotel, Præcis som hele Södermalm, hvor NOFO Hotel ligger, er hotellet et hipt og diverst sted. Det afspejler sig også i indretningen, hvor hvert værelse har sin egen atmosfære og koncept.
Nordic Light Hotel Skandinavisk design er den røde tråd i hotellets nye indretning. 10 designere har bidraget til at fortolke og destillere den typiske skandinaviske designfilosofi.

Fuldend den stilfulde overnatning i Stockholm med at spise på en lige så stilfuld restaurant!

Adam/Albin restaurant er grundlagt af de to Michelin-stjernekokke Adam Dahlberg and Albin Wessman. De tilbyder gæsterne en 5-retters menu med udgangspunkt i bæredygtighed og enkelhed.
Restaurant Frantzén skaber den svenske chef Björn Frantzén unikke 3-stjernede Michelin-oplevelser.
Portal er en familievenlig og uformel restaurant med et ambitiøst koncept. Her tilbyder den prisbelønnede chef Klas Lindberg kulinariske oplevelser med sprudlende glæde og hjertet på rette sted.
Restaurang AG - Husets specialitet er kød mørnet på stedet i et stort køleskab, der kan ses fra spiseområdet.
Fotografiska - Fuldend et besøg på det berømte museum med en spiseoplevelse på den lige så berømte og prisvindende restaurant.
Restaurant Oxenstiernan ligger et stenkast fra Historiska museet i en flot 1600-tals bygning.
The Tak ("Taget" på svensk) finder du i hjertet af byen, tæt på Sergels Torg. Det er en kombineret restaurant og rooftop bar.
The Veranda på Grand Hotel er et internationalt mødested, der serverer morgenmad, frokost og aftensmenuer 365 dage om året. Her kan du også prøvet et ægte svensk Smörgåsbord næsten hele året.
Woodstockholm er en møbelbutik, en madbar og en bistro i ét. Woodstockholm tilbyder en skiftende menu med fokus på økologiske råvarer og vin. Lille og meget populær.

Efter at have sovet og spist med stil, hvorfor så ikke tage ud at se på klassiske svenske designikoner - og måske tage nogle af dem med hjem! Her finder du nogle klassiske svenske designbutikker:

Designtorget
Carl Malmsten
Svenskt Tenn
Norrgavel
Design Marknad Sthlm
DesignHouse Stockholm

Du kan også finde en online guide til Stockholms top 10 for designelskere her:
Pressefotos: https://press.stockholmsmassan.se/folder/442863/

Restaurant Frantzén i Stockholm kåret til Verdens bedste restaurant

Den navnkundige restaurant Frantzén i Stockholm har endnu engang erobret toppen af listen over verdens bedste restauranter. Hæderen, der befæster Frantzén position som et globalt kulinarisk ikon, er tildelt af dommerpanelet i The World's 50 Best Restaurants Awards.

Frantzén, med chef Björn Frantzén i spidsen, har tryllebundet gæsterne med innovativ og fremragende gastronomi siden restauranten slog dørene op. Med en intim stemning og udsøgt service tilbyder restauranten spiseoplevelser, der kombinerer svenske traditioner med moderne madkunst.

Menuen demonstrerer det bedste af svensk gastronomi med udgangspunkt i lokale råvarer, der bliver tilberedt på nye og overraskende måder.

Atmosfæren på Frantzén er også fantastisk. Det lille rum med kun en håndfuld borde skaber en intim atmosfære. Gæsterne bliver inviteret til at tage med på en gastronomisk rejse, hvor hvert element, fra den opmærksomme betjening til de nøje udvalgte matchende vine fuldender en uforglemmelig aften.
For mere information: theworlds50best.com

PR Manager Sweden and Nordics

Visit Sweden har den officielle opgave fra den svenske regering at markedsføre Sverige som turistdestination. Vores vision er, at Sverige i 2030 er verdens mest bæredygtige og attraktive rejsedestination bygget på innovation. I dag er det vigtigere end nogensinde at målrettede rejser er meningsfulde, bevidste og skaber varig værdi med hensyn til vores gæster, for lokalsamfundet og vores planet. Velkommen til Sverige.