Opsigtsvækkende klimaskærm

Funktionelt, komfortabelt, fremtidsorienteret: Højhuset Solid Home i hjertet af Frankfurt am Main er designet af arkitektfirmaet KSP Engel fra Frankfurt og kombinerer enestående arkitektur med boliger af høj kvalitet.  Implementeringen af facaden krævede ekspertise fra en lang række virksomheder, der også samarbejder med NEXT Studio by Wicona + Partners, bl.a. WICONA, Flachglas Markenkreis, Hella Sonnenschutztechnik og Glassline.

En bild som visar utomhus, himmel, stad, flerfamiljshus

Automatiskt genererad beskrivning

Billeder: WICONA

Byliv af høj kvalitet

Det 21 etager høje beboelseshøjhus Solid Home dækker et areal på 2.880 m² i Niedernhausener Straße i centrum af Frankfurts Europaviertel – bekvemt placeret i nærheden af Messe Frankfurt og centrum. Den 66 meter høje bygning omfatter et opsigtsvækkende beboelsestårn og en U-formet grundbygning. Mens grundbygningens seks etager strækker sig helt ud til kanten af bebyggelsen, spidser tårnet gradvist til for hver etage i en vestlig retning. På denne måde opstår der et slags vandfald af terrasser, som giver bygningen sin karakteristiske stil. Matthias Koch, leder af KSP Engel’s Frankfurt-afdeling, forklarer: ”Solid Home er en vertikal udvikling af en lukket boligkarré, som strækker sig opad fra omgivelserne, og ved at stable etagerne skabes der en bro mellem den lave og høje bygning.” Interiøret i den nye bygning, som rummer i alt 200 lejligheder, boliger og eksklusive taglejligheder, er kendetegnet ved funktionelle, åbne og modulopbyggede planløsninger samt indretningselementer af særlig høj kvalitet. Sidst men ikke mindst har beboerne også adgang til en portnertjeneste, parkeringskælder med ladestandere til elbiler, cykelparkeringsområder og en grøn gårdhave til fritidsaktiviteter.

Energieffektiv og æstetisk tiltalende udformning af facaden

Solid Home’s enestående facade er særligt iøjnefaldende. Den blev planlagt og implementeret med støtte fra fire partnere i NEXT Studio by WICONA + Partners. Den sammenhængende kombination af mørke og hvide ophængte paneler af fibercement samt vinduesflader fra gulv til loft er særligt slående. Her er vinduesystemerne WICLINE 75 TOP og WICLINE 75 evo af aluminium valgt på grund af deres gode varmeisoleringsegenskaber. De kombinerer et slankt udseende med fremragende varmeisoleringsværdier. De er endvidere udstyret med tredobbelte solafskærmende termoruder af typen INFRASTOP Neutral 63/39 fra fabrikken Flachglas Wernberg, et medlem af Flachglas MarkenKreis. Det specielle glasdesign er baseret på en Pilkington-belægning (Neutral 70/40) og sikrer en fremragende lystransmission på 66 % med en samlet energitransmission på kun 39 % – og dermed et konstant behageligt indeklima. Det valgte vinduessystem har en imponerende ydeevne, når det gælder æstetik, brugerkomfort og energieffektivitet. ”Ved at anvende TOP-serien er det muligt at opnå passivhus-UV-værdier på under 0,80 W/(m²K) med en konstruktionsdybde på bare 75 mm,” forklarer Jürgen Buchholz, ansvarlig salgschef hos WICONA. Endvidere sikrer de udvendige skodder fra Hella Sonnenschutztechnik, som er nøje tilpasset til facadekonceptet, optimal beskyttelse mod sollys, indsyn og varme. Den implementerede model HELLA ARB 80 har en støjsvag vindbeskyttelse og indsættes via en kederprofil, som er integreret i de hævede lister på WICONA’s vinduessystemer. Det vellykkede facadedesign afrundes med BALARDO stål-/glasrækværk fra Glassline, som er installeret på altanerne eller tagterrasserne. Dette system af høj kvalitet er usynligt monteret fra ydersiden og understreger klimaskærmens elegante og gennemsigtige generelle indtryk. Desuden opfylder det valgte design også alle krav til faldsikkerhed.

Efter færdiggørelsen af byggeriet er Frankfurts Europavirtel blevet beriget med endnu et enestående højhus takket være Solid Home. Sådan gør man det bæredygtigt at bo i byen.

Projektinformation

Projekt: Beboelseshøjhus Solid Home (Frankfurt)

Kunde/
projektudviklere: Bauwerk Capital GmbH @ Co. KG + Red Square GmbH (Frankfurt)

Design/planlægning: Engel (Frankfurt)

Hovedentreprenør: W. Markgraf GmbH @ Co. KG (Bayreuth)

Facadekonstruktion: HPM Fassadentechnik (Frankfurt);  Haga Metallbau (Hofheim)

Vinduessystem: WICONA (Ulm)

Vinduesglas: Flachglas Wernberg GmbH (Wernberg-Köblitz) – medlem af Flachglas Markenkreis

Altanglas: Glassline GmbH (Adelsheim)

Solafskærmning: HELLA Sonnenschutztechnik GmbH

Afsluttet: 2021

Om NEXT Studio

De fire virksomheder, som var involveret i projektet Solid Home – WICONA, Flachglas MarkenKreis, Hella Sonnenschutztechnik og Glassline – er partnere i NEXT Studio by Wicona + Partners i Frankfurt am Main. Inden for rammerne af denne informations- og kommunikationsplatform, som er unik for branchen, præsenterer anerkendte industrivirksomheder fremtidsorienterede koncepter og innovative udstillinger vedrørende klimaskærme til bygninger. En central komponent i NEXT-konceptet er højt profilerede specialarrangementer inden for emnerne arkitektur, bæredygtigt byggeri og facader. For arkitekter, facadedesignere, projektudviklere, facade- og metalarbejdere samt studerende er NEXT Studio den perfekte platform for praktisk uddannelse og opbygning af uformelle netværk.

www.next-studio.de

Caroline Jonson
caroline.jonson@hydro.com

Om WICONAGennem de seneste årtier har varemærket WICONA udviklet sig til et synonym for aluminiumprofilsystemer, der opfylder de højeste standarder. Høje teknologiske standarder, stringente systemovervejelser og kvalitetsforarbejdning af produkterne samt omfattende serviceydelser og konsulentbistand – det hele yder et vigtigt bidrag til varemærkets succes. WICONA er ejet af den norske virksomhed Hydro, en fuldt integreret aluminiumvirksomhed med 35.000 medarbejdere i 40 lande på alle kontinenter, der kombinerer lokal ekspertise, global forskning og uovertruffen kapacitet inden for F&U.

www.wicona.dk