• Visma/

Nye investorer køber sig ind i Visma i en transaktion, som værdisætter virksomheden til 19 milliarder euro

Visma, en ledende leverandør af forretningskritisk software i Europa og Latinamerika, har udvidet aktionærkredsen gennem et aktiesalg til førende internationale investorer for at  understøtte virksomhedens fortsatte vækst.

Transaktionen, som værdisætter Visma til 19 milliarder euro, indebærer blandt andet at 20 nye investorer køber sig ind i virksomheden for et samlet beløb på over én milliard euro. Blandt disse finder vi anerkendte aktører som Altaroc, Jane Street og NYC Retirement System.

I tillæg vil flere eksisterende aktionærer, inklusive majoritetsejer Hg, øge sine nettoinvesteringer i virksomheden.

"Vi er stolte over at modtage denne nye tillidserklæring fra Hg og andre ledende investorer i en transaktion, som bekræfter vores fantastiske udvikling og positive udsigter. Visma leverer de digitale værktøjer, som virksomheder har brug for for at fungere effektivt, innovere og forblive konkurrencedygtige. Understøttet af en solid og kyndig aktionærbase, er vi perfekt positioneret til at fortsætte vores unikke vækstrejse,” siger Merete Hverven, koncernchef i Visma.

Betydelig international vækst

Visma er i dag den største privatejede softwarevirksomhed i Europa og en førende leverandør af webbaserede regnskabs- og ERP-løsninger til små og mellemstore virksomheder i regionen. Efter en periode med betydelig international ekspansion, med indtog i Frankrig, Tyskland, Portugal, Peru og Island de seneste to år, er koncernen pt til stede i 28 lande med mere end 15.000 ansatte.

Samtidig har salget af virksomhederne centreret omkring IT-konsulentydelser og infrastrukturtjenester i 2022 yderligere skærpet virksomhedens forretningsfokus på standardiserede SaaS-produkter (Software as a Service) til den private og offentlige sektor. Vismas årlige tilbagevendende omsætning (ARR) var på 2,2 milliarder euro ved udgangen af 3. kvartal 2023, hvilket er en vækst på 17 procent i forhold til samme periode sidste år.

“Vismas succes er et resultat af vores dygtige og engagerede medarbejderes fantastiske indsats. Med vores brancheførende investeringer i produktudvikling og AI-drevet automatisering af kritiske forretningsprocesser, er vi fortsat godt rustet til at fange den stærke vækst inden for digitale tjenester,” siger Hverven.

"Visma vokser dobbelt så hurtigt nu, i forhold til da vi første gang investerede i virksomheden i 2006, til trods for at det nu er en 20 gange større virksomhed. Denne utrolige præstation er resultatet af investeringen i moderne SaaS-produkter for over ti år siden, drevet af en stærk innovationsevne og et lederteam i verdensklasse, ledet af Merete Hverven. Vi ønsker vores nye investorer velkommen og ser frem til næste kapitel i denne succeshistorie inden for europæisk teknologi”, siger Nic Humphries, seniorpartner i Hg.

For yderligere information

Astrid Zimmer Nielsen, National PR & Communications Manager, Visma Danmark
Tlf.: +45 3151 2587
Email: astrid.zimmer@visma.com