50'ernes stilikon og unge rebel James Dean er tilbage!

James Dean blev begrædt af en hel verden, da han omkom ved en tragisk bilulykke som 24-årig. Selvom han kun nåede at indspille tre film, er han blevet en af Hollywoods mest kendte og tilbedte stjerner, der dyrkes som kult.

Warner Bros. fortsætter fejringen af sine 90 år med for første gang at udsende legendens tre film på Blu-ray™den 16. oktober. Filmene er digitalt remastered til Blu-ray™ og samles oven i købet i en begrænset samlerudgave af boksen: James Dean Ultimate Collector´s Edition. Udover filmene indeholder samlingen flere timers ekstramateriale, kommentarer fra instruktører og skuespillere, tre dokumentarfilm om Deans liv, filmplakater, artcards og en 48-siders fotobog med eksklusivt bag-kulisserne-materiale.

East of Eden
I filmen East of Eden, som gik i biograferne i 1955 og blev James Deans gennembrudsfilm, spiller Dean den neurotiske bondesøn Cal, familiens sorte får og altid i skyggen af sin succesfulde bror, Aron. I sin vrede over faderens manglende interesse for ham opsporer Cal sin påståede døde mor og river op i både gamle og nye sår i familien.

East of Eden fik hele fem Oscar®- nomineringer, hvoraf en gik til Dean for bedste mandlige hovedrolle.

Rebel without a Cause
Rebel without a Cause havde premiere samme år som East of Eden. Jim Stark blev måske James Deans mest berømte rolle og et ikon for en hel generation. Jim er den voldsomme rigmandssøn, som har problemer med sine forældre og kommer i konflikt med alt og alle. Til sidst sættes alt på spidsen, og han må afgøre en tvist med sin rival i en livsfarlig konkurrence.

Rebel without a Cause blev instrueret af Nicholas Ray og kom op i biograferne kun en måned efter, James Dean omkom i en bilulykke.

Giant
Filmen, der er baseret på Edna Ferbers bestseller om en familie af ranchejere og oliemænd i Texas, blev Deans tredje film. Giant blev rost af en enig kritikerskare. Filmen, som kom op i biograferne i 1956, er en storslået historie om kvægavleren Jordan Benedict (Rock Hudson) og hans societyfrue Leslie (Elizabeth Taylor). I det, som skulle blive James Deans allersidste filmrolle, spiller han den hårdkogte og nyrige oliemillionær Jett Rink, som arver en bid jord, der viser sig at indeholde olie.

Giant er instrueret af den legendariske George Stevens og fik hele ti Oscar® nomineringer, hvoraf en blev tildelt posthumt til James Dean for bedste mandlige skuespiller.

Release: James Dean Ultimate Collector’s Edition, East of Eden, Rebel without a Cause og Giant udsendes på Blu-ray™ den 15. oktober 2013
Titelinformation: http://goo.gl/bPIVaR
Billeder i høj opløsning: http://goo.gl/nZQPt0

For yderligere oplysninger, billeder i høj opløsning og forespørgsler, kontakt venligst:
Tero Marjamäki, tlf.: +46 8-402 27 84, wbent@cohnwolfe.com, eller besøg http://www.whvdirect.dk

About Warner Bros. Home Entertainment Group
Warner Bros. Home Entertainment Group (WBHEG) brings together Warner Bros. Entertainment's home video, digital distribution, interactive entertainment, technical operations and anti-piracy businesses in order to maximize current and next-generation distribution scenarios. An industry leader since its inception, WBHEG oversees the global distribution of content through packaged goods (Blu-ray Disc and DVD) and digital media in the form of electronic sell-through and video-on-demand via cable, satellite, online and mobile channels, and is a significant developer and publisher for console and online video game titles worldwide. WBHEG distributes its product through third party retail partners and licensees, as well as directly to consumers through WBShop.com.

Tags: