Auton keväthuolto maksaa itsensä nopeasti takaisin

Kaikki on valmista. Ruokakassit, uimapatjat, läähättävä koira – jopa perheesi on mahtunut autoon. Matka kohti kesämökkiä voi alkaa. Keskellä pölyistä mökkitietä moottori kuitenkin kirskahtaa, ja konepellin alta nousee sakea savu. Ohjatessasi autoa helteiselle tienpenkalle kiroat mielessäsi takakontissa sulavaa jäätelöä ja autosi tekemättä jäänyttä keväthuoltoa.

Monet suomalaiset ajavat kesäkuukausien aikana enemmän autoa kuin muina vuodenaikoina yhteensä. Talven ja kevään aikana lumi, maantiesuola, loska, pöly ja pakkanen laittavat auton koville. Myös moottori saa osansa rasituksista. – Talven jäljiltä moottoriöljyssä on epäpuhtauksia, kuten nokea, likaa, vettä tai polttoainetta. Epäpuhtauksia syntyy etenkin kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Talvisin suomalaiset ajavat paljon lyhyttä kaupunkiajoa kylmällä moottorilla, esimerkiksi kodin ja työpaikan väliä, kertoo ExxonMobil Finlandin neuvontainsinööri Krister Kronqvist. – Likainen voiteluöljy ei enää suojaa yhtä hyvin kulumiselta, ja moottorin elinikä laskee. Huonosti voideltu moottori ei välttämättä hirtä kiinni tai räjähdä, mutta pitkällä aikavälillä kuluminen tuntuu varmasti. Syntyy enemmän kitkaa, polttoaineenkulutus nousee, ja päästöjä syntyy enemmän, Kronqvist selittää. Monet autonvalmistajat suosittelevat käyttämään autojensa moottoreissa täyssynteettisiä voiteluaineita. Täyssynteettinen moottoriöljy, kuten suomalaisten suosima Mobil 1, voitelee hyvin kaikissa käyttölämpötiloissa. Mobil Express on huoleton tapa hoitaa öljynvaihto Säännöllinen öljynvaihto on elintärkeää moottorille. Se on suhteellisen helppo tehdä itse, mutta kaikkein helpoimmalla pääsee tuomalla autonsa Mobil Express -öljynvaihtopisteeseen. Parasta palvelussa on nopeus. – Monelle suurin auton huollattamiseen liittyvä ongelma on se, että auto pitää jättää huoltoon. Huoltoasemalta pitää päästä takaisin kotiin, ja seuraavana aamuna täytyy kulkea töihin. Mobil Expressissä voi piipahtaa kirjaimellisesti ohimennen, sillä öljynvaihto hoituu yleensä odotellessa – parhaimmillaan jopa ilman ajanvarausta, Kronqvist selittää. Pisteet tarjoavat nopean öljynvaihdon lisäksi myös muita palveluita, joten kiireisille ja autoista tietämättömille palvelu on loistava kokonaisuus. Mobil Express -pisteiden sijainnit löytyvät mobil1.fi-sivustolta. Älä aliarvioi keväthuollon tärkeyttä! Monilla suomalaisilla on tapana huollattaa autonsa ennen talvea. Kesän lähestyessä tilanne saattaa olla toinen: jos auto toimii, ei sen huoltoa ehkä pidetä yhtä tärkeänä. – Talveen valmistautuminen on erilaista, koska ihmiset haluavat välttää rankoista olosuhteista johtuvat ikävät yllätykset. Keväällä auton kuntoon ei välttämättä kiinnitetä yhtä suurta huomiota, Kronqvist myöntää. Hän haluaisi saada syyshuoltoa painottavan ajatusmallin muuttumaan. Kronqvistin mielestä auton huollattaminen keväällä on jopa