PÅ HØJE TID AT TÆNKE OVER ORDET BÆREDYGTIG I PRAKSIS

Thomas Blom har været salgschef for WICONA i Skandinavien siden 2018. Vi fik en snak med ham om ordet bæredygtighed, og hvad WICONAs visioner er for fremtiden for facader, vinduer og døre i aluminium.

Foråret er her, og vi er tilbage til en mere normal hverdag efter to års hjemmearbejde. Thomas Blom, salgschef for Hydro Building Systems' WICONA-brand, er optimistisk med hensyn til fremtiden med mange spændende projekter i sigte. Da vi spørger Thomas, hvad han tænker på, når han hører ordet bæredygtig, svarer han:

"Måske et ord, der i dag bruges henkastet i forskellige sammenhænge om klima og miljø generelt, men hvis man stopper op og reflekterer, er det større end det, og det er ikke nok bare at leve op til et. Vi taler alt fra økologisk bæredygtighed, dvs. Jordens økosystem og vores forhold til at bevare det. Samtidig involverer det vores sociale og økonomiske bæredygtighed med den udvikling, der skal ske for menneskers trivsel."

Med disse ord understreger Thomas vigtigheden af hele tiden at være på tæerne og arbejde med både materialerne i produkterne og personalet på kontorerne, men også alt derimellem; emballage, forsendelse og den daglige, der finder sted rundt om i virksomheden og i samfundet.

Når vi kommer til byggebranchen, står disse segmenter i dag for 39% af CO2-udledningen, og Thomas mener, at der sker og er sket meget de seneste år.

"Der er sket positive ting de seneste tre år, og nu er det virkelig på dagsordenen for de fleste i byggebranchen, især processens og byggematerialernes fodaftryk. Hos WICONA tog vi tidligt initiativet til at være en af branchens forreste, når det kommer til at reducere miljøpåvirkningen fra vores produkter. Vi er kommet langt på den rejse, hvor vi i dag kan tilbyde vores facader, vinduer og døre i genanvendt Hydro CIRCAL aluminium", hvilket giver et 4 gange mindre klimaaftryk sammenlignet med det europæiske gennemsnit for primær aluminium".

Når det kommer til fremtiden og virksomhedens og WICONA-brandets bæredygtige visioner, understreger Thomas vigtigheden af en klar strategi for miljøet og vigtigheden af dokumentation af miljøpåvirkningen.

"Vi vil selvfølgelig gerne være den første virksomhed, man tænker på, hvis man vil have aluminiumsprodukter med mindst mulig miljøpåvirkning. Vi har investeret stort, bredt og seriøst i dette, og vi kan gennem en tredjepartscertificering verificere, at det, vi kommunikerer, er korrekt og dermed troværdigt, hvilket er vigtigt i en verden, hvor alle nu ønsker at bevise, hvor "grøn" du er, når det kommer til materialer og produkter.

"Aluminium er som bekendt et fantastisk metal, dels på grund af dets formbarhed og evnen til at designe nye energieffektive vinduer og facadeprodukter. Metallet er også mere eller mindre uendeligt genanvendeligt, og energiforbruget ved at genbruge aluminium er kun på 5% i forhold til at producere det fra bunden. Hos WICONA er stort set hele vores sortiment af produkter fremstillet af genanvendt aluminium, hvilket bidrager til den cirkulære økonomi."

Når det kommer til miljøcertificeringer og fokus omkring disse, mener Thomas, at fokus på cirkularitet er essentielt, og at WICONA hele tiden arbejder på at forbedre og hjælpe kunder og arkitekter med at nå deres miljømål ved at følge udviklingen af relevante miljøcertificeringer. Blandt andet ved at indgå i byggevarevurderingen med deres produkter, men også ved at blive C2C-certificeret. Derudover er Hydro ASI certificeret.

"Ved at tilbyde produkter og produktion, der lever op til forskellige miljøcertificeringer, og ved at vores produkter mere eller mindre kun er fremstillet af genanvendte udtjente vinduer, døre og facader, er det relativt nemt at nå miljømålene i de forskellige certificeringer, der efterspørges. Vores kunder kan nemt oprette en EPD for hvert unikt projekt gennem vores softwareprogram,"

Hvad er vigtigt i 2022 og fremover?

"Jeg ser det som vigtigt, at flere i byggebranchen prioriterer miljø og bæredygtighed højere, når de skal implementere et nyt projekt. Flere investorer og iværksættere har en høj miljømæssig og bæredygtig profil og tager dette meget alvorligt, men der er dem i branchen, der ikke har dette højt nok på deres prioritetsliste. Hvis man ikke er begyndt at tænke bæredygtigt og vælge materialer og processer ud fra det, er det på høje tid at gøre det i 2022," slutter Thomas.

Om WICONAGennem de seneste årtier har varemærket WICONA udviklet sig til et synonym for aluminiumprofilsystemer, der opfylder de højeste standarder. Høje teknologiske standarder, stringente systemovervejelser og kvalitetsforarbejdning af produkterne samt omfattende serviceydelser og konsulentbistand – det hele yder et vigtigt bidrag til varemærkets succes. WICONA er ejet af den norske virksomhed Hydro, en fuldt integreret aluminiumvirksomhed med 35.000 medarbejdere i 40 lande på alle kontinenter, der kombinerer lokal ekspertise, global forskning og uovertruffen kapacitet inden for F&U.