1 af 3 danskere streamer musik - Danmark er ved at indhente Sverige og Norge

At musikstreamingtjenester vinder indpas i Danmark, er der efterhånden ingen tvivl om. En markedsundersøgelse udført af Norstat i januar 2012 på vegne af WiMP, viser, at der siden juni 2011 er fremgang i antallet af personer der benytter streamingtjenester i Danmark. 1 ud 3 har adgang til en musikstreamingtjeneste og andelen som har lyttet til musik via streaming indenfor den sidste uge er øget fra 14 til 20 prosent. Samtidig viser undersøgelsen, at flere og flere musikelskere helt har skrottet CD-samlingen og at over halvdelen af de som tidligere har downloadet ulovligt gør det mindre, efter at de har fået adgang til en streamingtjeneste

I den nyeste Norstat-undersøgelse er der generelt en fremgang at spore i antallet af brugere i alle aldersgrupper i Danmark, der har lyttet til musik via en streamingtjeneste indenfor den sidste uge. De nye tal viser dog tydeligt, at det hovedsageligt er de adspurgte unge under 30 år, der er hoppet med på streamingbølgen med en fremgang på 12 procentpoint siden juni sidste år og at det kun er en tredjedel af de adspurgte i denne aldersgruppe, der har lyttet til musik fra en god gammeldags CD indenfor den sidste uge. Hos aldersgruppen 50+ er der knap så meget fremgang at spore, men denne gruppe har dog også fordoblet sig, nemlig fra 4 procent til 8 procent. Der er dog 62 procent af denne aldersgruppe, der stadig lytter til musik på CD.

Undersøgelsen viser også, at en tredjedel af de adspurgte allerede har valgt at rydde CD-samlingen væk, sælge den eller smide den ud, hvilket er en øgning på 12 procentpoint på 6 måneder. Blandt den yngre generation under 30, er der flere og flere der ikke længere har CD’erne på display, over halvdelen har valgt helt at skrotte samlingen, hvorimod der blandt generationen over 50, stadig næsten er 8 ud af 10, der har CD’erne stående fremme i reolerne.

Fremtidstro på streaming
Der er kun 1 procent af de unge der, ifølge undersøgelsen, mener, at man vil lytte til musik på CD i fremtiden og hele 71 procent der mener, at streaming er fremtidens måde at lytte til musik på. Og faktisk er mere end 4 ud af 10 af denne målgruppe villige til at betale for musikstreaming.

"Vi er især glade for, at de unge er villige til at betale for en musikstreamingtjeneste. Dybest set tror vi, at det handler om at tilbyde en tjeneste, der fungerer overalt og giver brugeren et rigere musikliv. Hos WiMP vil vi mere end, at give danskerne adgang til al international og dansk musik hvor end de er. Vi vil også hjælpe dem med at udvide deres musikalske horisont, genopdage gamle favoritter og komme tættere på deres yndlingsartister." , siger Thor Martin Jensen, talsperson for WiMP i Danmark.

Sammenlignet med før de fik adgang til en streamingtjeneste, svarer 27 procent af de adspurgte, at de downloader mindre ulovligt nu og over halvdelen svarer, at de ikke downloader illegalt nu og heller ikke har gjort det tidligere.
31 procent af de adspurgte mener også, at deres oplevelse med at lytte til musik er blevet bedre efter at de er begyndt at benytte en streamingtjeneste, 64 procent mener, at oplevelsen er den samme som før, og kun 5 procent mener, at det er blevet en dårligere oplevelse. Næsten 7 ud af 10 af de adspurgte bruger deres sparepenge til at gå til koncerter, hvorimod en ca. tredjedel aldrig går ud og hører musik live.
Derimod hører over halvdelen musik på deres computer hjemme eller på kontoret og mange lytter til musik, når de er på farten, 77 procent når de kører bil, og 23 procent via mobiltelefonen.

Det er stadig de mandlige musikelskere, der fører an, når det kommer til at benytte sig af en streamingtjeneste. Tallene er fordelt således, at 28 procent mænd benytter streaming mod kvinderne, der sakker lidt bagud med 12 procent, der er dog en øgning på 5 procent af kvindelige brugere siden juni sidste år.

Norstat undersøgelsen er gennemført i januar 2012 i både Danmark, Norge og Sverige på foranledning af WiMP. Via en netundersøgelse blev 1000 respondenter over 18 år adspurgt, det vil sige 3000 i alt. Undersøgelsen viser, at når det kommer til musikstreaming, halter Danmark stadig lidt bagud i forhold til de øvrige nordiske lande. I både Norge og Sverige er antallet af brugere øget voldsomt indenfor det sidste halve år hvor hele 3 ud af 10 har lyttet til musik via streaming indenfor den sidste uge.

For mere information eller spørgsmål, venligst kontakt: Kristin Castillo Eldnes, IR- og informationschef, kristin.eldnes@aspiro.com, +47 908 07 389, eller Thor Martin Jensen, talsmand for WiMP Danmark, 45 20 30 46 86, thor.martin.jensen@aspiro.com.

WiMP
WiMP er en skandinavisk musikstreamingtjeneste leveret af Aspiro. WiMP er fri for reklame, og er baseret på betaling – for at sikre indtægter også til artister, rettighedshavere og musikselskaber. WiMP lægger vægt på at have en aktiv og lokal musikredaktion som blandt andet producerer anbefalinger og playlister. Det er også et mål at være best til dansk musik. WiMPer tilgængelig i forskellige versioner til computer, mobil, tablet og musikafspillere. Læs mere på www.wimp.dk