• Visma/

Visma inspirerer 130 folkeskoleelever til en fremtid indenfor software og teknologi

I anledning af Science Day lægger 130 folkeskoleelever den 4. oktober vejen forbi Vismas kontorer i København og Aarhus til en anderledes skoledag med fokus på uddannelsesveje, softwareudvikling og teknologi.

Naturvidenskabernes Hus står bag Science Day, som er en landsdækkende kampagnedag, hvor virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner over hele landet åbner dørene for flere tusinde elever fra grundskoler og gymnasier og giver dem mulighed for at arbejde med praktiske og virkelighedsnære aktiviteter inden for STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).

På Vismas kontor i Carlsberg Byen og i Aarhus står medarbejdere fra Vismas selskaber klar til at fortælle om deres egne uddannelsesveje, og hvorfor de har valgt at arbejde med softwareudvikling i Visma. Formålet er at inspirere eleverne, give dem et indblik i en mangfoldig arbejdsplads og forhåbentlig nedbryde barrierer og fordomme omkring arbejdet med IT og teknologi.

“I Visma ønsker vi at bakke op om en større mangfoldighed i IT, og jeg er glad for at repræsentere en fælles Visma-indsats og byde fremtidens mangfoldige arbejdsstyrke indenfor,” udtaler Karina Wellendorph, der er administrerende direktør i Visma DataLøn og ProLøn og desuden vil stå klar til at byde eleverne velkommen til Vismas arrangement i København.

Fokus på diversitet

I Danmark har vi brug for, at flere tager en uddannelse inden for IT, teknologi og naturvidenskab. Manglende kendskab til de mange muligheder inden for området er en af årsagerne til, at nogen fravælger en naturvidenskabelig, IT-faglig eller teknisk retning i deres uddannelses- og karrierevalg.

“Undersøgelser viser, at en høj grad af mangfoldighed skaber større samhørighed i arbejdsfællesskaber, højner trivsel og den økonomiske vækst, hvilket særligt gør sig gældende i teams, der udvikler løsninger inden for teknologi. Mit håb er, at vi lykkes med at vise eleverne, hvor mange forskellige slags mennesker, der er hjerner og hjerter bag vores digitale løsninger, så de får troen på, at der også er plads til dem,” udtaler Karina Wellendorph.

Dagens program i Visma består både af en rundvisning på de to kontorer og hands-on workshops, hvor eleverne får lov selv at prøve kræfter med kodning og app-udvikling. På rundvisningen kommer eleverne i mindre grupper rundt og besøger rollemodeller fra de forskellige Visma-selskaber. På kontoret i Aarhus får Visma besøg af 30 lokale elever fra 9. klasse på Gammelgaardsskolen, og i København er det 100 elever fra 10.klasseskolen i Hillerød, der besøger Vismas hovedkontor i Carlsberg Byen.

Det er andet år i træk, at Visma deltager i initiativet, der sidste år under navnet Girls’ Day in Science var målrettet piger. I år har kampagnen ændret navn til Science Day og er målrettet alle børn og unge for at styrke mangfoldighed inden for de tekniske og naturvidenskabelige fag med fokus på diversitet inden for køn men også etnicitet, religion og kultur i både uddannelse og på arbejdsmarkedet.

Følgende danske selskaber i Visma-koncernen deltager i Science Day: Visma IMS, XFlow, Visma FirstAgenda, Sofus Døgndata, Visma Plandisc, Visma Enterprise, Visma e-conomic, Visma DataLøn og ProLøn, Visma LogBuy, Visma Acubiz, Visma Resolve og Visma Dinero.

Om Naturvidenskabernes Hus

Naturvidenskabernes Hus er en nonprofitorganisation, som arbejder for at inspirere børn og unge til en fremtid med naturvidenskab og teknologi. Som nationalt videnscenter for skolevirksomhedssamarbejde udvikler de i tæt samarbejde med virksomheder og undervisere i gymnasiet og grundskolen undervisningsforløb for elever på alle niveauer. De understøtter skolevirksomhedssamarbejde gennem netværksaktiviteter for kommuner, virksomheder og gymnasier og har samarbejde med over halvdelen af landets kommuner. De står også bag blandt andet Naturfagsmaraton og Kloge Hænder. Læs mere på nvhus.dk

For yderligere information

Astrid Zimmer Nielsen, National PR & Communication Manager, Visma Danmark