Arla Food Ingredients og Zerion Pharma indgår langsigtet leveringsaftale for beta-lactoglobulin (Lacprodan® BLG-100)

Report this content

23. februar 2022 (KØBENHAVN, Danmark). Zerion Pharma A/S ("ZERION") meddeler i dag at have indgået en langsigtet leveringsaftale med Arla Food Ingredients. Aftalen omfatter levering af Arla Food Ingredients Lacprodan® BLG-100 til brug som farmaceutisk hjælpestof i forbindelse med ZERIONs patenterede Dispersome® teknologi. Arla Foods Ingredients er en global leder inden for højværdi valleingredienser, der blandt andet retter sig mod markederne for klinisk og tidlig ernæring.

De to virksomheder meddelte i februar 2021, at de havde til hensigt at indgå en leveringsaftale, Yderligere samarbejde mellem parterne og stor interesse fra medicinalindustrien i at anvende Dispersome® teknologien har nu resulteret i færdiggørelsen af leveringsaftalen, der sikrer levering af Lacprodan® BLG -100 til ZERION i minimum 10 år.

• “Indgåelsen af denne leveringsaftale med Arla Foods Ingredients bekræfter vores fremragende samarbejde, der startede i 2018, da vi identificerede BLG som en meget lovende kandidat til brug i vores Dispersome® teknologi”, siger Ole Wiborg, administrerende direktør i ZERION, og uddyber:
  • "Både for ZERION og for vores partnere i medicinalindustrien er det af afgørende betydning at sikre langsigtet og stabil forsyning af Lacprodan® BLG-100 til de farmaceutiske produkter, der vil blive markedsført baseret på vores Dispersome® teknologi."

Dispersome® er en førende teknologi til at forøge lægemiddelopløselighed, især til orale doseringsformer (såsom tabletter), hvilket resulterer i forbedret biotilgængelighed. ZERION mener, at denne teknologi kan anvendes på størstedelen af nye små molekyle lægemidler under udvikling såvel som de mange markedsførte lægemiddelprodukter, der lider af lav opløselighed og følgende lav biotilgængelighed. Dårlig opløselighed er en af de største udfordringer inden for lægemiddeludvikling, og Dispersome® teknologien tilbyder en innovativ løsning. Lacprodan® BLG-100 er et højt oprenset protein, der bruges af ZERION som en kritisk komponent (hjælpestof) i Dispersome® teknologien.

ZERION har etableret partnerskaber med flere medicinalvirksomheder, der anvender Dispersome® teknologien for at muliggøre klinisk udvikling af partnernes nye lægemiddelstoffer. Derudover forfølger ZERION adskillige interne udviklingsprogrammer, der har til formål at forbedre formuleringen af eksisterende, markedsførte lægemiddelprodukter.

Selskabet viste for nylig i et hundestudie af ZN002 (selskabets hovedprogram), at mængden af aktivt lægemiddel kunne reduceres med 75%, samtidig med at den samme plasmakoncentration som originalproduktet blev opnået. Dette svarer til en 4 gange forøgelse i biotilgængeligheden af lægemidlet.

ZN002 er en forbedret Dispersome® formulering af en markedsført kræftmedicin, og formålet er at opnå bioækvivalens til originalproduktet, men med en væsentlig reduktion i mængden af aktivt lægemiddel og dermed antallet af tabletter pr. administration. Den 4 gange forøgede biotilgængelighed gør det potentielt muligt at reducere antallet af tabletter, der skal indtages af kræftpatienter, med millioner af tabletter.

Om Zerion Pharma A/S

ZERION har skabt og udviklet teknologien, der i høj grad forbedrer opløseligheden af tungtopløselige orale lægemidler og forbedrer biotilgængeligheden og de terapeutiske muligheder for patienterne. Dispersome® teknologien er baseret på fremstilling af stabile amorfe formuleringer ved at blande høje mængder af lægemiddelstof med Lacprodan® BLG-100. ZERION udvikler egne lægemiddelformuleringer og tilbyder Dispersome® teknologien til etablerede medicinalvirksomheder som et middel til at løse deres mest udfordrende lægemiddelopløselighedsproblemer. Dispersome® teknologien er patentbeskyttet og giver i forbindelse med ethvert lægemiddelstof mange yderligere års patentbeskyttelse.

ZERION blev etableret i 2019 som et spinout fra Københavns Universitet baseret på næsten ti års forskning. (Dispersome® er et varemærke tilhørende Zerion Pharma A/S)

For mere information, besøg www.zerion.eu eller kontakt

Ole Wiborg, adm. direktør                 Mobil: +45 40 96 80 18                   E-mail: ow@zerion.eu

Tags:

Citater

Indgåelsen af denne leveringsaftale med Arla Foods Ingredients bekræfter vores fremragende samarbejde, der startede i 2018, da vi identificerede BLG som en meget lovende kandidat til brug i vores Dispersome® teknologi.
Ole Wiborg