En klar vision der gennemsyrer hele bygningen: At give det tilbage, som vi tager

Økern Portal – med sit klare fokus på bæredygtighed er bygningskomplekset lagt an på at genskabe og genoprette biodiversiteten. Lokale afgrøder, et grønt tag, en skovsilhuet – alt lige fra små detaljer til design og funktioner er skræddersyet til at opfylde projektets krav. ”Vi vil betale naturen tilbage for det, vi tager, det er det Økern Portal handler om”, siger Arne Reisegg Myklestad, CEO for DARK Arkitekter.

En bild som visar gräs, byggnad, utomhus, himmel

Foto: Hundven Clements Photography

Materialernes oprindelse er noget helt centralt, når man skal udvikle et cirkulært projekt. Til Økern Portal er der anvendt Hydro CIRCAL udviklet af WICONA, et sortiment af førsteklasses aluminium med minimum 75 % genvundet forbrugerskrot.Materialet genvindes fra facader, vinduer osv., der er blevet afmonteret fra bygninger. Denne type genanvendelse kaldes byminedrift, og det sparer ikke kun energi, det reducerer også vores CO2-emissioner til en sjettedel sammenlignet med produktionen af primæraluminium.1

Økern Portal er designet af DARK Arkitekter, og vi kan tydeligt se deres vision. Facadens form minder om skoven, og designdetaljerne fanger lyset på en utrolig livfuld måde.

”Selve bygningen er som et landskab. Ligesom i skoven bærer og støtter ’grenene’ bygningens elementer. Facadens form minder om ’blade’, der holder den varme sol væk fra menneskene inde i bygningen”, siger Arne Reisegg Myklestad, CEO for DARK Arkitekter.

Projektet blev designet i tæt samarbejde med Zink interiørarkitekter og LARK landskabsarkitekter, som har været en vigtig succesfaktor for integration af organiske elementer og fremtidsorienterede arbejdsforhold.

Kontorer, hoteller, lejligheder, lounger og restauranter – det 84.000 kvadratmeter store areal er nu et af de førende erhvervsområder i landet.

”Visionen var at skabe et sted med god trivsel i et bymiljø, hvor mennesker kan integrere sig og mødes, samtidig med at vi tager vare på naturen og det, vi har fået. Det var vigtigt ikke at fylde hele grunden op med bygningen, så derfor blev der designet en portal, der gør det muligt for hele parken at flyde igennem den”, siger Arne Reisegg Myklestad.

Og bygningens bæredygtige koncept lå helt fast lige fra starten hos alle de parter, som har været involveret i projektet.

”Vi har arbejdet meget tæt sammen i projektet. Der har været mange udfordringer og ændringer under denne rejse, men da vi alle var så bevidste om, hvad vi ville opnå med denne bygning, har det også været lettere at overkomme forhindringer hen ad vejen”, siger Tor-Christian Møglebust, projektleder og partner hos DARK Arkitekter.

En bild som visar utomhus, himmel, byggnad, hög

Automatiskt genererad beskrivning En bild som visar text, utomhus, bibliotek, flerfamiljshus

Foto: Hundven Clements Photography

Tor-Christian fortsætter med at beskrive vigtigheden af en bæredygtig og cirkulær tankegang, i hvert fald når man arbejder i bygge- og anlægsbranchen.

”Vi arbejder i en branche, som udleder store mængder CO2, og vi ønskede at Økern Portal skulle være bæredygtig i alle henseender, både økologisk og socialt. Tagetagen og parken omkring bygningen rummer sociale områder, hvor folk kan mødes, træne og have det godt sammen. Restauranterne i bygningen bruger krydderurter og grøntsager fra taghaven, hvilket også sætter den på lokale tankegang i centrum”.

Under projektets planlægnings- og byggefase havde udviklingsteamet som mål at opfylde de strengeste standarder for energieffektivitet. Energiforbrug, udslip og materialetilførsel blev gennemgået med henblik på at sikre et bæredygtigt byggeri og en forlænget levetid, samtidig med at standarderne for opnåelse af en BREEAM-klassifikation som ”Excellent” blev overholdt.

”Økern Portal er blevet et sted, hvor erhvervslivet møder lokalmiljøet. Og et fokus på bæredygtige værdier på tværs af forskellige kategorier som energi, arealanvendelse, trivsel og materialer har haft topprioritet. Det er også vigtigt at inddrage økologi og forurening som vigtige elementer”, siger Arne Reisegg Myklestad.

En bild som visar himmel, utomhus

Foto: Hundven Clements Photography

WICONA’s aluminiumfacade fremstillet af Hydro CIRCAL blev produceret af Staticus, og en reduktion af CO2-fodaftrykket var et af målene i forbindelse med opførelsen.

”Staticus bestræber sig på at reducere, genbruge og genvinde overalt, hvor det er muligt. Anvendelsen af genvundet aluminium i Økern Portal bidrager i høj grad til 45% af de indlejrede CO2-besparelser i klimaskærmen, hvilket reducerer facadens indlejrede kulstof til mindre end 130 kg CO2/m2 i produktfasen. Jeg tror, vi kun har set starten på bæredygtighed i bygge- og anlægssektoren”, siger CEO Aušra Vankevičiūtė fra Staticus Group.

Arkitekt: DARK Arkitekter

Interiør: Zink interiørarkitekter

Landskab: LARK landskabsarkitekter

Metalkonstruktør (WICONA-facader): Staticus

WICONA-løsninger: WICTEC-facader (Hydro CIRCAL-legering)

Om Hydro CIRCAL:

Hydro CIRCAL er et sortiment af produkter fremstillet af genvundet forbrugerskrot. Takket være anvendelsen af genvindingsmaterialer kan vi sænke energiforbruget markant, samtidig med at vi stadig kan tilbyde produkter af høj kvalitet. Procentdelen af affald varierer afhængigt af kundens specifikationer, men vi kan altid garantere et CO2-fodaftryk under 2,3 kg CO2 per 1 kg produceret aluminium.

En bild som visar utomhus, byggnad, himmel, gångväg

Henrik Sørensen
Salgschef WICONA Danmark
henrik.sorensen@hydro.com

Om WICONAGennem de seneste årtier har varemærket WICONA udviklet sig til et synonym for aluminiumprofilsystemer, der opfylder de højeste standarder. Høje teknologiske standarder, stringente systemovervejelser og kvalitetsforarbejdning af produkterne samt omfattende serviceydelser og konsulentbistand – det hele yder et vigtigt bidrag til varemærkets succes. WICONA er ejet af den norske virksomhed Hydro, en fuldt integreret aluminiumvirksomhed med 35.000 medarbejdere i 40 lande på alle kontinenter, der kombinerer lokal ekspertise, global forskning og uovertruffen kapacitet inden for F&U.