Tryffeljakt och smakfest - njut av Gotlands svarta guld

Älskar du livets goda, gärna i form av nyskördade delikatesser som förhöjer smaken vid varje måltid? I så fall kanske Tryffelmånaden på Gotland är något för dig. Med start den 11 oktober kan tryffelälskare ta del av en kulinarisk skattjakt där den gotländska tryffeln spelar huvudrollen och besökare får lära sig allt om Gotlands ”svarta guld”.

Foto: Simon Paulin/imagebank.sweden.se

Årets lyxigaste säsong för alla svampälskare är här och under hösten fylls skog och mark av en rad godbitar redo skördas. En av dessa är det gotländska ”svarta guldet” – tryffeln – som firas under en hel månad, den 11 oktober till 17 november på Gotland. Då förvandlas ön till ett paradis för alla tryffelentusiaster som kan fördjupa sig i tryffelns värld, avnjuta kreativa tryffelmenyer samt ge sig ut på smakvandring på öns bästa restauranger.

En av månadens höjdpunkter är den årliga Tryffelfestivalen den 15-17 november då det bland annat erbjuds seminarium som utforskar tryffelns värld, tryffel-afterworkevenemang samt stämningsfull tryffelceremoni! Dessutom delas den prestigefyllda titeln "Årets Tryffelkock" ut där vinnaren är den kock som med stor framgång och med gott föredöme har gynnat utvecklingen av tryffelnäringen på Gotland. De senaste åren har allt fler välrenommerade restauranger anslutit sig till festivalen, vilket speglar dess stadigt växande popularitet och gör evenemanget ännu mer lockande för finsmakare och tryffelentusiaster. Den dyrbara Bourgognetryffeln uppskattas inte bara på Gotland, utan även på fastlandet - en av de största köparna är den berömda Stockholmsstjärnkocken Mathias Dahlgren från Stockholm.

Mer info om Tryffelfestivalen

Fredag 15/11 En smakfull start
Fredagen bjuder på tryffelmarknad i Visby Galleria och visningar av tryffelsök med hundar i Östergravar. På kvällen kan tryffelinspirerade rätter avnjutas på Visbys krogar och hela helgen erbjuder Gotlands restauranger särskilda tryffelmenyer.

Lördag 16/11 – Tryffelakademins högtidsdag
Dagen inleds med ett tryffelseminarium i Donnerska huset där man kan lär dig om tryffelns roll i matlagning och odling. Därefter väntar ceremoni i Visby domkyrka där Årets tryffelkock samt årets hederstryffel diplomerades. Kvällstid erbjuds sexrätters gourmetmiddag där tryffel står i centrum i varje rätt, ackompanjerat av utvalda viner på Clarion Hotel Wisby.

Söndag 17/11 – Spännande tryffeljakter
Avsluta helgen med äventyr! Under söndagen arrangeras tryffeljakter på olika platser, bland annat i Etelhem, Hajdes, Roma och Rone.

För mer info. om Tryffelmånaden besök Destination Gotland samt Gotland
För mer info. om Tryffelfestivalens program besök https://www.tryffel.se/tryffelmanad/
För mer inspiration om vad man kan göra på Gotland besök: Gotland – where Viking-era history meets unique natural scenery

Pressbilder: https://contentbank.visitsweden.com/selection/9226584fa7b004c04052bfc89bade184