tärkeämpää. – Talvella olosuhteet ja kylmäkäynnistykset laittavat moottorin koville. Jos koko kesän ajaa talven jäljiltä huonossa kunnossa olevalla autolla, voivat seuraukset olla ikävät, hän varoittaa. Auton huollattaminen kuntoon ennen kesää voi maksaa itsensä nopeasti takaisin. Kesällä ajomatkat ovat pitkiä, ja hyväkuntoinen auto kuluttaa vähemmän polttoainetta. Öljyntarkastuksen ja mahdollisen öljynvaihdon lisäksi kannattaa keväthuoltoon sisällyttää muutakin. – Kaikki auton erilaiset nesteet, kuten jarru- ja jäähdytinnesteet, kannattaa tarkistaa. Lisäksi suosittelen ilmasuodattimen kunnon tutkimista ja rengaspaineiden tarkastusta, Kronqvist luettelee. Yleinen puhtaus on tärkeää paitsi viihtyvyyden, myös turvallisuuden kannalta. Pyyhkijänsulat saattavat talven jälkeen olla huonossa kunnossa. Niiden vaihtaminen uusiin ja tuulilasin peseminen ovat monelle autoilijalle itsestään selviä keväisiä toimenpiteitä. – Tuulilasin peseminen sisäpuolelta unohtuu kuitenkin usein. Pölyinen tuulilasi haittaa näkyvyyttä etenkin aurinkoisella ilmalla, muistuttaa Kronqvist. Keväthuollon muistilista Puhdas ja hyvin huollettu auto on turvallisempi, viihtyisämpi ja kuluttaa vähemmän polttoainetta. Mitä kaikkea autoilijan on hyvä muistaa keväthuoltoa tehdessään? 1. Pese autosi huolellisesti ulkoa, myös auton alusta. Kuivaa ja vahaa pinta pesun jälkeen. 2. Imuroi ja pese auto sisältä. Muista pestä tuulilasi ja muut ikkunat myös sisäpuolelta! 3. Tarkasta tuulilasinpyyhkijöiden kunto. Vaihda kuluneet sulat uusiin. Täytä pissapojan säiliö. 4. Varmista, että jäähdyttimessä on tarpeeksi nestettä kuumia kesäpäiviä varten. 5. Tutki moottorin ilmansuodattimen kunto suodatinpaperin tummuudesta ja vaihda se tarvittaessa uuteen. 6. Sisäilmansuodatin on hyvä vaihtaa kerran vuodessa. 7. Jos iskunvaimentimesi tuntuvat kuluneilta, vaihda ne uusiin. 8. Testaa jarrujen kunto. Jarrunesteet täytyy vaihtaa vähintään joka toinen vuosi. 9. Tarkasta kesärenkaiden kulutuspinta ja rengaspaineet - myös vararenkaasta. 10. Mittaa voiteluöljyn määrä. Lisää tarvittaessa voitelyöljyä tai vaihda öljyt kokonaan. Mobil Express -pisteissä öljynvaihto hoituu nopeasti ja ilman ajanvarausta. Tee itse ne huoltotoimenpiteet, jotka osaat varmasti. Jätä loput ammattilaisten huoleksi. Lähde: Krister Kronqvist, ExxonMobil Finland Lisätiedot ja kuvamateriaali: Viestintätoimisto AC-Sanafor Kirsi Pere kirsi.pere(a)acsanafor.fi p. 050-320 3180 Viestintätoimisto AC-Sanafor Leena-Mari Tanskanen leena-mari.tanskanen(a)acsanafor.fi p. 050-547 1227 ExxonMobil ExxonMobil on maailman suurin pörssilistattu kansainvälinen öljy- ja kaasuyhtiö. Vastatakseen maailman kasvavaan energiantarpeeseen yhtiö hyödyntää teknologiaa ja innovaatioita. Alan laajimpien varantojen haltijana ExxonMobil on maailman suurin öljytuotteiden jalostaja ja myyjä, ja sen kemian alan yritys on yksi maailman suurimmista. Lisätietoa yhtiöstä: www.exxonmobil.com tai www.exxonmobil.fi.