• WiMP Music/

WiMP ♥ Nordic Music Prize – WiMP indleder samarbejde med by:Larm og bliver sponsor for Nordic Music Prize

Den uafhængige streamingtjeneste WiMP er gået sammen med festivalen og konferencen by:Larm i Oslo om at sponsorere Nordic Music Prize 2011, en nordisk version af The Mercury Prize. WiMP, som har en stærk forankring i Skandinavien og et fokus på lokal musik, mener at det er oplagt at involvere sig i den prestigefyldte pris. Prisen bliver givet til årets bedste nordiske album, og juryen består dels af nogle af de mest toneangivende kræfter i den nordiske musikindustri og dels af internationale kræfter, som blandt andet inkluderer Jonathan Galkin - grundlægger og ejer af DFA Records, Zach Kelly - skribent på Pitchfork og Paper Magazine, Laurence Bell – ejer af Domino Records, Andres Lokko – den mest indflydelsesrige musikskribent i Skandinavien, Jeannette Lee – tidligere medlem af Public Image Ltd og ejer af Rough Trade Records samt Mike Pickering – tidligere medarbejder på Factory Records, nu A&R-manager på Columbia Records.

Den første Nordic Music Prize for bedste nordiske album 2010 blev tildelt Jónsi for hans solodebut Go. Prisen blev overrakt af H.K.H. kronprinsen af Norge i forbindelse med by:Larm festival i Oslo i februar 2011.

“Nordic Music Prize bygger på den samme grundlæggende passion for nordisk musik, som vi har hos WiMP, og den er baseret på et imponerende og omfattende stykke arbejde fra juryens side. Prisen har desuden et ambitions- og kvalitetsniveau, som vi selv efterstræber med WiMP. Selvom prisen er forholdsvis ny, har den allerede høstet international anerkendelse. Eftersom vores lokale musikredaktioner selv arbejder på at skabe øget fokus på skandinavisk musik, falder det os helt naturligt at støtte Nordic Music Prize, og bidrage til at de tolv nominerede bliver hædret på behørig vis.”, udtaler Per Einar Dybvik fra WiMP.

Udover at sponsorere Nordic Music Prize, vil WiMP også bidrage til seminar-programmet på by:Larm-festivalen med fokus på digitale musiktjenester og den skandinaviske model. Ifølge tal fra IFPI overstiger forbruget af digital musik i Norge og Sverige nu forbruget af fysiske musikmedier, og forbruget af musikstreaming er højere end forbruget af download. En situation, som er enestående for disse to lande.

Den internationale musikindustris øjne er derfor lige nu rettet direkte mod Norge og Skandinavien, hvor den igangværende udvikling af streamingtjenester bekræfter, at de nordiske markeder fører an i den musikrevolution, der er i gang. Streamingtjenesterne og deres succes med ’Den nordiske model’ kan vise sig at være nøglen til, hvordan musikforbruget vil tegne sig i fremtiden, og netop dette er et af hovedtemaerne på seminarprogrammet på by:Larm. WiMP vil naturligvis være stærkt repræsenteret i denne seminar-række, som bliver præsenteret af Music Ally.

“Skandinavien er international bannerfører, når det kommer til udviklingen af nye musiktjenester, og resten af verden er opmærksomme på den positive transformation, musikindustrien her har gennemgået. WiMP vil bidrage til at gøre by:Larm i Oslo til en begivenhed, hvor musikindustrien fra hele verden kan mødes for at diskutere fremtidens musiktjenester.”, siger Per Einar Dybvik.

“WiMP kan sagtens kædes sammen med de kerneværdier, Nordic Music Prize står for.”, siger Erlend Mogård-Larsen fra by:Larm. ”Vi kunne derfor ikke forestille os en bedre partner og vi ser frem til at samarbejde om at statuere og styrke den prestige og position som Nordic Music Prize har.”

Nordic Music Prize bliver uddelt til det bedste nordiske album 2011 torsdag den 16. februar i Kulturkirken Jakob, i forbindelse med by:Larm-festivallen i Oslo. De tolv nominerede til prisen bliver annonceret den 1. december 2011. En jury bestående af 50-150 branchefolk fra hvert af de nordiske lande, har udvalgt de 12 nominerede ud fra en lang liste af indstillinger. Den endelige vinder, bliver udvalgt af hovedjuryen.

Læs mere om juryen på www.nordicmusicprize.com.

WiMP har lokale redaktioner i de nordiske lande, som gør det nemt at opdage nye og gamle favoritter fra lokale såvel som internationale artister. Brugerne kan desuden læse interviews og lytte til artisternes egne playlister. Det er desuden målet at være først med nyheder og bedst på lokal musik.

WiMP er i stærk vækst og har netop nu over 350 000 betalende brugere i fire lande, hvilket er 250.000 flere end i slutningen af sidste år. 700 000 norske Canal Digital-kunder får nu også tilbud om WiMP inkluderet i deres TV-abonnement. WiMP er tilgængeligt i Norge, Sverige og Danmark, og også i Portugal under et andet navn. WiMP planlægger lancering i Tyskland, Irland og Beneluxlandene. I juli blev WiMP kåret som den bedste musiktjeneste til Meffy Awards i London.

For mere information eller spørgsmål, kontakt venligst: Thor Martin Jensen, redaktionschef i WiMP og talsmand, Mobil: +45 2030 4686, thor.martin.jensen@aspiro.com eller Kristin Castillo Eldnes, informationschef i Aspiro, Mobil: +47 9080 7389, kristin.eldnes@aspiro.com.

WiMP er en musikstreaming-tjeneste leveret af Aspiro. WiMP er fri for reklame og er baseret på betaling for at sikre, at indtægter også går til artister, rettighedshavere og pladeselskaber. WiMP lægger vægt på at have en aktiv og lokal redaktion. Det er desuden målet at være førende inden for dansk musik. WiMP er tilgængelig i forskellige versioner til computer, mobil og netværksradio. Læs mere og find pressemateriale på www.wimp.dk/presse