• YIT Oyj/

YIT KØBER MCE'S SERVICEAFDELING TIL BYGGESYSTEMER I TYSKLAND, ØSTRIG, POLEN, TJEKKIET, UNGARN OG RUMÆNIEN

PRESSEMEDDELELSE           30. MAJ 2008 KL. 8.00

YIT KØBER MCE'S SERVICEAFDELING TIL BYGGESYSTEMER I TYSKLAND, ØSTRIG, POLEN,     TJEKKIET, UNGARN OG RUMÆNIEN

YIT Corporation og MCE AG har underskrevet en aftale angående salg af MCE's serviceafdeling til byggesystemer i Tyskland, Østrig, Polen, Tjekkiet, Ungarn og Rumænien til YIT den 29. maj 2008. Efter denne handel har YIT udvidet sin virksomhed til at dække seks nye lande.

Den afdeling, som opkøbes af YIT, tilbyder en bred vifte af serviceydelser inden for byggesystemer samt vedligeholdelse og drift af disse. Den opkøbte virksomhed har 1.900 ansatte. Omsætningen for 2007 var på ca. 355 millioner euro. Lidt over 40 % af omsætningen blev genereret i Tyskland, lidt over 40 % i Østrig og de resterende ca. 15 % i Polen, Tjekkiet, Ungarn og Rumænien.

- En stor del af bevæggrunden for opkøbet var de kompetente medarbejdere, der besidder en bred ekspertise inden for byggesystemer. Den opkøbte virksomheds ydelser bliver et supplement til YIT's eksisterende serviceydelser, og der forventes ingen personalenedskæringer i forbindelse med handelen. Opkøbet giver mulighed for vidensoverdragelse om særlig know-how inden for teknologi, f.eks. angående energibesparelser og præfabrikation, siger Hannu Leinonen, Koncernchef og Administrerende direktør hos YIT Corporation.

Købesummen er 55 millioner euro. Hvor stor en del af beløbet, der betales kontant, offentliggøres, når handelen er gennemført, og nettogælden i den opkøbte virksomhed er trukket fra købesummen. Handelens gennemførelse skal godkendes af konkurrencemyndighederne. Det forventes, at handelen er gennemført den 31. juli 2008.

Den opkøbte virksomhed kommer til at udgøre en ny afdeling inden for YIT's virksomhedssegment for byggesystemer. Karl-Walter Schuster (58), der i dag leder MCE's afdeling for bygningsteknologi, bliver udnævnt til leder af den nye afdeling. Når handelen er gennemført, kommer virksomhedssegmentet for byggesystemer til at stå for ca. halvdelen af YIT-gruppens omsætning. Geografisk set kommer den opkøbte virksomhed til at stå for ca. 9% af gruppens omsætning.

Dette virksomhedsopkøb er en del af YIT's strategi om at udvide udbuddet af serviceydelser inden for byggesystemer til et større geografisk område. Med den geografiske udvidelse ønsker vi at komme ind på nye markeder, at skabe mulighed for vækst i indtjeningen og at opretholde en balanceret forretningsstruktur ved at øge antallet af serviceydelser med et lavt kapitalforbrug.

- Handelen giver fodfæste på nye markeder og giver mulighed for vækst. Vi vil fortsætte med at styre den opkøbte virksomhed hen imod langvarige serviceaftaler og aftaler om vedligeholdelsesarbejde. Målet er en forbedret indtjening. Vi har gode erfaringer med en lignende udvikling af virksomhed og indtjening efter købet af driftsafdelingen til ABB's byggesystemer i 2003, udtaler Hannu Leinonen.

Handelen ændrer ikke YIT-gruppens forventninger til 2008. I sin halvårsrapport fra 25. april 2008, vurderer YIT, at gruppens omsætning og driftsresultat for 2008 bliver højere end året før.

Informationsmøder, webcast og konferenceopkald

YIT afholder et informationsmøde i dag den 30. maj 2008 kl. 10.00 (CEST) på engelsk på hotel Radisson SAS Royal på adressen Runeberginkatu 2, 00100 Helsinki i Finland. Der vil også være mulighed for at deltage via konferenceopkald. Deltagere bedes ringe til nummeret +44 20 7162 0025 mindst 5 minutter før konferenceopkaldets start.

Begivenheden kan desuden følges som en live webcast på www.yitgroup.com/webcast.
Denne webcast vil blive sendt igen på samme adresse ca. kl. 12.00 (CEST).

YIT CORPORATION

Juha Kostiainen Senior Vice President, Virksomhedskommunikation og virksomhedsudvikling

Hvis du vil have yderligere oplysninger, kan du kontakte: Juhani Pitkäkoski, President, YIT Building Systems Ltd, +358 400 451 644, juhani.pitkakoski@yit.fi Petra Thorén, Senior Vice President, Investor Relations, YIT Corporation, +358 40 764 5462, petra.thoren@yit.fi

YIT er en førende europæisk servicevirksomhed, som tilbyder serviceydelser inden for byggesystemer, bygge- og anlægstjenester samt andre tjenester til industrien. Vi bygger, udvikler og vedligeholder boligområder i høj kvalitet i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Letland, Litauen og Rusland. I 2007 havde YIT en omsætning på 3,7 milliarder euro, og gruppen havde mere end 23.000 ansatte. YIT's aktier er noteret på børsen OMX Nordic Exchange i Helsinki. www.yit.fi