• WICONA/

Fleksibilitet og funktionalitet – WICONA’s aluminiumsystemer hos Park Avenue i Warszawa

Kontorbygningen Park Avenue er et nyt element på Warszawas bykort. God beliggenhed, unikt arkitektonisk design, LEED-guldcertifikat og brug af WICONA’s aluminiumsystemer placerer den på listen over hovedstadens mest attraktive bygninger.

Park Avenue har en af de bedste beliggenheder i Warszawa. Opførelsen af en bygning i et så perfekt og eksklusivt område krævede en original tilgang, ikke bare til design og rumlig udvikling, men frem for alt til de anvendte konstruktionsløsninger. Derfor valgte man systemet WICTEC 50 fra WICONA til implementeringen og tilpassede det efter arkitekternes vision om mange forskellige typer facader.

WICTEC 50 – morgendagens facade

Park Avenue har 15 etager over jorden og 3 etager under jorden, 12.500 kvadratmeter moderne kontorareal og et omfattende, intelligent styringssystem. De store vinduer giver god adgang til dagslys og naturlig ventilation, og glasfacaden isolerer perfekt mod udefra kommende støj. Bygningens høje standard afspejler brugen af moderne materialer med henblik på at opnå en energieffektiv bygning, som repræsenterer bæredygtig arkitektur.

Systemet WICTEC 50, der blev anvendt til opførelse af Park Avenue, tilbyder såvel høj fleksibilitet som en høj grad af funktionalitet, hvilket giver mulighed for at optimere energieffektivitet, lydisolering og sikkerhed. WICTEC opfylder kravene i standarden EN13830 for facadepaneler og er fuldt testet for vejrbestandighed. Takket være de mange profiltyper kan systemet let tilpasses til næsten enhver arkitektonisk stil. Der blev anvendt en speciel midter- og tværsprosseløsning i Park Avenue, som sikrer kompensation for store deformationer af etagedæk.

Bygningens hovedfacade domineres af pilastre foran facaden, som understreger facadens vertikale udformning. Pilastrene er fremstillet af profiler med et tværsnit på 100 x 450 mm (B x D), som "trænger ind" i bygningen og skjuler vippevinduerne i åben stilling. Takket være dette opleves facaden som ensartet over hele overfladen. Gavlfacaden har stor glasflader, som omgivelserne kan spejle sig i.

Facaden på bagsiden blev designet til et midter-/tværsprossefacadesystem med smalle ventilationslemme, og facaden fra Wspólna-gaden til stenfacaden er udført med høje vippevinduer.

Naturlig ventilation

En af de vigtigste faktorer for menneskers trivsel er høj luftkvalitet og korrekt temperatur, hvilket i høj grad afhænger af korrekt ventilation i bygningen. Derfor omfatter kravene til bæredygtigt byggeri brugen af naturlig indendørs ventilation. Specielt til dette projekt leverede WICONA en tilpasset løsning, som kombinerer moderne design med økonomisk, naturlig og brugervenlig ventilation. Den sydlige stenfacade i Park Avenue er blevet udstyret med store vinduer, der åbner indad, hvilket sikrer en naturlig udluftning, som forøger komforten for de brugere, der opholder sig i bygningen. Bagfacaden blev fremstillet i et midter- og tværsprossefacadesystem, hvor WICLINE 75’s smalle ventilationslemme er fuldt integreret i facaden.

En æra af bæredygtigt byggeri

Park Avenue har modtaget LEED’s guldcertifikat, der opstiller en ramme for design af sunde, højeffektive og økologiske bygninger. LEED-bygninger sparer energi, vand og andre ressourcer og genererer mindre affald og har dermed en positiv indvirkning på menneskers sundhed og det miljø, vi lever i. LEED-certificerede kontorbygninger er billigere i drift og øger medarbejdernes produktivitet takket være et indeklima af høj kvalitet.

Om WICONA

WICONA er et tysk varemærke grundlagt i Ulm i 1948, og det er blevet en global standard for teknisk avancerede aluminiumløsninger til facadepaneler, solafskærmninger, døre og vinduer, inklusive skud- og brandsikre systemer. Virksomheden har præsenteret markedet for en række avancerede nyskabelser, som gradvist er blevet taget i brug af alle producenter, herunder isolatorer til aluminiumrammer.

WICONA demonstrerer til stadighed sit fokus på effektivitet og bæredygtighed ved at anvende termiske isoleringsstrimler fremstillet af genanvendt polyamid, hvilket sikrer en markant reduktion af CO2-udslippet. Med bæredygtighed som et af varemærkets nøglemål styrer WICONA alle produktionsfaser med henblik på at garantere optimal ydeevne for alle sine systemer, og sammen med designere og facadeudviklere skaber virksomheden skræddersyede løsninger, som konstant rykker grænserne for energieffektive og bæredygtige bygninger. WICONA er ejet af den norske virksomhed Hydro, en fuldt integreret aluminiumvirksomhed med 35.000 medarbejdere i 40 lande på alle kontinenter, der kombinerer lokal ekspertise, global forskning og uovertruffen kapacitet inden for F&U.