Slut med rabies på Bali; Dyrevenlig rabiesbekæmpelse indledt for at beskytte dyr og mennesker

21. september 2010, Denpasar, Bali:

Forud for World Rabies Day d. 28 september, underskriver Balis regering i dag en historisk aftale om rabiesbekæmpelse. Med finansiel støtte fra the WSPA (World Society for the Protection of Animals), vil næsten 400.000 hunde blive vaccineret som første skridt mod at udrydde rabies fra øen inden 2012. Verdenssundhedsorganisationen, WHO, beskriver massevaccinering som den mest effektive metode til at beskytte mennesker mod rabies.

“Bali vælger nu den mest effektive metode til at udrydde rabies og beskytte sine borgere – samt de tusindvis af turister, der årligt besøger øen – mod at blive ramt af rabies. Bali bliver samtidig et foregangsland for alle de lande, hvor rabies er et problem,” sagde WSPA Internationals CEO, Mike Baker.

WSPA arbejder tæt sammen med BAWA (Bali Animal Welfare Association) og har tidligere i år udført et vellykket pilotprojekt i to af Balis regioner. Aftalen med regeringen på Bali indebærer, at hunde i de syv øvrige regioner nu også bliver vaccineret af professionelle teams.

“Befolkningen på Bali lever i harmoni med deres dyr og ønsker ikke, at dyrene bliver slået ihjel, men vi har ikke haft andre muligheder i vores kamp mod rabies. Takket være det internationale samfund kan vi nu beskytte vores mennesker og vores dyr med humane metoder”, sagde Guvernøren for Bali ved underskriftsceremonien.

Nyheden om det kommende samarbejde blev modtaget med åbne arme af Global Alliance for Rabies Control. ”Vi har set tilstrækkeligt med beviser fra lande over hele verden til at være sikre på, at massevaccinering er den suverænt mest effektive metode til at beskytte Bali fra rabies,” siger direktør Deborah Briggs.

WSPA har udformet vaccinationsprogrammet i samarbejde med Balis regering, der vil være ansvarlige for arbejdet efter projektets første fase. Projektets første fase har fået supplerende støtte af AusAID (Australian Agency for International Development), der har skænket 370.000 doser rabiesvaccine.

Efter den første fase vil regeringen være ansvarlig for, at et tilstrækkeligt antal hunde - mindst 70 % af hele øens hundebestand - bliver vaccineret, og at denne tilstand bliver opretholdt hvert år, indtil øen kan erklære sig rabiesfri.

Billed og videomateriale

Følgende materiale er tilgængeligt på WSPA’s ftp-site:

• Diverse billeder af vaccinationer og lokalbefolkning
  • Video der illustrerer massevaccinering
  • Interviews med lokale regeringsrepræsentanter
  • Video-interview med WSPA Internationals CEO, Mike Baker
  • B-roll

Log-in information

Brugernavn: balipress

Adgangskode: rabies2010

Mappe: Guests/09_21_BALI PRESS PACK

Noter:

• Bali består af ni regioner: Buleleng, Jembrana, Tabanan, Badung, Bangli, Karangasem, Denpasar, Klungkung og Gianyar. I det indledende pilotprojekt, som WSPA finansierede, har BAWA vaccineret over 70 % af hundebestanden i Gianyar og Bangil.
  • WHO:s faktablad om rabies: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs099/en/
  • Massevaccinering har vist sig være den mest effektive vej til at kontrollere rabies. Et eksempel er Mexico, hvor 16 millioner hunde bliver vaccineret hvert år, og hvor rabies er tæt på at være udryddet. I Flores, Indonesien, blev en tredjedel af hundebestanden slået ihjel mellem årene 1998 og 2001, og problemerne med rabies er ikke mindsket siden. For yderligere information, se linket til WHO’s faktablad om rabies ovenfor.

For interviews med danske WSPA repræsentanter eller for yderligere information, kontakt.

Gitte Buchhave, Direktør WSPA Nordic

Mobil: 2014 9193