Rekordstor interesse for international bæredygtighedskonference om turisme i Stockholm

Nu er verdens øjne igen rettet mod Sveriges bæredygtige udvikling. Over 200 personer fra 35 lande har tilmeldt sig Global Sustainable Tourism Council's (GSTC) globale konference om bæredygtig turisme, der arrangeres i Stockholm 23.-26. april.

Ifølge arrangøren er der tilmeldt et rekordstort antal deltagere på rekordtid, hvilket vidner om en ekstra stor interesse for GSTC og Sveriges udviklingsarbejde for bæredygtighed inden for turisme.

Billede: Udsigt over Royal Djurgården, Stockholm. Ola Ericson/Stockholmsfoto/imagebank.sweden.se (Download)

Sveriges turistindustri er helt i front inden for bæredygtig udvikling og er blevet bredt rost internationalt gennem årene. Den svenske turistindustri har allerede gennemgået og gennemgår en omfattende grøn omstilling, som er af global interesse.

Global Sustainable Tourism Council (GSTC) er en årlig og global bæredygtighedskonference for turistindustrien med fokus på, hvordan virksomheder, destinationer eller regioner kan arbejde med bæredygtighed i deres drift.

Under konferencen vil de 400 deltagere have et omfattende udvalg af paneldiskussioner at vælge imellem: om hvordan virksomheder kan tilpasse sig for at handle klima- og miljømæssigt smart, gode eksempler på destinationer, der involverer besøgende, indbyggere og virksomheder i det lokale samfund, og hvad der kræves for at udvikle langsigtet bæredygtighed.

Denne gang arrangeres GSTC's Global Conference på Royal Djurgården i Stockholm, hvor Visit Sweden og Tillväxtverket står som værter i samarbejde med organisationen Royal Djurgårdens Interessenter, der længe har arbejdet i overensstemmelse med GSTC's kriterier, de globale standarder for bæredygtig turisme og rejser.

De fremtrædende talere inkluderer Sveriges tidligere premierminister, Fredrik Reinfeldt, der i øjeblikket fungerer som formand for bestyrelsen for Visita, den svenske hotel- og restaurationsbranches arbejdsgiverorganisation. Programmet omfatter også anerkendte talere fra forskellige lande, herunder Sverige, Spanien, Thailand, Finland og Fiji. Zanzibars departementschef for ministeriet for turisme og kulturarv vil også tale.

Find den fulde liste over talere, det samlede program og registrering til GSTC2024-konferencen.

Sverige i front inden for bæredygtig turisme

Sveriges bæredygtige tilgang til turisme og rejser vækker interesse internationalt. Sverige er blevet internationalt rost og har fået masser af opmærksomhed gennem årene.

• I mere end et årti har Sverige været blandt de øverste ti på den globale Environmental Performance Index fra Columbia University og Yale University på grund af sin enestående rene luft og vand samt lav udledning.
  • Sverige er et land, der er kendt for tilgængelige naturoplevelser og er rangeret som verdens mest bæredygtige destination to år i træk ifølge den internationale forskningsvirksomhed Euromonitor International’s Sustainability Travel Index.
  • Nordsverige er blevet en arena for bæredygtig udvikling og fremtidsånd med nye, innovative virksomheder og bæredygtighedsinitiativer. Her spiller turistindustrien en vigtig rolle i udviklingen af området for at skabe langsigtede gunstige betingelser for et voksende og attraktivt samfund. Ikke kun for besøgende, men også for at tiltrække ny arbejdskraft og viden til regionen.
  • Göteborg er blevet udnævnt til verdens mest bæredygtige destination for syvende år i træk af Global Destination Sustainability Index (GDSI).
  • Stockholm er en international frontløber for globale miljø- og klimainitiativer. Stockholm blev kåret som verdens mest bæredygtige by i 2022 ifølge økonomi- og bæredygtighedsmagasinet Corporate Knights og er en af Europas klimasmarte byer ifølge en undersøgelse foretaget af The Economist Intelligence Unit.
  • Som en vigtig del af Stockholm byder Royal Djurgården velkommen til over 15 millioner besøgende hvert år. Djurgården arbejder bredt med langsigtede bæredygtighedsinitiativer, og i september 2023 blev Royal Djurgården tildelt GSTC's Green Destination Platinum Award for sit strukturerede arbejde med bæredygtighed som en af to storbydestinationer i verden.
  • Verdens første og andet fuldt miljøcertificerede flyselskaber var svenske: Malmö Aviation, som i dag er Braathens Regional Airlines (BRA), og det svenske charterflyselskab TUIfly Nordic.
  • I starten af ​00'erne var den svenske organisation ECPAT og svenske rejsearrangører internationale pionerer inden for bekæmpelse af seksuel udnyttelse af børn og børnesexturisme, hvor svenske rejsevirksomheder, herunder TUI (dengang kaldet Fritidsresor), var de første i verden til at indføre en konkret international adfærdskodeks for hoteller med handlingsplaner og uddannelse af alle medarbejdere.
  • Verdens første flyselskab, der tilbød alle sine luftrejsende biobrændstof som en mulighed for at reducere emissioner, var svenske: Braathens Regional Airlines (BRA).
  • Togrejser i Sverige foregår kun med elektricitet fra vedvarende kilder.
  • 2018 blev Heart Aerospace for udvikling af kommercielle elektriske fly grundlagt i Sverige.
  • Den svenske regering har sat ambitiøse mål for bæredygtighed, herunder at være fossilfri i 2045 og benytte sig af 100 procent vedvarende energi inden for luftfart. Som den første lufthavnsgruppe i verden nåede statslige Swedavia Airports målet om at have 0 procent fossile kulstofemissioner i deres egne virksomheder allerede i 2020.

Welcome to Sweden, a destination of a different nature.

Visit Sweden har den officielle opgave fra den svenske regering at markedsføre Sverige som turistdestination. Vores vision er, at Sverige i 2030 er verdens mest bæredygtige og attraktive rejsedestination bygget på innovation. I dag er det vigtigere end nogensinde at målrettede rejser er meningsfulde, bevidste og skaber varig værdi med hensyn til vores gæster, for lokalsamfundet og vores planet. Velkommen til Sverige.