Visma indtræder på det franske marked gennem opkøb af Inqom

Visma har underskrevet en aftale om at købe Inqom, et fransk software-selskab, som automatiserer regnskabsprocesser ved hjælp af kunstig intelligens.

En vellykket transaktionen markerer samtidig Vismas indtræden på det franske marked og en udvidelse af selskabets tilstedeværelse til nu 29 lande i Europa og Latinamerika. Dermed styrkes Vismas position som en af Europas ledende leverandører af forretningskritisk software.

“Vi er glade for at kunne offentliggøre vores investering i Inqom og indtræden på det franske marked. Ligesom Visma udvikler Inqom unik teknologi, der hjælper kunder med at blive mere effektive og konkurrencedygtige. Med opkøbet fortsætter vi vores ambitiøse vækstplaner både i eksisterende og nye markeder,” siger Merete Hverven, CEO i Visma.

Store vækstmuligheder i Frankrig

Fra en nordisk base er Visma igennem de seneste årtier vokset til i dag at være en af Europas største udbydere af cloud software til den private og offentlige sektor primært med fokus på økonomistyring (ERP), HRM og eGovernment.

Europæiske tech-entreprenører og -iværksættere bag udviklingen af innovative cloud-løsninger ser i stigende grad Visma som den foretrukne partner til at tage deres virksomhed til næste niveau. Som medlem af Visma-familien kan Inqom drage nytte af koncernens internationale organisation og infrastruktur på områder som IT-sikkerhed, HR og markedsføring for at understøtte selskabets videre vækst og udvikling.

“At have Visma i ryggen vil åbne op for nye og betydningsfulde markedsmuligheder for Inqom, og vi ser et stort vækstpotentiale i Frankrig fremadrettet. Revisionsfirmaer møder i stigende grad krav om at automatisere komplekse og tidstunge processer, både for at kunne tiltrække talenter og for at kunne fortsætte med at møde kundernes behov og forventninger. Har har vi løsningerne, der kan hjælpe dem,” siger Romain Passilly, adm. direktør i Inqom.

Inqoms nuværende ledelsesteam fastholdes og selskabet fortsætter med at udvikle og markedsføre sine produkter under samme brand på linje med Vismas unikke model, der giver selskaberne i Visma-familien fuld autonomi og styring.

Visma fremlagde en rekordomsætning og EBITDA på henholdsvis 2,1 milliarder euro og 590 millioner euro i 2021. Inqom er Vismas 31. opkøb indtil videre i 2022 sammenlignet med i alt 42 selskaber i 2021.

Om Inqom

Inqom er en fransk start-up grundlagt i 2016, som tilbyder SaaS-løsninger, der automatiserer regnskabsprocesser ved hjælp af kunstig intelligens. Mere end 10.000 revisionsfirmaer og SMV’er anvender Inqoms løsninger til at optimere deres regnskabsstyring. Inqom har hovedkontor i Paris og knap 100 ansatte.

www.inqom.com