WICLINE 75 MAX – Design, lysindfald og bæredygtighedpå højeste niveau

Når der skal designes vinduer og facader til en bygning, så bliver arkitekter ofte mødt med en bred vifte af krav. Tre af de vigtigste krav kan imødekommes med et enkelt system, det nye WICLINE 75 MAX vinduessystem – WICONAs innovative og skelsættende løsning for harmonisk design, mere lysindfald og ægte genanvendelighed i materialer.

Det nye WICLINE 75 MAX aluminium vindue er baseret på teknologien fra WICLINE 75 vinduesserien: udviklet i Tyskland, testet og efterprøvet gennem en årrække og efterhånden anvendt over hele verden i en lang række byggeprojekter. “MAX” symboliserer det højeste niveau af innovation, når fokus ligger på mere lysindfald og komfort, et harmonisk og minimalistisk udtryk samt et system, som indeholder en høj andel af genanvendte materialer.

Harmonisk design
Hvad er et fast vinduesfelt, hvad er et vinduesopluk? Hvis du betragter en bygningsfacade indeholdende et WICLINE 75 MAX vinduessystem, så er det umuligt at besvare spørgsmålet – for der er ingen visuel forskel mellem de to typer, når man kigger på den nye skjulte ramme fra udvendig side.

De skjulte hængsler og beslag giver også skarpe og ubrudte linjer fra indvendig side. Betragtes vinduet lige på, så er der ikke engang et synligt håndtag: det nye, innovative håndtag er nemlig fuldstændig indbygget i vinduesrammen og forstærker det harmoniske udtryk. Dette udtryk løftes yderligere, når man udnytter muligheden for at overfladebehandle håndtaget i præcis samme farve som rammen. WICONAs store farvepalette kan også skabe en basis for eksklusive skyggevirkninger og individuel fremtræden.

Hædret med design priser
WICONA’s innovative design idé fik tildelt en hæderspris af international ekspertjury ved både iF DESIGN AWARD 2018 og ved Red Dot Design Award 2018.

iF DESIGN AWARD 2018 blev vundet i “Product” disciplinen inden for kategorien “Building Technology”. Denne hæderspris uddeles én gang årligt af den ældste uafhængige design-institution i verden, nemlig iF International Forum Design GmbH i Hannover, Germany.

Det nye indbyggede håndtag vandt også hædersprisen Red Dot Award: Product Design 2018. Ekspertpanelet uddeler kun det internationalt anerkendte kvalitetssymbol til produkter, som udviser særdeles overbevisende designkvalitet. Netop derfor kendetegnes Red Dot Award: Product Design prisen ved en meget respekteret evalueringsprocedure for kreativt design og innovation.

Maksimalt lysindfald
Slanke og smalle sigtlinjer i facaden er ofte kravet fra investorer og kunder ved moderne byarkitektur og sofistikerede byggeprojekter. De ensartede sigtlinjer på WICLINE 75 MAX profilerne betyder, at disse krav kan blive fuldt indfriet, og endnu større glasfelter er med til at give bygningen det ønskede udtryk. De daglige brugere i bygningen får glæde af et større lysindfald og mere naturligt lys i rummene på grund af den markant større glasflade pr vindue.

Forøgelsen af glasfladen er specielt iøjnefaldende i de høje slanke vinduer, som er den nyeste trend: Med en specificeret Uw værdi på 1.0 W/m²K og identisk glas vil et WICLINE 75 MAX element i størrelse 550 mm x 1.800 mm have op til 56% større andel af transparent flade sammenlignet med en traditionel vinduesserie med en god Uf værdi.

Ægte bæredygtighed
WICLINE 75 MAX lever særdeles godt op til WICONAs gamle idealer om bæredygtighed. Profilerne i WICLINE 75 MAX vinduet er primært produceret af genanvendt aluminium – certificeret af DNV GL Business Assurance (Norge) AS. Selv rammens glasliste er lavet af genanvendt materiale. WICONA bruger de innovative isolatorer af genanvendt polyamid til termisk isolering, og disse er også indarbejdet i WICLINE 75 MAX.

Takket være den høje andel af genanvendt materiale har WICLINE 75 MAX en markant mindre miljømæssig belastning end tidligere set.

En stor varmeisolering er et af de vigtigste kriterier for ægte bæredygtighed. Med en Uw værdi op til 0.81 W/(m²K) (for et standardvindue i størrelse 1230 mm x 1480 mm og Ug = 0.5 W/(m²K)) sætter WICLINE 75 MAX de højeste standarder og bidrager til energibesparelser og klimabeskyttelse.

C2C certificering
Som andre WICONA systemer har WICLINE 75 MAX opnået en Cradle to Cradle (C2C) Bronze certificering. C2C certifikatet er et supplement og et alternativ til andre velkendte bygningscertificeringer (DGNB, LEED, BREEAM, etc.). De anvendte kriterier bag certificeringen henledes direkte til produktet og ikke til den samlede bygning. Fokus er derfor på produkt-producentens ansvarsområde, inklusiv alt prefabrikation og den samlede supply-chain. Ud fra et planlægningsperspektiv er det en klar fordel, at WICLINE 75 MAX automatisk leverer mindst bronzeniveau på C2C standarden – en fordel som vil få WICONA partnere til at udmærke sig positivt i konkurrencen.

“Building the City of the Future Together”
Det nye WICLINE 75 MAX vinduessystem udspringer fra dette koncept fra WICONA. Konceptet sammenstiller centrale fremtidstrends og teknologier for moderne bymiljøer og transformerer det til et enkelt byggesystem. Et naturligt oplyst arbejdsmiljø og en følelse af velbehag i beboelsesrum; intelligent facadedesign som et udtryk for moderne byarkitektur; bæredygtighed i substancen af afprøvede og certificerede genbrugscirkler; og det højeste niveau på energieffektiviteten – alle disse emner er hjørnesten i WICONAs City of the Future.

Profil teknologi
Karmdybde: 75 mm
Karmens falshøjde: 44 mm
Samlet konstruktionsdybde på profilsystemet: 95 mm