• Visma/

Opkøb af det etablerede software- og konsulenthus Ditmer accelererer Visma Custom Solutions’ vækst i det jyske

Nordens førende IT- og software-virksomhed fortsætter sin ekspansion med endnu et opkøb af en veletableret virksomhed. Denne gang er det software- og konsulenthuset Ditmer, der bliver en del af Visma-divisionen, Visma Custom Solutions.

Fjerde jyske selskab inden for de seneste år.

Med opkøbet af den aarhusianske it-virksomhed udvider Visma endnu en gang sin position i det jyske. Udover Ditmer dækker Visma Custom Solutions i Aarhus også over Visma Consulting, business analytics-huset Kapacity, web-bureauet Co3, ESDH-virksomheden IMS og softwarehuset, FirstAgenda,

»Det er vores ambition i Custom Solutions-divisionen i Visma at fortsætte med at tilføje attraktive selskaber, som bidrager positivt til vores plads i markedet, og samtidig ønsker vi at styrke vores position i Vestdanmark. Her er Ditmer et naturligt opkøb - det er en sund virksomhed med et godt brand, der matcher både vores udbud af software-produkter og vores konsulentforretning«, lyder det fra Lars Berthelsen, adm. direktør for den danske del af Vismas Custom Solutions-division.

Etableret virksomhed i vækst - både på det offentlige og det private marked

Med opkøbet tilføjer Visma komplementerende kompetencer til produktporteføljen mod blandt andet det kommunale marked og stiller sig samtidig stærkere på det private.

»Vi står allerede stærkt i kommunerne med virksomheden FirstAgenda, som vi opkøbte tidligere på året, og som arbejder med 95% af alle kommuner i Danmark. Nogle af Ditmers software-løsninger er stærke udvidelser til FirstAgendas møde-software, hvilket betyder, at vi fremover kan tilbyde en helstøbt mødesuite til kommuner og andre offentlige organisationer«, fortsætter Lars Berthelsen.

Ditmer er imidlertid meget mere end softwareløsninger til det offentlige marked. Således er virksomheden, der har mere end 20 år på bagen, vokset organisk gennem årene ved at tilbyde rådgivning og udvikling af it-løsninger baseret på kundernes behov, og har de seneste år udvidet forretningen med digitale løsninger til det private marked.

»Ditmer har gennem årene vist, at de kan skabe en sund konsulentforretning, hvor de understøtter og udvikler kundernes forretninger digitalt. De er et perfekt match til Visma, fordi Ditmer reflekterer vores øvrige konsulentforretning, men de tilfører samtidig nye dimensioner i form af deres stærke fokus mod det private«, understreger Lars Berthelsen

Store synergier og høje ambitioner for vækst hos Ditmer

Også administrerende direktør i Ditmer, Morten Ditmer, er glad for at aftalen med Visma er kommer på plads

»Vi har de seneste tre år arbejdet på at udvikle en skalérbar produktforretning og en skarp consulting forretning, som i år er på vej til at give det næstbedste resultat i Ditmers historie. Vi ser, at Visma kan være med til at accelerere denne udvikling yderligere til gavn for både medarbejdere og kunder«, lyder det fra Morten Ditmer, Adm. direktør i Ditmer.

Udover, at både Ditmer og Visma ser store synergier på produktområder, er der også ambitiøse årsager til, at Ditmer, der i 2019 omsatte for 37,375 mio kr, netop nu har valgt at blive en del af Visma.

»Vi har både ambitioner om øget internationalisering og om at løse større opgaver, end vores størrelse giver os adgang til i dag. Med Visma får vi større muskler til at leve disse ambitioner ud. Vi har ydermere valgt Visma, fordi det giver nogle øgede muligheder for vores medarbejdere for at træde ind i et større fagligt fællesskab, hvor de også kan udvikle sig«, afslutter Morten Ditmer.

Om Visma

Visma-koncernen tilbyder software og services, der forenkler og digitaliserer administrative forretningsprocesser i den private og offentlige sektor. Koncernen med hovedkontor i Oslo opererer på tværs af Norden, Benelux, Centraleuropa og Østeuropa. Med over 10.000 ansatte, flere end 1.000.000 kunder og en omsætning på NOK 15.028 millioner i 2019, er

Visma en af Europas førende IT- og softwarevirksomheder.

Om Custom Solutions

Custom Solutions-divisionen dækker i Danmark over virksomhederne Visma Consulting, Co3, Kapacity, IMS, FirstAgenda og nu også Ditmer. Divisionen har i Danmark ca. 400 ansatte, flere end 1.000 kunder og havde i 2019 en omsætning i omegnen af DKK 450 millioner.