Viidesosa suomalaisautoilijoista ei ole koskaan ostanut öljyä

ExxonMobilin TNS Gallupilla teettämän tutkimuksen mukaan 20 prosenttia Suomen autoilijoista ei ole koskaan ostanut öljyä, ja vain kolmannes ilmoittaa osaavansa vaihtaa öljyt. Miesten ja naisten öljynvaihtotaidoissa on huomattava ero.

– Perussääntönä voi pitää, että öljymäärä pitäisi tarkistaa noin kuukauden välein. Usein öljyt neuvotaan tarkistamaan jopa joka tankkauksen yhteydessä, riippuen myös auton iästä. Öljyn tarkistaminen ja lisääminen on erittäin helppoa. Jokaisen autoilijan olisi hyvä opetella molemmat toimenpiteet. Öljy suojaa moottoria turhalta kulumiselta ja vähentää auton polttoaineen kulutusta, sanoo ExxonMobilin neuvontainsinööri Krister Kronqvist.

Tutkimustulokset osoittavat, että 82 prosenttia autoilijoista osaa tarkistaa öljyt, mutta öljyn lisäys sujuu vain 71 prosentilta vastanneista. Alle puolet (42 %) vastaajista kertoo tarkistaneensa öljyn määrän tai lisänneensä öljyä viimeksi viimeisen kuukauden sisällä. Viidesosa vastaajista ilmoittaa (20 %), että ei ole koskaan ostanut öljyä.

Naisista 53 prosenttia ilmoittaa osaavansa lisätä öljyä, kun taas miehistä 88 % kertoo taitavansa toimenpiteen. Miehistä lähes kaikki (93 %) ja naisista 70 prosenttia ilmoittaa osaavansa tarkistaa öljyt.

ExxonMobilin TNS Gallupilla teettämään autonhuoltotaitoja kartoittavaan internettutkimukseen osallistui yhteensä 1203 suomalaisautoilijaa. Valtakunnalliseen tutkimukseen otti osaa 18-60-vuotiaita nais- ja miesautoilijoita.

Vain harva nainen osaa vaihtaa öljyt

Vaikeimmiksi auton huoltotoimenpiteiksi nimettiin sisäilmasuodattimen vaihtaminen (28 %) sekä öljynvaihto (31 %). Naisista vain 7 prosenttia ilmoittaa osaavansa vaihtaa auton öljyt. Miehistä 53 prosenttia taitaa toimenpiteen. Kaksi kolmesta vastaajasta (67 %) kertoo teettäneensä öljynvaihdon viimeksi huoltoliikkeellä.

– Tulokset vahvistavat sen, että öljynvaihto koetaan yleensä hankalaksi. Auton käyttötapa ja sääolosuhteet vaikuttavat siihen kuinka usein öljy pitäisi vaihtaa. Yleisesti ottaen öljynvaihto kannattaa tehdä aina ennen ilmojen kylmenemistä, koska kylmät olosuhteet laittavat auton moottorin kovalle koetukselle, sanoo Kronqvist.

Tutkimuksen mukaan perheen autonhuollosta vastaa yleisimmin mies. Miehistä 83 prosenttia ilmoittaa auton huollon kuuluvan itselleen. Varsinkin öljyyn liittyvät toimenpiteet kuuluvat selkeästi miehille.

Tankkaus sujuu lähes kaikilta

Tutkimustulokset osoittavat tankkauksen olevan kaikista helpoin auton huoltotoimenpide. Tutkimukseen osallistuneista autoilijoista 94 prosenttia ilmoittaa osaavansa tankata. Hyvin sujuvat myös tuulilasinpesunesteen lisääminen (88 %), auton peseminen (82 %) ja renkaiden ilmanpaineiden tarkistaminen (77 %). Renkaiden vaihdon ilmoittaa osaavansa 71 prosenttia vastanneista.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:

ExxonMobil Finland Oy
Krister Kronqvist,
krister.kronqvist(a)exxonmobil.com, p. 010 40 85 220

Viestintätoimisto AC-Sanafor
Tuukka Rantamäki, tuukka.rantamaki(a)acsanafor.fi, p. 040 766 8874

ExxonMobil

ExxonMobil on maailman suurin pörssilistattu kansainvälinen öljy- ja kaasuyhtiö. Vastatakseen maailman kasvavaan energiantarpeeseen yhtiö hyödyntää teknologiaa ja innovaatioita. Alan laajimpien varantojen haltijana ExxonMobil on maailman suurin öljytuotteiden jalostaja ja myyjä, ja sen kemian alan yritys on yksi maailman suurimmista. Lisätietoa yhtiöstä: www.exxonmobil.com tai www.exxonmobil.fi.