U219 – BREEAM Excellent-certificeret bygning med unik glasfacade

Kunsten at udforme kontorlokaler er blevet en kombination af hardware og det moderne menneskes hverdagsliv. At drive en erhvervsvirksomhed er ensbetydende med et samspil mellem mennesker, teknik og arkitektur. Når man bygger kontorbygninger, bør disse betragtes som nøglen til fremtidens arbejdsmiljø. Ifølge dugfriske undersøgelser viser forskningen, at kedelige kontorer fører til højere fravær. U219 er et godt eksempel på en moderne kontorbygning, hvor designet tager højde for bløde værdier og trivsel – en arkitektonisk metode til at udvikle løsninger med et menneskeligt ansigt.

Foto: Evaldas Lasys

U219 fokuserer på komfort, sundhed og produktivitet. Bygningen tager store hensyn til mennesker og deres trivsel ved at sikre deres komfort ved hjælp af materialer af høj kvalitet og progressive tekniske løsninger. U219 fokuserer derudover i særlig grad på akustik og lydniveau.  Glasfacaden, udviklet af WICONA, tillader ikke støj udefra at trænge ind i arbejdsmiljøet. Det unikke ved denne bygning er kombinationen af STD- og SH-løsninger samt de lodrette principper for fastgørelse af pilastre.

”Vi vandt dette projekt takket være vores elementfacade som standardløsning med glaslister i rammen.  Vi var også nødt til at udskifte fire bagfacader med komplette SG-løsninger, hvilket krævede et fuldstændig nyt koncept for hele bygningen. Vi har udviklet designet fra bunden, og det er desuden lykkedes os at gennemføre projektet inden for de fastsatte tidsfrister”, siger Rimantas Staknevicius fra WICONA.

Bygningen ligger på Ukmerges-gaden og dens ydre adskiller sig fra det øvrige bymiljø. Bygningens samlede areal dækker 15.000 kvadratmeter, og formen består af to blokke, der er forbundet med et atrium. Bygningens fokuspunkt er en vandret, oval åbning, der præsenterer det indre miljø for dem, der kigger ind. Stueetagen ses som en forlængelse af Seskines handelsgader, og takket være panoramaudsigten skaber de øverste etager også en nærværende fornemmelse af byens puls.

U219 er mangefacetteret og tilbyder lejere forskellige varianter af lokaler afhængigt af behov og krav – lokalestørrelser, kantine, fritidsrum, tekøkken, mødelokale og private rum. Andre projekter opført med den samme løsning er Sqveras, Magnum i Kaunas (Litauen), World Trade Center i Karlskrona og kvarteret Konsuln i Linköping (Sverige).

Allerede i designfasen tog arkitekterne stort hensyn til de globale trends, der stiller krav til både design og konstruktion. Dermed lykkedes det U219 at erhverve den svært opnåelige certificering ”BREEAM Excellent New Construction Standard.”

Arkitekt: Cloud architektai UAB

Metalkonstruktør: Glasma Service UAB & Aliuminio fasadai UAB

WICONA-løsninger: WICTEC EL60 EVO & EL60 SG EVO skræddersyede løsninger

Foto: Evaldas Lasys

Henrik Sørensen
Salgschef WICONA Danmark
henrik.sorensen@hydro.com

Om WICONAGennem de seneste årtier har varemærket WICONA udviklet sig til et synonym for aluminiumprofilsystemer, der opfylder de højeste standarder. Høje teknologiske standarder, stringente systemovervejelser og kvalitetsforarbejdning af produkterne samt omfattende serviceydelser og konsulentbistand – det hele yder et vigtigt bidrag til varemærkets succes. WICONA er ejet af den norske virksomhed Hydro, en fuldt integreret aluminiumvirksomhed med 35.000 medarbejdere i 40 lande på alle kontinenter, der kombinerer lokal ekspertise, global forskning og uovertruffen kapacitet inden for F&U.