Kylmä ja voitelematon moottori on bensasyöppö

Talviautoilu voi olla turvallista, kun oman auton huoltaa oikeaoppisesti kesälaitumilta pakkasajoihin. ExxonMobilin ja Nokian Renkaiden pitkän uran tehneet ammattilaiset Krister Kronqvist ja Matti Morri käyvät läpi yleisimpiä talviautoiluun liittyviä uskomuksia.

• Talvella moottoriöljyä kuluu aina hiukan enemmän, joten öljy pitäisi tarkistaa säännöllisesti
  • Yksi kylmäkäynnistys vastaa jopa satojen kilometrien ajoa
  • Nollakelillä ei voi ajaa kesärenkailla

Myytti 1: Kerran tehty öljyntarkistus ennen talvikautta riittää

ExxonMobilin tutkimuksen mukaan vain 8,5 prosenttia suomalaisautoilijoista tarkistaa tai tarkistuttaa öljyn määrän kahden viikon välein tai useammin.

– Varsinkin talvella, jolloin öljyä kuluu aina hiukan enemmän, moottoriöljyn määrä kannattaa tarkistaa vähintään kuukauden välein ja lisätä sitä tarvittaessa. Useat autonvalmistajat suosittelevat jopa viikon tarkistusvälejä, sanoo ExxonMobil Finlandin neuvontainsinööri Krister Kronqvist.

Öljymäärän huvetessa jäljellä oleva öljy rasittuu enemmän, minkä myötä se myös likaantuu ja kuluu nopeammin. Öljyn lisäys on näin ollen tärkeää auton suorituskyvyn kannalta.

– Synteettisillä öljyillä öljynvaihtoväli voidaan myös jopa kaksinkertaistaa ottaen kuitenkin huomioon moottorin valmistajan suosittelut, kertoo Kronqvist.

Myytti 2: Kylmäkäynnistys ei lisää polttoaineen kulutusta merkittävästi

– Esilämmitetty auto kuluttaa ensimmäisten viiden ajokilometrin aikana parhaimmillaan puolet vähemmän polttoainetta kuin kylmänä käynnistetty. Kovalla pakkasella yksi kylmäkäynnistys vastaa pahimmillaan kymmeniä tai jopa satoja ajokilometrejä, eikä ole näin taloudellista tai ympäristöystävällistä, sanoo Kronqvist.

Jos mahdollista, pakkassäällä on hyvä huolehtia siitä, että autolle löytyy lämmitystolppa ja sisälämmitin. Moottoriin kannattaa valita täyssynteettistä moottoriöljyä, koska se kiertää moottorissa myös kovalla pakkasella, pitää moottorin puhtaana ja suojaa sitä kulumiselta.

Myytti 3: Kesärenkailla voi ajaa kunnes laki pakottaa vaihtamaan talvirenkaat

– Kesärenkaat on suunniteltu kesäkeliin. Kun lämpötila lähestyy nollaa, kesärenkaat kannattaa turvallisuussyistä vaihtaa talvirenkaisiin, vaikka virallinen käyttöpakko alkaa joulukuun alussa, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Rengasvalinnassa on oltava tarkkana, jos valitsee nastattomat talvirenkaat. Keski-Euroopan talvikeleihin valmistetut talvirenkaat, joissa painotetaan ajo-ominaisuuksia märällä ja kuivalla alustalla, eivät sovi pohjoisiin oloihin. Nastallinen rengas on yhä edelleen ylivoimainen jääpidoltaan ja soveltuu siksi paremmin Suomen oloihin.

Rengaspaineet pitäisi säätää kohdalleen kolmen viikon välein. Talvirenkaisiin suositellaan korkeampaa ilmanpainetta, koska kylmällä ilmalla renkaan ilmanpaine laskee. Kun paine on kohdallaan, rengas pyörii kevyesti, ohjautuu tarkasti ja osaltaan auttaa kuluttamaan vähemmän polttoainetta.

– On hyvä muistaa, että kuivalla asfaltilla renkaiden pito on yhdeksän kertaa parempi kuin jäisellä asfaltilla. Huolimatta siitä millaiset renkaat autossa on, oma ajotyyli pitää sopeuttaa kelin mukaan. Liian suuri tilannenopeus on yleisin syy onnettomuuksiin ja ulosajoihin, tiivistää Morri.

Myytti 4: Eripari renkailla voi ajella surutta

Talvirenkaiden kuntoon pitäisi kiinnittää huomattavasti enemmän huomiota. Selkeästi eri kuluneisuusasteen omaavia renkaita ei saisi olla auton alla.

Nastojen määrän vaihtelu eri renkaiden välillä auton alla ei saa ylittää 25 % rajaa. Paremmat renkaat on hyvä laittaa aina taakse riippumatta auton vetotavasta. Kuitenkin renkaiden paikkaa kannattaa vaihtaa edestä taakse 8000 kilometrin välein.

Myytti 5: Kaikki jäädytysnesteet sopivat kaikkiin autoihin

– Jäähdyttimeen pitää lisätä vain oikean tyyppistä nestettä. On hyvä selvittää auton käyttöohjeesta, mikä jäähdytysneste sopii omaan autoon, vinkkaa Kronqvist.

Suomen oloissa jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden pitäisi olla vähintään -30 ºC. Nesteen pakkasenkestävyyden voi tarkistaa itse esimerkiksi autotarvikeliikkeistä saatavalla ominaispainomittarilla. Myös jäähdytysnesteen ja veden sekoitussuhde on hyvä tarkastaa auton huoltokirjasta.

Muita vinkkejä talviautoiluun:

-       Tarkista tuulilasipesunesteen riittävyys ja pakkasenkestävyys ennen matkaan lähtöä. Liian paljon vesitetty pesuneste voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä pesunestesäiliölle
-       Pidä takakontissa pullo moottoriöljyä lisäystä varten
-       Varmista auton akun kunto
-       Voitele auton lukot lukkoöljyllä ennen ensimmäisiä pakkasia
-       Vaihda lasinpyyhkimet. Huonokuntoisten pyyhkimien heikkous korostuu talvioloissa entisestään
-       Tarkista valojen ja jarrujen kunto
-       Tarkista vararenkaan ilmanpaine ja kunto

*ExxonMobilin Taloustutkimuksella teettämään autonhuoltoa kartoittavaan tutkimukseen osallistui yhteensä 1312 18–65-vuotiasta suomalaisautoilijaa.

Lisätietoja:

Krister Kronqvist, neuvontainsinööri, ExxonMobil Finland Oy, p. 0500 876 343
Matti Morri, Teknisen asiakaspalvelun päällikkö, Nokian Renkaat Oyj, p. 010 401 7621

Lisää talviautoiluvinkkejä voi lukea osoitteesta www.mobil1.fi.

ExxonMobil Lubricants & Specialties

ExxonMobilin Lubricants & Specialties -divisioona on johtava voiteluaineiden ja erikoistuotteiden markkinoija sekä yksi maailman suurimmista voiteluaineiden perusöljyjen toimittajista.