• Zerion Pharma A/S/

Ny undersøgelse viser, at mængden af aktivt lægemiddel i kræfttabletter kan reduceres med 75% ved hjælp af Dispersome® teknologien

Report this content

Vil gøre det muligt at lette patienternes liv ved at reducere tabletbyrden og mindske miljøbelastningen fra giftigt medicinaffald.

10. januar 2022 (KØBENHAVN, Danmark). Den danske medicinalvirksomhed, Zerion Pharma A/S (ZERION) har afsluttet et nyt dyreforsøg (i hunde), der tydeligt viser potentialet i deres patenterede Dispersome® teknologi til at reducere mængden af lægemiddel i tabletformuleringer. Dispersome® teknologien er en førende teknologi til at forøge lægemiddelopløselighed for tabletformuleringer, hvilket resulterer i forbedret biotilgængelighed (koncentration af lægemiddel i blodet). ZERION mener, at denne teknologi kan anvendes på en stor del af alle nye orale lægemidler under udvikling samt mange markedsførte lægemidler, der lider af lav opløselighed og som følge heraf lav biotilgængelighed. Lav opløselighed er en af de største udfordringer inden for lægemiddeludvikling, og Dispersome® teknologien tilbyder en innovativ løsning.

ZERIONs hovedprogram ZN002 har som formål at forbedre formuleringen af en markedsført kræftmedicin ved at opnå bioækvivalens til originalproduktet, men med en væsentlig reduktion i mængden af aktivt lægemiddel og dermed antallet af tabletter per administration. I dyreforsøget, hvor ZERION testede Dispersome® tabletformuleringer mod en markedsført referencetabletformulering, blev det vist, at mængden af aktivt lægemiddel kunne reduceres med 75%, samtidig med at den samme blodplasmakoncentration som originalproduktet blev opnået. Dette svarer til en 4 gange forøgelse i biotilgængeligheden af lægemidlet.

"Dette er bemærkelsesværdige resultater, der beviser, at forøgelsen i lægemiddelopløselighed fra vores Dispersome® teknologi udmønter sig i betydelige forbedringer i biotilgængeligheden. Det er ikke første gang, vi har demonstreret denne kritiske sammenhæng, men disse resultater er de mest overbevisende til dato og oversteg vores forventninger", siger Korbinian Löbmann, forskningsdirektør i ZERION. "Vi optimerer nu vores formuleringer yderligere for at finde den mest lovende Dispersome® tabletformulering i et opfølgende dyreforsøg. Vores mål er at bekræfte resultaterne i en bioækvivalensundersøgelse i mennesker så hurtigt som muligt i løbet af 2022."

Resultaterne fra forsøget er positive nyheder for patienterne, siger Ole Wiborg, ZERIONs administrerende direktør:

"Mere end noget andet er dette gode nyheder for de millioner af patienter, der kæmper med at skulle tage et stort antal tabletter hver dag. Mange ældre patienter, der lider af kræft og/eller kroniske sygdomme, bliver behandlet med flere forskellige lægemidler. Det kan løbe op i snesevis af tabletter dagligt, og udover det logistiske mareridt gør besværet med at sluge tabletterne, at dette er en reel belastning for mange patienter, siger Ole Wiborg. "Vi kan ikke løse alle de udfordringer, der er forbundet med kompleks medicin, men vi er overbevist om, at reduktionen i mængden af aktivt lægemiddelstof og antallet af tabletter, som vores Dispersome® teknologi muliggør, er et vigtigt skridt på vejen."

På verdensplan tager kræftpatienter årligt mere end 100 millioner tabletter af originallægemidlet, der er forbedret i ZERIONs ZN002-program. ZERIONS seneste forsøgsresultater indikerer, at dette antal alt andet lige potentielt kan reduceres til så lidt som 25 millioner tabletter med et nyt Dispersome® produkt, der er patentbeskyttet.

Ud over fordelene for patienterne vil der være en betydelig positiv påvirkning på miljøet. Kræftmedicin er oftest giftig og kan være svært nedbrydeligt i miljøet. Reduktionen i mængden af lægemiddelstof vil derfor medføre en lavere miljøbelastning både på fremstillingsstedet og i spildevandet, da mindre ikke-optaget lægemiddel vil blive udskilt fra patienterne. Derudover er Dispersome® teknologien baseret på brug af beta-lactoglobulin, som er fremstillet af en bæredygtig kilde til valleprotein, et biprodukt fra osteproduktion.

Om Zerion Pharma A/S

ZERION har skabt Dispersome® teknologien, der i høj grad forbedrer opløseligheden af tungtopløselige orale lægemidler og forbedrer biotilgængeligheden og de terapeutiske muligheder for patienterne. Dispersome® teknologien er baseret på fremstilling af stabile amorfe formuleringer ved at blande høje mængder af lægemiddelstof med beta-lactoglobulin, som er fremstillet af en bæredygtig kilde til valleprotein, et biprodukt fra osteproduktion. ZERION udvikler egne lægemiddelformuleringer og tilbyder Dispersome® teknologien til etablerede medicinalvirksomheder som et middel til at løse deres mest udfordrende lægemiddelopløselighedsproblemer. Dispersome® teknologien er patentbeskyttet og giver i forbindelse med ethvert lægemiddelstof mange yderligere års patentbeskyttelse.

ZERION blev etableret i 2019 som et spinout fra Københavns Universitet baseret på næsten ti års forskning. (Dispersome® er et varemærke tilhørende Zerion Pharma A/S)

For mere information, besøg www.zerion.eu eller kontakt

Ole Wiborg, adm. direktør                Mobil: +45 40 96 80 18

Tags: