WICONA MEETS: Steen Elsted Andersen

I den seneste episode af WICONA Meets rejste vores team til København for at møde en af Europas førende facadedesignere. Steen Elsted Andersen er head of Façade Design hos Henning Larsen og har gennem sin 20-årige karriere været med til at designe bygninger som Operaen i København, Harpa Koncertsal og Konferencecenter og Nordea Bank Corporate Center.

Det var den kloge Marcus Aurelius, der rådede os til at kigge under overfladen. Siden da er dette diktum blevet serveret i utallige versioner: Døm ikke en bog efter dens omslag! Skønhed er kun hud dyb... Faktisk har surface fået et dårligt omdømme gennem tiden.

For arkitekter er overfladen dog snarere ved at dukke op som en af måderne at løse den mest grundlæggende designudfordring i vores tid: hvordan man bygger bæredygtigt og bedre.

Selvfølgelig har facadesystemer altid givet os mulighed for at spore udviklingen af arkitektur, fra de mest basale halm- og mudderfacader til renæssancens ornamenterede kupler og den geometriske kompleksitet i det 21. århundredes design.

Og hvad så med i dag?

Skiftet mod bæredygtigt facadedesign er 'på overfladen' et meget mere subtilt et end de mest karakteristiske skift i fortiden. Når alt kommer til alt, kan et nyt kontor klædt i en glaseret væg se meget ud som et, der blev bygget i 80'erne - den eneste (store) forskel er, at bygningen i det væsentlige er et batteri, der udnytter solens kraft. Og solvinduer er kun en ud af mange måder, hvorpå facader bliver væsentlige komponenter i jagten på at gøre byggebranchen grønnere: Listen omfatter også biomimetisk design, vertikale haver og en lang række andre energiproducerende kuverter. Endnu vigtigere, da begreberne 'grøn' og 'organisk' bliver en integreret del af designlandskabet, er vi tvunget til at spørge os selv, hvad der virkelig skal tælle som en bæredygtig facade: Hvilke materialer vil fremstå som nøglen til vores søgen efter at genoprette ligevægten på vores planet? Hvordan vil montering og levering af bygningsdele ændre sig? Og hvilken rolle kommer genanvendelse til at spille i vores stadig mere cirkulære tilgang til byggeriet?

Vi lancerede WICONA Meets for at give nogle svar på, hvad arkitekturen har i vente for os, men også som et forsøg på at inspirere og sætte gang i en samtale om de uendelige muligheder for Build beyond Tomorrow. I dag er de fagfolk, der former vores byer, mere end nogensinde forpligtet til at finde nye, kreative løsninger for at afbalancere æstetik med kravene til miljøhensyn og en hurtigt voksende bybefolkning.

Om WICONA

Gennem de seneste årtier har varemærket WICONA udviklet sig til et synonym for aluminiumprofilsystemer, der opfylder de højeste standarder. Høje teknologiske standarder, stringente systemovervejelser og kvalitetsforarbejdning af produkterne samt omfattende serviceydelser og konsulentbistand – det hele yder et vigtigt bidrag til varemærkets succes. WICONA er ejet af den norske virksomhed Hydro, en fuldt integreret aluminiumvirksomhed med 35.000 medarbejdere i 40 lande på alle kontinenter, der kombinerer lokal ekspertise, global forskning og uovertruffen kapacitet inden for F&U.