WICONA OPNÅR ENDNU LAVERE CO2-AFTRYK FOR SINE BYGGESYSTEMER I ALUMINIUM

WICONA, som er en del af Hydro, har endnu en gang drevet dekarboniseringen fremad og nået en ny milepæl for sit genanvendte, udtjente aluminium Hydro CIRCAL 75R, som nu har et CO2-aftryk på kun 1,9 kg CO2e/kg aluminium - 78 % mindre sammenlignet med det europæiske gennemsnit.

Hydro CIRCAL 75R blev oprindeligt lanceret i 2019 og er genbrugsaluminium af højeste kvalitet, fremstillet af mindst 75 % genbrugsskrot. Når WICONA garanterer mere end 75 % genanvendt indhold, henvises udelukkende til aluminium, der har nået slutningen af sin levetid som et produkt i brug og derefter bragt tilbage i kredsløbet.

Ved hjælp af den viden, der er indsamlet i løbet af de sidste par år, har den norske aluminiumkoncern Hydro endnu en gang taget et skridt fremad inden for genanvendelse. Fremskridt inden for indkøb, sortering og sporbarhed af aluminiumsskrot efter forbrug samt en optimeret smelteproces gør det muligt for virksomheden at levere Hydro CIRCAL 75R med et CO2-aftryk på kun 1,9 kg CO2e pr. kilo aluminium, hvilket er en reduktion i forhold til tidligere 2,3 kilo. Det nye lavere CO2-aftryk for Hydro CIRCAL 75R genbrugsaluminium er dokumenteret med en miljøvaredeklaration og er tilgængelig for alle WICONA's produkter.

Ud over Hydro CIRCAL 75R tilbyder Hydro også Hydro CIRCAL 100R genbrugsaluminium, som indeholder 100 % skrot efter forbrug. Dette specielle aluminium giver et endnu lavere CO2-aftryk på kun 0,5 kilo CO2e pr. kilo aluminium. Det betyder, at det er muligt at specificere dør-, vindues- og facadeprofiler med et CO2-fodaftryk tæt på nul (scope 1, 2 og 3) - blandt de laveste i verden.

Indtil videre tilbydes Hydro CIRCAL 100R kun til særlige, dedikerede projekter, men takket være fremskridt inden for teknologi og fremstillingsproces vil Hydro CIRCAL 100R gradvist blive mere tilgængelig, da virksomheden fokuserer på at udvikle sine urban mining-partnerskaber for yderligere at forbedre cirkulariteten.

WICONA's brug af Hydro CIRCAL genbrugsaluminium er et eksempel på brandets innovative ånd og engagement i at forudse specifikationernes behov - at gå ud over reglerne og spille en ledende rolle i dekarboniseringen af morgendagens bygninger.

WICONA gør det også muligt for bygherrer og rådgivere at bestemme miljøpåvirkningen af projekter eller individuelle produkter takket være den dynamiske livscyklusvurdering (LCA) funktionalitet via beregningssoftwaren WICTOP, ved at angive den faktiske miljøpåvirkning af det materiale, der bruges i produkterne, i stedet for at bruge generiske data.

Lucile Souyri, Sustainability Manager hos Hydro Building Systems, forklarer: "Low carbon-innovation og cirkularitet er kernen i vores kommercielle strategi. I hele virksomheden arbejder vi hårdt sammen med vores leverandører og partnere i byggebranchen for at finde nye måder at reducere kulstofpåvirkningen på. Reduktionen af Hydro CIRCALs CO2-aftryk er et af initiativerne. Vi har også halveret CO2-aftrykket fra ekstruderingsprocessen sammenlignet med det europæiske gennemsnit, hvilket vil reducere CO2-aftrykket fra vores produkter endnu mere. Flere projekter er i gang, herunder hvordan vores udtjente facader vil blive demonteret og genanvendt. Og vi stopper ikke der."

For mere information om Hydro CIRCAL 75R og Hydro CIRCAL 100R, besøg: HYDRO CIRCAL – GENVUNDET ALUMINIUM (wicona.com)