Bæredygtigt flagskibsprojek

Energieffektiv, miljøvenlig, æstetisk: Opførelsen af det nye Office for Environment and Energy (AUE) er et showcaseprojekt for bæredygtigt byggeri i centrum af Basel. Ud over det innovative byggeri i træ og beton og det holistiske energikoncept bidrager WICONAs facademoduler med lukket hulrum, der er fremstillet i genanvendt, udtjent aluminium og integreret i facaden, også til en høj miljømæssig kvalitet og overholdelse af Minergie-A-ECO-standarden.

En bild som visar text, byggnad, utomhus, gata

Billeder: WICONA

Kombination af energieffektivitet, bygningsøkologi og arkitektur

Den eksisterende AUE-bygning opfyldte ikke længere de aktuelle behov, hvorfor man besluttede at opføre en ny bygning i Basels historiske centrum. Det var vigtigt, at den nye bygning til den ansvarlige myndighed for sikring af energieffektive byggeprojekter i kantonen Basel-Stadt også fungerede som rollemodel i forhold til energieffektivitet, bygningsøkologi og arkitektur. Arkitektfirmaet jessenvollenweider architektur ag (Basel) designede en administrationsbygning, der opfylder alle krav til fremtidsorienteret byggeri, der blender smukt ind med de fredede omgivelser. Bygningen på 8 etager er opført i en filigranskeletkonstruktion med bjælker i træ. Kombinationen med betonlofter giver en høj varmelagringskapacitet og understøtter nattekøling om sommeren. Princippet om konsistent rumventilation er blot en del af det omfattende energikoncept, der omfatter et højt niveau af varmegenvinding, anvendelse af fjernvarme, anvendelse af regnvand, højt niveau af energigenvinding via facaden og termisk isoleret klimaskærm med det lukkede hulrumssystem og tilknyttet optimal udnyttelse af dagslyset. Og mere til. For at opfylde kravene til bygningsøkologi har man anvendt ikke-giftige og naturlige byggematerialer. Under processen blev komponentdesignet også optimeret i forhold til grå energi.

En bild som visar byggnad, fönster, kaklad

Automatiskt genererad beskrivning

Innovativ facadeløsning med lukket hulrumssystem

Som centralt designelement i den nye bygning, der er planlagt 100 % via BIM-processen, er den innovative facadeløsning et spændende indslag omkranset af historiske bygninger. For at opfylde kravet fuldt ud om driftsenergi fra fornyelige kilder integrerede arkitekterne solcellemoduler til den utransparente facadeflade på alle sider af bygningen. Disse er udstyret med ultraeffektive monokrystallinske PERC-celler og producerer omkring 45.000 kWh elektricitet pr. år. WICONAs innovative facademodul WICTEC Modul air med lukket hulrum er integreret i facaden som en vindueskasse. Den specielle konstruktion med dobbelt skal minimerer varmetab om vinteren, kombineret med solbeskyttelse, som er integreret i hulrummet, og automatiseret nattekøling, og giver rigtig god termisk beskyttelse om sommeren. Det sikrer maksimal brugerkomfort med relativt lave vedligeholdelsesomkostninger for investoren.

Genanvendt, udtjent aluminium giver bæredygtige CO2-besparelser

De høje bæredygtighedskrav til den nye bygning er også afspejlet i anvendelsen af materialerne til det lukkede hulrumssystem. WICTEC Modul air-profilerne er fremstillet af Hydro CIRCAL udtjent aluminium. Dette materiale stammer fra afviklede aluminiumsprodukter og kræver derfor kun 5 % af energien fra primæraluminium, når det produceres.

En bild som visar inomhus, golv, fönster, byggnad

Projektinformation

Projekt: Nyt byggeri til Office for Environment and Energy (AUE) (Basel)

Ejer: Immobilien Basel-Stadt (Basel)

Kunde: Basel-Stadt Structural Engineering Office (Basel)

Arkitektur +
generel planlægning: jessenvollenweider architektur ag (Basel)

Facadeplanlægning: gkp fassadentechnik ag (Aadorf)

Metalkonstruktion: Meyer Josef Stahl & Metall AG (Emmen)

Facadesystem: WICONA / Hydro Building Systems Switzerland AG

Færdiggørelse: 2021

Om WICONAGennem de seneste årtier har varemærket WICONA udviklet sig til et synonym for aluminiumprofilsystemer, der opfylder de højeste standarder. Høje teknologiske standarder, stringente systemovervejelser og kvalitetsforarbejdning af produkterne samt omfattende serviceydelser og konsulentbistand – det hele yder et vigtigt bidrag til varemærkets succes. WICONA er ejet af den norske virksomhed Hydro, en fuldt integreret aluminiumvirksomhed med 35.000 medarbejdere i 40 lande på alle kontinenter, der kombinerer lokal ekspertise, global forskning og uovertruffen kapacitet inden for F&U.