Moderne aluminiumfacade til det renoverede Van der Valk Hotel i Venlo

Van der Valk Hotel Venlo er et perleeksempel på cirkulært byggeri, innovation og design, og aluminiumfacadeelementer fra WICONA er en vigtig del af dette. På vegne af Byldis Facades har WICONA levereret facadepaneler i aluminium med integreret LED-lys, rammer og skydedøre, som er modificeret nøjagtigt efter arkitektens ønsker.

Med en bæredygtig cradle-to-cradle-inspirerede tilgang er Van der Valk Hotel Venlo unik i Noord-Limburg, beliggende i udkanten af byen, langs A67 til Tyskland, med 10 minutter til Venlo centrum. Bygningen, indretningen og den daglige drift håndteres på en bæredygtig måde. Hotellet stræber efter en cirkulær drift uden affald. For Van der Valk-hotelkoncernen er dette det første hotel, der udformes på denne unikke måde.

Van der Valk Hotel Venlo renoverede det eksisterende område, dels ved at give den nuværende bygning (tårn) en grundig overhaling og samtidig skabe en ny bygning. Det samlede resultat blev et iøjnefaldende indslag i landskabet. På grund af placeringen i Venlo, der er global C2C-hovedstad, var der fokus på, hvordan cradle-to-cradle-principperne også tilfører værdi til hotellet. Det er ikke kun på linje med politikken i Venlo-regionen, men kan også bidrage til hotellets kvalitet, image og branding i forhold til (fremtidige) gæster. Denne bæredygtige tilgang blev anvendt meget konsistent. Og derfor valgte man også facadepanelløsningen i aluminium fra WICONA.

Integreret LED-lys i skræddersyet facadepanel

WICONA har tilbudt en standardløsning til integration af LED-lys i facadepaneler i årevis. Denne løsning er baseret på et formstøbt dækliste i aluminium med et transparent plastikcover. ”Quant Architectuur ønskede dog en lidt større og længere profil foran. Så vi producerede specifikke ekstruderinger,” fortæller Raimond Stassen, der er Project Manager hos WICONA. ”For at forebygge, at fx sne, vind og vand udløser for stor en belastning på æstetikkapper, har man lagt ekstra vægt på form og samlinger.”

Stolt af slutresultatet

De dekorative profiler i aluminium er anvendt overalt på de nye facader. ”Vi har også leveret facadepaneler til det 52 meter høje hoteltårn og den bredere understruktur,” siger Stassen. Inden for facadepaneler tilbyder WICONA et omfattende udvalg af produkter, som er udvidet endnu mere i år. Det giver arkitekter og facadekonstruktører mulighed for at slippe deres fulde potentiale løs i forhold til kreativitet. ”I Van der Valk Hotel har man anvendt segmenterede og kurvede profiler fra WICONA WICTEC 50-serien.”

De tilbagetrukne balkoner i Venlo er kombineret med WICONAs bundhængte vinduer, hvilket garanterer et højt niveau af vind- og vandtæthed. ”I samme ånd som disse bundhængte vinduer tilbyder vi mulighed for at bruge vinduesdøre med en lav tærskel, der giver enkel adgang til balkonen. Standardløsningen giver også mulighed for at placere dørhåndtag på indersiden og ydersiden, hvilket giver optimal sikkerhed og tryghed. Skydedøre fra WICONA er anvendt på balkonerne og giver mulighed for en endnu større åbning til det fri.”

Aluminiumprofilerne i dette system er ekstruderet i en ny Hydro CIRCAL-aluminiumlegering af høj kvalitet og består af mindst 75 % genanvendt, udtjent aluminium (forbrugerskrot). Dette aluminium stammer fra vinduer, døre og facadepaneler på udtjente bygninger. Fordelt over to produktionsanlæg i Europa fragmenteres, sorteres og behandles skrotaffaldet til produktion af nye byggesystemer i kvalitetsaluminium. Det betyder, at arkitekter, udviklere, entreprenører og slutbruger er garanteret et bæredygtigt kvalitetsprodukt, og CO2-reduktionen løftes til næste niveau.

Fakta:

Kunde:   Hotel Van der Valk Venlo

Arkitekt:   Quant Architectuur

Entreprenør:   Wijnen Bouw Group

WICONA-partner:  Byldis

Sted:   Venlo (NL)

Færdiggørelse:   2021

Højde:   52 m

Fotografering:  Egbert de Boer

Caroline Jonson
caroline.jonson@hydro.com

Om WICONA

Gennem de seneste årtier har varemærket WICONA udviklet sig til et synonym for aluminiumprofilsystemer, der opfylder de højeste standarder. Høje teknologiske standarder, stringente systemovervejelser og kvalitetsforarbejdning af produkterne samt omfattende serviceydelser og konsulentbistand – det hele yder et vigtigt bidrag til varemærkets succes. WICONA er ejet af den norske virksomhed Hydro, en fuldt integreret aluminiumvirksomhed med 35.000 medarbejdere i 40 lande på alle kontinenter, der kombinerer lokal ekspertise, global forskning og uovertruffen kapacitet inden for F&U.

www.wicona.dk